خبرگزاری کار ایران

رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت استان خبر داد؛

شناسایی 44 نوزاد با اختلال تیروئید در استان مرکزی

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۶۹۰۳

رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: 44 نوزاد با انجام طرح غربالگری با اختلال تیروئید در 20 مرکز مستقر در استان مرکزی شناسایی شد. این نوزادان 3 تا 5 روزه (72 ساعت بعد از تولد) با غربالگری 5 قطره خون از کف پس از انجام آزمایش شناسایی شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پری میرشفیعی به مناسبت هفته تیروئید (4 تا 10 خردادماه)، افزود: نوزادان مبتلا تا 3 سالگی زیر پوشش خدمات درمانی قرار دارند و پس از آن از چتر حمایتی مراکز بهداشت خارج و خانواده‌ها با اطلاع از وضعیت بیماری فرزند برای کنترل بیماری مراقبت را ادامه می‌دهند.

وی ادامه داد: کم کاری تیروئید در کودکان بر اساس سن به 2 دسته تقسیم می‌شود که دسته اول مربوط به کم کاری تیروئید نوزادی یا مادرزادی است که کودک متولد شده از بدو تولد مورد پایش قرار می‌گیرد و دسته دوم مربوط به کم کاری تیروئید اکتسابی است که بزرگسالان را شامل می‌شود.

رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت استان مرکزی اظهار داشت: در هر یکهزار تولد، 4.3 درصد ابتلا به تیروئید گزارش شده که تشخیص به موقع در روند درمان بیماری بسیار مهم است.

میرشفیعی تصریح کرد: کم کاری تیروئید در نوزادان منجر به عقب ماندگی ذهنی و کوتاهی قد می‌شود که تشخیص به هنگام آن، مانع از بروز این مشکلات خواهد شد. بیماری تیروئید در بزرگسالان نیز از سن 40 سالگی ظاهر می‌شود که با کم و پُرکاری تیروئید مشهور است.

وی با اشاره به اینکه از 7 میلیارد جمعیت جهان 2 درصد آنان اختلال تیروئید دارند که 50 درصد آنان از بیماری خود مطلع نیستند، بیان داشت: مراجعه به موقع به فوق تخصص غدد به نوزاد مبتلا به اختلال تیروئید کمک می‌کند تا از عوارض عقب ماندگی ذهنی که مهمترین عارضه است، جلوگیری شود.

رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت استان مرکزی تأکید کرد: پف کردن صورت و متورم شدن زبان، گریه با صدای خرخر و گرفته، سردی نقاط انتهایی اندام‌ها و لکه‌دار شدن پوست، بنیه ضعیف عضلات (سستی و ناتوانی عضله)، ضعف در شیرخواری، بزرگ شدن ملاج (نقاط نرم جمجمه)، زردی  طولانی مدت، فتق ناف، کمبود انرژی، خواب آلودگی در اغلب اوقات، گیجی و بی حالی زیاد حتی در زمان بیداری و یبوست و خشکی شکم از علائم اختلال تیروئید است.

میرشفیعی ابراز داشت: برنامه کم کاری تیروئید نوزادان سال 1383 توسط وزارت بهداشت در برخی استان‌ها از جمله اصفهان و شیراز عملیاتی شده و در استان مرکزی نیز از سال 1384 کلید زده شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز