خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد :

طرح همگام با جوانان کارآفرین پلدختر برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۳۲۷۳

مدیر عامل پروژه توسعه یادگیری و مدیریت نوین طرح پارس گفت : برنامه توسعه جوانان کارآفرین پلدختر لرستان با همکاری سازمان ملل متحد، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و موسسه توسعه یادگیری و مدیریت نوین طرح پارس از دی ماه 1399 تا خرداد ماه 1401 برگزار شد.

امیرحسین نیکوفر در گفت و گو با ایلنا اظهار کرد: برنامه‌ توسعه‌ جوانان با هدف توسعه‌ مهارت‌های قرن بیست‌ویکم میلادی و ایجاد استارت‌آپ‌ها و مشاغل اجتماعی تحت هدایت جوانان در سراسر منطقه‌ آسیا و اقیانوسیه توسط قطب منطقه‌ای برنامه‌ توسعه‌ ملل متحد در بانکوک ایجاد شد. از زمان تعریف این پروژه تا به امروز، این برنامه در 25 کشور منطقه‌ی آسیا و اقیانوسیه اجرا شده است؛ اما در ایران برای اولین بار با عنوان بومی«همگام با جوانان کارآفرین» و با موضوع «طرح مهارت‌آموزی و حمایت از جوانان کارآفرین پلدختر» در سال 1400 در شهرستان پلدختر واقع در استان لرستان اجرا شد. 

مدیر عامل پروژه توسغه یادگیری و مدیریت نوین طرح پارس افزود: هدف از این طرح، شناسایی گروهی از جوانان و ارائه‌ برنامه برای ارتقای سطح نوآوری جوانان و اکوسیستم کارآفرینی در پلدختر لرستان، اجرای برنامه‌ کارآفرینی اجتماعی/بوت‌کمپ برای جوانان پلدختر با تمرکز بر توسعه‌ مهارت‌های کارآفرینی، حمایت از تشکیل و توسعه‌ گروهی از کسب‌وکارهای نوین تحت هدایت جوانان پلدختر در سه محور کشاورزی و دامپروری، گردشگری و صنایع دستی، فناوری اطلاعات و خدمات، و کمک به توسعه‌ راه‌حل‌های نوین تأمین مالی برای کارآفرینان اجتماعی جوان پلدختر است. 

نیکوفر ادامه داد: به منظور اجرای این طرح، مکاتبات اداری و چند جلسه معرفی و هماهنگی با حمیدرضا کاظمی نماینده‌ مردم پلدختر در مجلس، فرمانداری پلدختر، استانداری لرستان، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان (و پلدختر)، کمیته امداد امام خمینی پلدختر، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پلدختر، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پلدختر، و جهاد کشاورزی پلدختر برگزار شد و هر یک از سازمان‌های مذکور به سهم خود همکاری‌های لازم را به عمل آوردند. 

مدیرعامل پروژه تصریح کرد: ظرفیت‌سازی و آگاهی‌رسانی عمومی جذب مخاطبین طرح از طریق اطلاع‌رسانی گسترده در سطح ادارات و دانشگاه‌های شهرستان، تبلیغات محیطی در سطح شهرستان، تبلیغات رسانه‌ای در سایت‌ها و کانال‌های خبری شهرستان، و بکارگیری ظرفیت معتمدین و فعالان کارآفرینی شهرستان با عنوان «راهبر» صورت پذیرفت. 

نیکوفر درخصوص دوره‌های برگزارشده اظهار داشت: پس از جذب مخاطبان از میان جوانان پلدختر، در ابتدا تعداد 18 دوره‌ آموزشی تخصصی کارآفرینی در 26 جلسه و به مدت مجموعاً 84 ساعت به صورت آنلاین برگزار شد. تعداد شرکت‌کنندگان در این دوره‌ها در مجموع 96 نفر بودند.

وی در ادامه به  فهرست دوره‌های آموزشی برگزار شده اشاره کرد و گفت: این آموزش‌ها شامل مبانی کارآفرینی، مدیریت فعالیت‌ها و پروژه ، تولید محتوا و سواد دیجیتال ، تیم‌سازی، کار تیمی و ساختار منابع انسانی و ....بوده است.

نیکوفر با بیان اینکه  دوره‌های آموزشی با تدریس برترین مربیان در هر حوزه از طریق سامانه‌ی طراحی شده ویژه‌ طرح همگام با جوانان کارآفرین پلدختر در سایت www.youthprogramme.ir برگزار شد اظهار کرد: از امکانات این سامانه می‌توان به امکان برگزاریآموزش‌های تخصصی به‌صورت آنلاین، دوره‌های میان‌مدت و بلندمدت به‌صورت ارتباط زنده استاد با دانش‌پذیران و ایجاد فضای کلاسی زنده، بهره‌مندی کاربران از خدمات مشاوران به‌صورت صوتی و تصویری (زنده) با حضور مشاوران و کارآفرینان برتر، ایجاد سامانه‌ی امتیازی برای ایجاد انگیزه در کاربران و شرکت در فعالیت‌های طرح، مکانی برای ارائه‌ ایده‌ها (مخزن ایده) و جذب سرمایه (مخزن سرمایه)، تالار گفتگو و محل تسهیم دانش و اطلاعات و ایجاد هسته‌ها برای گذراندن اوقات فراغت به‌عنوان یک شبکه اجتماعی اشاره کرد. 

وی عنوان کرد: پس از برگزاری موفق دوره‌های آموزشی و با تکیه بر دانش آموزش داده شده به کاربران، 3 جلسه مشاوره گروهی به‌صورت همزمان حضوری و آنلاین برای کمک به تیم‌سازی کاربران در سه حوزه‌ گردشگری و صنایع دستی، کشاورزی و دامپروری، و فناوری اطلاعات و سایر خدمات، و 13 جلسه‌ی مشاوره‌ی خصوصی در محورهای کارآفرینی عمومی، کشاورزی و دامپروری، گردشگری و صنایع دستی، و فناوری اطلاعات با مشاوران متخصص در هر حوزه در کلینیک مشاوره‌ سامانه‌ آنلاین طرح برگزار شد. این جلسات برای کمک و همراهی کاربران در ایده‌یابی و تیم‌سازی برای راه‌اندازی کسب‌وکار خود برگزار شد. 

 نیکوفر با بیان اینکه در نهایت 14 هسته‌ی کارآفرینی از میان کاربران طرح در حوزه‌های فعالیتی مختلف تشکیل گردید عنوان کرد: پروژه، تلاش برای معرفی هسته‌های برتر به مجموعه‌های مختلف برای توسعه بازار و نیز تأمین مالی صورت گرفت. بر این اساس، تأمین مالی برای هسته‌ها در قالب اهداء یا خیریه یا تأمین مالی به شیوه‌ شتاب‌دهنده بوده است. 

وی افزود: برنامه‌ توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) از 8 هسته برتر طرح در رسته فرآوری محصولات کشاورزی و نیز رسته طیور تجهیزات مورد نیاز را برای شروع به کار این هسته‌ها با ارزش حدودی سه میلیارد ریال اهدا کرد (2 دستگاه خشک‌کن میوه با ظرفیت بالا، 2دستگاه عصاره‌گیر، 2دستگاه اسلایسر میوه، 2دستگاه روغن‌گیری از دانه‌ها از جمله کنجد، و 3 دستگاه جوجه‌کشی اتوماتیک). همچنین شتاب‌دهنده سمک (سامانه مجازی کارآفرینی) با توجه به ماموریت‌ها و اهداف خود در حمایت اولیه از کسب‌وکارهای نوپا و نوآور در حوزه‌های خدمات که به‌صورت اعطای سرمایه نقدی بذری می‌باشد، پس از بررسی وضعیت و میزان آمادگی هسته‌های شکل گرفته، با انتخاب مشاوران خود از سه هسته برتر با اهدای یکصد میلیون ریال به هر تیم (جمعاً سیصد میلیون ریال)، به سه هسته در قالب اعطای سرمایه بذری و مشارکت در کسب‌وکارحمایت کرد. 

مدیرعامل پروژه گفت: در طول پروژه، سه رویداد برگزار شد. رویداد اول با عنوان «رویداد ایده‌ها 1» در تاریخ 26 شهریور 1400 به صورت آنلاین برگزار شد؛ در این رویداد، کاربران با توجه به آموزش‌هایی که دیده بودند و نیز مشاوره‌ها و راهنمایی‌های منتورها، ایده‌های اولیه‌ خود را بیان کرده و مورد بحث و بررسی قرار دادند. رویداد دوم با عنوان «رویداد ایده‌ها 2» در تاریخ 13 آذر 1400 به صورت حضوری در محل سالن همایش‌های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پلدختر با حضور مجری پروژه و مشاوران حوزه‌های چهارگانه تمرکز موضوعی طرح شامل کشاورزی و دامپروری، انرژی و محیط ‌زیست، گردشگری و صنایع دستی، و فناوری اطلاعات و سایر خدمات به‌صورت حضوری برگزار شد.

نیکوفر با اشاره به اینکه این رویداد با حضور مشاوران و کاربران برگزار شد، اظهار داشت: در این رویداد پس از صحبت‌های اولیه‌ مجری و مشاوران طرح، تقسیم اعضای تیم‌ها بر اساس ایده‌های‌شان انجام شد. در این بخش، هسته‌هایی که از قبل تکمیل و مشخص بودند به‌صورت جدی کار گروهی خود را شروع نموده و افرادی که هنوز در تیم و هسته‌ای قرار نگرفته بودند با هدایت مشاوران عضو تیم‌ها شدند. به هر یک از گروه‌ها یک شیت و چند ماژیک داده شد و از آن‌ها خواسته شد مشخصات هسته‌ی خود اعم از نام هسته، نام اعضا، موضوع فعالیت و محل اجرای ایده را نهایی کرده و روی شیت بنویسند. 

وی با بیان اینکه مشاوران در این زمینه نسبت به هدایت و فرم‌دهی نهایی تیم‌ها اقدام کردند، افزود : در نهایت به نماینده یا سرگروه هر یک از تیم‌ها فرصتی 2 دقیقه‌ای داده شد تا در یک ارائه‌ی آسانسوری گزارش عملکرد هسته‌ی خود را ارائه دهند.

مدیر عامل پروژه با اشاره به اینکه،  پس از هر ارائه، مشاوران به ارزیابی ایده و تیم پرداختند و ابهامات و اشکالات احتمالی را رفع کردند، ادامه داد: رویداد سوم با عنوان «رویداد ارائه‌ی نهایی» در تاریخ 19 بهمن 1400 به صورت حضوری در محل سالن همایش‌های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پلدختر با حضور نمایندگان برنامه‌ی عمران سازمان ملل متحد (UNDP) در ایران، مجری پروژه، جمعی از مسئولان نهادهای دولتی و مشاوران حوزه‌های چهارگانه تمرکز موضوعی طرح شامل کشاورزی و دامپروری، انرژی و محیط ‌زیست، گردشگری و صنایع دستی، و فناوری اطلاعات و سایر خدمات برگزار شد.

نیکوفر با بیان اینکه این رویداد  با حضور 50 نفر از اعضای هسته‌های تشکیل شده برگزار گردید ، خاطر نشان کرد : در این رویداد، با اعطای تقدیرنامه از اعضای هسته‌های کارآفرینی تشکیل شده تجلیل به عمل آمد. همچنین سه هسته‌ دریافت‌کننده‌ سرمایه‌ یکصد میلیون ریالی معرفی شدند و با امضای قرارداد مشارکت، سرمایه به آن‌ها اهدا گردید.سپس، 13 هسته هرکدام در مدت 10 دقیقه به ارائه‌ی نهایی ایده و کسب‌وکار خود پرداختند. 

به گزارش ایلنا، هسته‌های تشکیل شده با توجه به سرمایه‌های دریافت کرده شروع به کار کرده و تلاش‌ها برای تسهیل شرایط مادی و معنوی برای آن‌ها در قالب مذاکره با سازمان‌ها و سرمایه‌گذاران مختلف تا پایان پروژه ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز