خبرگزاری کار ایران

یادداشت؛

اراده‌ای برای تبدیل ریسباف اصفهان به موزه وجود ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۷۱۷۹

سال ها است که مسئولان شهری و استانی و کشوری در تلاش اند موزه ای در خور نام اصفهان برای آن تاسیس و راه اندازی کنند، اما در انجام آن ناکام بوده اند.

به گزارش ایلنا از اصفهان، موزه ای که ساخته نشده، ولی هر بار عنوانی را یدک کشیده تا در خیال رونق اقتصادی اصفهان را رقم بزند.

تبدیل کارخانه ریسباف به موزه 

موزه فرش اصلی ترین عنوان مطرح شده است که قرار بود در کارخانه ریسباف قدیمی شهر در محدوده چهارباغ عباسی دایر شود. استانداران زیادی هم در این حوزه اسم شان را با نام بردن از احداث موزه در سرتیتر اخبار قرار دادند. اما تا این لحظه نام هیچ کدام شان بر تارک تاریخ برای اتمام این طرح و ایده ندرخشیده است.

از سال ۱۳۸۱ کارخانه ریسباف اصفهان در بهترین نقطه شهر، برای همیشه تعطیل شد و در نهایت در دولت یازدهم و با تلاش وزارت راه و شهرسازی و شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و مسئولان استانی، به قیمت حدود ۲۱۵ میلیارد تومان خریداری شد تا مرمت و بهره‌برداری از آن با هدف احیای این اثر ارزشمند و ایجاد فضای فرهنگی، تفریحی و اجتماعی آغاز شود.

این بنای تاریخی که بانک ملی مالکیت آن را برعهده داشت در تاریخ ۸ مرداد  با شماره ثبت ۶۰۱۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید  و بعدها گزینه مطرح و اصلی برای احداث موزه بود. موزه ای که با گذشت بیست سال هنوز احداث نشده است.

تغییر موزه به کارخانه نو آوری

بعد از علیرضا ذاکر، رسول زرگرپور و محسن مهرعلیزاد و عباس رضایی، حالا سید رضا مرتضوی به عنوان استاندار فعلی اصفهان، ریسباف را سوژه قرار داده تا او نیز مانند همتایانش در ادوار قبل در راس خبار قرار گیرد. وی  با اشاره به اهمیت تغییر کاربری کارخانه ریسباف و تبدیل آن به موزه در طرح تفصیلی شهر اصفهان گفته: پیش از این مذاکراتی برای ایجاد یک موزه در حد و اندازه های شهر اصفهان انجام شده اما از طرفی پیشنهاداتی مبنی بر راه‌اندازی کارخانه نوآوری در اصفهان مطرح است.

مرتضوی استاندار اصفهان، یکی از اولویت های استان اصفهان را ایجاد کارخانه نوآوری دانست و یادآور شد: البته شهرهای گردشگری دنیا از موزه‌های ویژه ای برخوردارند که به عنوان یک جاذبه گردشگری می توانند گردشگر را در مدت زمان بیشتری در شهر خود نگاه دارند، اما اصفهان در حال حاضر از داشتن چنین ظرفیتی بی بهره است.

وی تصریح کرد: کارخانه ریسباف مزیت خوبی برای استان اصفهان است که باید از آن در قالب موزه استفاده کنیم وشهرداری اصفهان با استفاده از ظرفیت مشاور، طرح اولیه موزه فاخر شهر و استان اصفهان را در مساحت ۷۵ هزار متری کارخانه ریسباف تنظیم و آماده کند.

شهرداری فقط آماده است

اینکه شهرداری اصفهان امکانات زیادی دارد، کاملا درست و قابل قبول است، اما اینکه چه افرادی این امکانات را در اختیار داشته و آیا توان و ابتکار استفاده از آن را دارند، مسئله دیگری است. علی قاسم زاده به عنوان شهردار اصفهان در این یک سال و اندی نشان داده تجربه و قدرت و ابتکار عمل استفاده از امکانات و زیر ساخت های شهرداری اصفهان را ندارد. قاسم زاده با تجربه و تخصص مشاوره در حالی به صندلی مدیریت شهر موزه اصفهان تکیه زده  که برخلاف شعار های اعضای شورای شهر نه جوان است و نه تفکرات جوانگرایانه دارد.

وی هر دو الی سه ماه یکبار در گفت و گو با برخی  رسانه ها  و محافل درون سازمانی به شعار" اصفهان من، شهر زندگی" خود و همفکرانش می بالد و اعلام می کند برای همه چیز مثل ورود سرمایه گذار، فعالیت بخش خصوصی و غیره آماده است. این آمادگی برای ایشان و دوستانش آنقدر حائز اهمیت و از درجه اعتبار ویژه ای برخوردار است که تیتر صحبت های شان در رسانه های شهری می شود. دریغ ازاین تفکر که آمادگی شهردار اصفهان برای حضور سرمایه گذار و بخش خصوصی در ابرپروژه های شهر اصفهانِ درگیر آلودگی شدید هوا و خشکسالی، به تنهایی کافی نیست و لازم است دیپلماسی شهرداری قدرت چانه زنی و جذب مخاطب در بخش سرمایه گذاری اقتصادی را داشته باشد.

آقای شهردار نه در واکنش به گفته های استاندار بلکه در زمان رونمایی از یک اثر فاخر هنری اعلام کرده است: هنوز با افرادی که کارخانه در تملک آنها است به نتیجه نرسیده ایم، در حالی که اگر این کارخانه به موزه تبدیل شود خدمت بزرگی به شهر، کشور و فرهنگ خواهد شد؛ زیرا می‌توانیم آثار ده‌ها هنرمند  استان را در معرض دید مردم شهر، کشور و گردشگران خارجی قرار دهیم.

وی با بیان اینکه کاربری کارخانه ریسباف برای ایجاد موزه تعریف شده است، افزود: سوله‌ها برای ایجاد موزه بزرگ اصفهان در کارخانه ریسباف آماده است و فقط نیاز به طراحی دارد.

اراده ای برای تبدیل ریسباف اصفهان به موزه وجود ندارد

به گفته قاسم‌زاده، شهرداری اصفهان آمادگی دارد که برای تبدیل کارخانه به موزه معوض بدهد یا مالکیت برای آنها باشد و مدیریت شهری آن را احیا کند، اما هنوز تصمیمی در این خصوص گرفته نشده است.

وی اذعان داشته  تمام امکانات و مجوزها برای ایجاد موزه فراهم است، اما کارخانه در اختیار دستگاهی است که اراده‌ای برای انجام این کار ندارد.

نکته جالب اینجاست که علی قاسم زاده برای هر موضوع بزرگ و درخور توجهی تا همین حد دلیل و عدله و سطح تلاش دارد. درحالی که نَفَسِ پروژه های شهر به دلیل شرایط اقتصادی به شماره افتاده و تامین بودجه باید در اولویت قرار گیرد. بودجه ای که می تواند با احداث موزه به ویژه موزه فرش که اصفهان در آن صاحب سبک است و یا صنایع دستی که به تنهایی یک سوم صنایع دستی جهان را در خود دارد، با ایجاد جاذبه گردشگری خاص و متمایز برای گردشگران به ویژه اعراب حاشیه خلیج فارس و توریست های اروپایی به سرعت به خزانه شهر و حتی کشور سرازیر شود و گره های زیادی از بحران های اقتصادی را برطرف سازد.

سمیه مسرور- سرپرست ایلنای مرکز اصفهان

 

انتهای پیام/
سمیه مسرور
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز