خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی هشدار داد ؛

نیترات آب آشامیدنی برخی روستاهای استان مرکزی پایین‌تر از شاخص کشوری

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۵۸۹۸

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی گفت: میزان نیترات در آب آشامیدنی برخی روستاهای استان مرکزی از شاخص کشوری پایین‌تر است که این موضوع زنگ خطری برای سلامتی اهالی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید محمد جمالیان در کارگروه تخصصی امور اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استان مرکزی، افزود: در صورتی که این موضوع مورد کم توجهی قرار گیرد مشکلات بسیار جدی اتفاق خواهد افتاد.

وی ادامه داد: چاه آب آشامیدنی در برخی روستاهای استان مرکزی در داخل روستا و در نزدیکی چاه فاضلاب حفر شده که این مهم منجر به مشکلات بهداشتی شده که باید این چاه‌های آب آشامیدنی از دسترس خارج شوند و چاه جدید حفر شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی اظهار داشت: در برخی روستاها چاه جاذب وجود ندارد و در برخی از روستاها نیز فعالیت‌های غیر استاندارد کشاورزی باعث آلودگی چاه آب آشامیدنی شده که باید محدودیت کشت اعمال شود.

جمالیان تصریح کرد: استفاده از کودهای شیمیایی، علت دیگر آلوده شده منابع آبی در برخی روستاهای استان مرکزی است. همچنین نفوذ شیرابه‌های فضولات حیوانی به چاه آب آشامیدنی روستاها نیز دلیل دیگر آلودگی منابع آبی در برخی روستاها است.

وی بیان داشت: مشکلات در 12 درصد روستاها شامل فرسودگی شبکه توزیع است که منجر شده تا آب غیربهداشتی به آب آشامیدنی نفوذ کند و این اتفاقات منجر به بیماری مصرف کنندگان شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی تأکید کرد: در حال حاضر 88 درصد روستاهای استان مرکزی زیر پوشش خدمات آبفا قرار دارند و بقیه روستاها نیز باید با مدیریت مناسب از خدمات آبفا بهره مند شوند.

جمالیان با بیان اینکه روستاهای با بیش از 100 خانوار زیر پوشش خدمات آبفا نیستند، ابراز داشت: روستایی مانند نظم آباد اراک با 650 خانوار از خدمات آبفا بی بهره است و این مسئله باعث شده تا میزان کلر در آب آشامیدنی کنترل نشود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز