خبرگزاری کار ایران

سرپرست فرمانداری ویژه کاشان خبر داد؛

ضرورت حفظ منابع آب‌های زیر زمینی برای بقای شهر کویری کاشان

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۲۵۵۶

سرپرست فرمانداری ویژه کاشان گفت: دشت بزرگ کاشان به عنوان منطقه ای خشک و کویری با بارش باران کم در کشور شناخته شده و هرساله با کاهش نیم متری سطح آب مواجه هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا از کاشان؛ محمدشریف زارعی در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان اظهار داشت: با توجه به خشکسالی مستمر در دهه اخیر و بحرانی بودن وضعیت سفره‌های آب زیرزمینی، برنامه ریزی با هدف حفظ حیات منطقه ضرورت دارد.

وی با بیان اینکه در شهرهای خشک کاشان و آران و بیدگل و گزارش های وضعیت پدیده فرونشست زمین و مدیریت منابع آبی دچار مشکلاتی است، اظهار کرد: دشت بزرگ کاشان به عنوان منطقه ای خشک و کویری با بارش باران کم در کشور شناخته شده و هرساله با کاهش نیم متری سطح آب مواجه هستیم. 

سرپرست فرمانداری ویژه کاشان افزود: با توجه به پایین بودن میانگین بارندگی‌ها و افت سطح آب، باید صرفه جویی آب شرب به ویژه در بخش صنعت بیشتر مورد توجه قرار گیرد و شهروندان، مسئولان و مدیران راه‌های حفظ منابع آب را مورد توجه وعمل قرار داده و برنامه های فرهنگی بیشتری را اجرا کنند.

زارعی تاکید کرد: در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل در مجموع ۸۰۰ حلقه چاه مجاز و ۶۶۰ چاه غیرمجاز حفر شده و علی رغم مسدودشدن ۲۵۴ حلقه چاه غیر مجاز  اغلب این چاه ها در محدوده ممنوعه و بحرانی  قرار دارد که ظرفیت برداشت آب به خصوص در فصل تابستان برای امر کشاورزی هشدار دهنده است.

سرپرست فرمانداری ویژه شهرستان کاشان تغییر الگوی کشت در منطقه از جمله راهکارهای مناسب برای حفظ وکنترل آب‌های زیر زمینی دانست و خاطرنشان کرد: مقررشد جهاد کشاورزی کاشان علاوه بر تشویق به کشت گونه های سازگار با کم آبی مانند گل محمدی در روزهای بارانی و عدم نیاز اراضی به آب، از طریق  ارسال پیامک به کشاورزان ساعات خاموشی موتور چاه ها اعلام کند.

وی گفت: بدون تردید در صورتی که اقدامی با هدف حفظ و پایداری منابع آب زیرزمینی صورت نگیرد و از آب شرب برای فضای سبز و کشاورزی بدون ضابطه استفاده شود قطعا طی سال‌های آینده بحران کمبود آب تشدید شده و به عنوان مهمترین چالش پیش روی شهرستان خواهد بود.

زارعی تاکید کرد: حفظ منابع آب‌های زیر زمینی برای بقای شهر کویری کاشان ضروری است.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز