خبرگزاری کار ایران

یک مسئول خبر داد؛

77 روز ناسالم شهر اراک در 6 ماهه نخست سال جاری / آمار روزهای ناسالم اراک در 9 سال اخیر بی سابقه بوده است

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۱۸۰۵

رئیس اداره امور آزمایشگاه اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در خصوص وضعیت کیفیت هوای شهرستان اراک در 6 ماهه نخست سال 1401، گفت: تعداد روزهای ناسالم شهرستان اراک در نیمه نخست سال جاری به 77 روز رسید که این میزان در مدت 9 سال اخیر سابقه نداشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا محرابیان افزود: شهرستان اراک در شش ماهه نخست سال 1400 تعداد 66 روز ناسالم را تجربه کرده بود، اما این میزان در شش ماهه نخست سال 1401 به تعداد 77 روز افزایش یافت که این تعداد روز ناسالم از سال 1392 تاکنون سابقه نداشته است.

وی ادامه داد: بر اساس اطلاعات موجود، شهرستان اراک در سال 1392 تعداد 82 روز ناسالم، در سال 1393 تعداد 41 روز، در سال 1394 تعداد 21 روز، در سال 1395 تعداد 75 روز، در سال 1396 تعداد 32 روز، در سال 1397 تعداد 26 روز، در سال 1398 تعداد 21 روز و در سال 1399 نیز تعداد 11 روز ناسالم را سپری کرد.

رئیس اداره امور آزمایشگاه اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با بیان اینکه متأسفانه بر اساس اطلاعات موجود این شهرستان طی 6 ماهه نخست سال جاری هوای پاک را تجربه نکرده است، اظهار داشت: در بازه زمانی یاد شده، شهرستان اراک، 2 روز خطرناک، 3 روز بسیار ناسالم، 22 روز ناسالم برای تمامی گروه های سنی، ۵۰ روز ناسالم برای گروه های حساس را سپری کرد و تنها 109 روز را با هوای سالم پشت سر گذاشت.

محرابیان با اشاره به اینکه آلاینده مسئول در تمامی روزهای ناسالم در شهرستان اراک ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون بوده است، تصریح کرد: آلاینده ای که از ابتدای سال جاری تاکنون به صورت لحظه ای در هوای شهرستانهای اراک و شازند بالاتر از میزان استاندارد بوده «ازون» بوده است.

وی بیان داشت: ازون در واقع یک آلاینده ثانویه است که افزایش آن در سطح زمین ناشی از واکنش بین نور خورشید و گازهایی مانند VOC و NOX است. باید در نظر داشت که منابع تولید کننده این آلاینده خودروها، پالایشگاه ها، نیروگاه ها و کارخانه های صنایع شیمیایی هستند.

رئیس اداره امور آزمایشگاه اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تأکید کرد: اراک در سال گذشته با 165 روز ناسالم جایگاه سوم آلایندگی های هوا را پس از اهواز و کرج به خود اختصاص داد. در نیمه نخست سال جاری نیز اراک با 77 روز ناسالم پس از اهواز، تهران و کرج جایگاه چهارم را در اختیار دارد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز