خبرگزاری کار ایران

مدیر بهره برداری آب منطقه ای اصفهان خبر داد؛

ذخیره سدزاینده رود به381 میلیون مترمکعب رسید/ میزان پرشدگی سدهای استان اصفهان 33 درصد است

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۵۵۵۱

مدیر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی شرکت آب منطقه ای اصفهان گفت: مجموع ذخیره آب سدهای بزرگ استان اصفهان در نیمه اول خردادماه به 456میلیون مترمکعب رسید.

به گزارش ایلنا از اصفهان، احسان الله امینی با اشاره به آخرین وضعیت ذخیره آبی شش سد بزرگ استان اصفهان تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری، اظهار کرد: ذخیره سد مخزنی زاینده رود با ظرفیت نرمال یک میلیارد و 250 میلیون متر مکعب امروز به 381 میلیون مترمکعب رسید.

وی با بیان این که ذخیره آبی سد زاینده رود نسبت به سال گذشته 12درصد کاهش داشته است، ادامه داد: در مقایسه با بلندمدت (۵۰ سال)، ذخیره آب این سد 61 درصد کاهش یافته است.

مدیر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان به وضعیت سد گلپایگان اشاره کرد و گفت: این سد در حال حاضر 25.5 میلیون مترمکعب آب ذخیره داشته است و حجم آن نسبت به سال گذشته در مدت زمان مشابه و در مقایسه با بلند مدت 28 درصد کاهش نشان می‌دهد.

وی افزود: ذخیره سد قره‌آقاچ سمیرم به 2 .23میلیون مترمکعب رسیده است.

امینی با بیان این که ذخیره سد حنای سمیرم تا امروز به 10.3میلیون مترمکعب رسیده است، تصریح کرد: حجم این سد در مدت مشابه سال گذشته 20 میلیون مترمکعب بود و نسبت به سال گذشته 40 درصد کاهش و در مقایسه با بلند مدت 47درصد کاهش ذخیره آبی دارد.

مدیر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان ادامه داد: سد خمیران در تیران و کرون تا امروز 6.7 میلیون مترمکعب ذخیره آبی داشته است و ذخیره این سد حدوداً مشابه سال گذشته است.

امینی افزود: سد باغکل واقع در خوانسار نیز هم اکنون 2.6 میلیون مترمکعب آب دارد و  بر این اساس حجم آبی سد باغکل در مقایسه با سال قبل 13درصد افزایش نشان می‌دهد.

مدیر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به این که میزان پرشدگی سدهای استان 33 درصد است، خاطر نشان کرد: بررسی وضعیت سدهای استان نشان می‌دهد که  میزان پرشدگی سدها نسبت به میانگین بلند مدت با کاهشی معادل 56 درصد مواجه بوده است.

امینی با تأکید بر وضعیت منابع آب استان خواستار صرفه جویی در مصرف آب در همه بخش‌های استان شد و تاکید کرد: صرفه جویی و استفاده بهینه از آب را در همه بخش‌ها از جمله آب شرب، صنایع، کشاورزی ضروری است.

امشب زاینده‌رود برای کشاورزان شرق جاری می‌شود

با این وجود هیات‌مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان خبر از بازگشایی مجدد سدزاینده رود داده است.

بر اساس اطلاعیه این صنف امشب ساعت۱۲ آب زاینده‌رود برای کشاورزان شرق استان به مدت ۱۰ روز رهاسازی خواهد شد، در همین زمان آب برای کشاورزان و باغداران غرب بسته می‌شود.

به دلیل کنترل هدررفت آب در بالادست، ابتدا آب برای غرب و اکنون هم برای شرق رهاسازی می‌شود.

 این پنجمین بار در یک سال زراعی ( از مهر ۱۴۰۰ آغاز و تا مهر ۱۴۰۱) است که  زاینده‌رود بازگشایی و در سال جاری برای چهارمین بار است که آب رهاسازی شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز