خبرگزاری کار ایران

با تجلیل از باستان شناس تپه حصار؛

رویداد پژوهشی «دامغان نامی گمشده در هزاره های تاریخ» به کار خود خاتمه داد

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۳۶۲۰

شامگاه امروز 31 اردیبهشت رویداد پژوهشی «دامغان نامی گمشده در هزاره های تاریخ» با نکوداشت و سپاسداری وبیناری اسماعیل یغمایی باستان شناس و پژوهشگر محوطه باستانی تپه حصار دامغان در سالن همایش های دانشگاه دامغان به کار خود پایان داد.

به گزارش ایلنا از سمنان، امیرنظام نصیری دبیر اجرایی رویداد پژوهشی « دامغان نامی گمشده در هزاره های تاریخ» بیان کرد: این رویداد با تلاش 45 روزه بسیاری از ارگان ها و دوستداران میراث فرهنگی شکل گرفت.

وی ادامه داد: در خلال برگزاری این رویداد، پژوهشگران حوزه تاریخ و هنر از بسیاری آثار تاریخی و باستانی دامغان بازدید کردند.

دبیر اجرایی رویداد اضافه کرد: وسعت، قدمت و تعدد آثار تاریخی و باستانی شهرستان ما را بر آن داشت تا نام این رویداد پژوهشی را «دامغان نامی گمشده در هزاره های تاریخ» انتخاب کنیم.

نصیری ضمن تشریح برخی از اهداف این رویداد پژوهشی تصریح کرد: آشنایی و برقراری ارتباط پژوهشگران و محققینی که در حوزه تاریخی و باستانی فعالیت می کنند با میراث فرهنگی دامغان از جمله اهداف این رویداد دو روزه بود.

وی با تاکید بر اینکه به دنبال تقویت پایگاه باستان شناسی هستیم، یادآور شد: آشنایی پژوهشگران و متخصصان این حوزه با دامغان و آثار تاریخی شهرستان می تواند در شناخته شدن آثار باستانی موثر واقع شود.

دبیر اجرایی  رویداداظهار کرد: خانه تسنیم دامغان بسترساز پژوهش است و هر فردی که علاقه مند به حوزه پژوهش در زمینه آثار تاریخی دامغان باشد سرای فرهنگ دامغان می تواند از نظر مادی و غیر مادی یاری گر باشد.

نصیری اضافه کرد: با حضور اساتید و صاحب نظران حوزه تاریخی و باستان شناسی در دامغان الزام به رعایت اصول مرمت و احیای آثار تاریخی، این باور که انجام این گونه امور فراتر از تصمیمات فردی است بیش از پیش یادآوری شد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از المان های نصب شده در سطح شهر هیچ ارتباطی با فرهنگ، تمدن و آثار تاریخی دامغان ندارد، افزود: در اولین قدم یکی از هفت اثر زرین موزه ایران باستان که شاخ قوچ طلایی تپه حصار دامغان بود را معرفی کردیم و کمتر کسی اطلاع داشت که این اثر متعلق به عصر مفرغ مربوط به این شهرستان بود.

دبیر این رویداد تصریح کرد: با رونمایی از این اثر تاریخی انتظار داریم در طراحی و نصب مبلمان شهری، المان میادین و معابر از این اثر استفاده شود تا آرام آرام شهروندان به آثار تاریخی بیش از پیش علاقه مند شوند و بدانند میراث فرهنگی به لحاظ هویتی با ارزش است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز