خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری با اصحاب رسانه مطرح شد؛

پیگیری پیوند کلیه در استان قزوین/ ظرفیت آمبولانس هوایی برای انتقال افراد مرگ مغزی استفاده می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۲۵۴۳

رئیس واحد پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: در حال حاضر پیوند عضو در استان انجام نمی‌شود اما پیوند کلیه در حال پیگیری است و یکی از متخصصان استان هم در این زمینه آموزش‌های لازم را دیده، اما تحقق این امر در کوتاه مدت مد نظر نیست و یک برنامه بلند مدت است و بیمارستان 700 تخت خوابی هم می‌تواند ظرفیت مناسبی برای انجام این کار باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین،  ابوالفضل ابراهیمی در نشست خبری با اصحاب رسانه که بعدازظهر امروز به مناسبت هفته نفس در سالن جلسات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد، گفت: خیلی از افراد در سطح جامعه اطلاعات کافی ندارند و مرگ مغزی را با کما اشتباه می‌گیرند و از این رو اطلاع و آگاهی بخشی در زمینه مرگ مغزی دارای اهمیت است.

رئیس واحد پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی قزوین ادامه داد: مسمومیت شدید، سکته مغزی و لخته‌های خون از جمله عوامل مرگ مغزی هستند اما در کشور ما ضربه به سر و تصادفات مهم‌ترین عامل است و طبق بررسی انجام شده در بیمارستان شهید رجایی بیشترین موارد مرگ مغزی در روزهای پایانی هفته و زمانی که مسافرت و تعطیلات است اتفاق می‌افتد.

وی بیان کرد: تایید مرگ مغزی از اهمیت بالایی برخوردار است و به میزانی که سلامت افراد اهمیت دارد، تشخیص مرگ مغزی هم حساس است و روند خاصی را طی می‌کند، ابتدا تیم شناسایی، وضعیت افرای که دارای سطح هوشیاری زیر پنج هستند را بررسی می‌کنند، بعد از آن هم تیم تایید کننده شامل چهار متخصص مغز و اعصاب، جراح مغز و اعصاب، داخلی و بیهوشی فرد را مورد معاینه بالینی قرار می‌دهند و بعد از تایید نهایی تیم رضایت گیری فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

این مسئول عنوان کرد: موارد مرگ مغزی استان قزوین به طور معمول به بیمارستان امام خمینی تهران منتقل می‌شود و جهت تسریع در روند انتقال در حال پیگیری آمبولانس هوایی برای انتقال هستیم.

ابراهیمی دامه داد: البته پیوند پوست و مواردی که سطحی و خارجی هستند را می‌توان در استان پیگیری کرد.

وی با اشاره به اهمیت داشتن کارت اهدای عضو در میزان رضایت خانواده‌های فرد مرگ مغزی اظهار کرد: اگر فرد کارت اهدا داشته باشد میزان موفقیت تیم افزایش می‌یابد و در دو سال گذشته با افزایش دریافت کارت اهدای عضو و صدور 50 هزار کارت در استان، شاخص اهدای عضو به بالاتر از میانگین کشوری رسیده است.

تاکید بر نقش رسانه‌ها در ارتقای شاخص اهدای عضو

در ادامه این جلسه سفیر سخنران انجمن اهدای عضو ایرانیان به بیان مطالبی درباره اهمیت آگاهی بخشی و نقش رسانه‌ها و روند مرگ مغزی و غیر قابل بازگشت بودن آن پرداخت.

طاهره سادات موسوی عنوان کرد: در نظام سلامت در صورت وجود تجهیزات و امکانات و پزشک متخصص زمینه بهبود بیمار فراهم می‌شود اما در اهدای عضو با وجود فراهم بودن این شرایط هنوز هم تا رسیدن به نقطه قابل قبول فاصله داریم؛ چرا که در اهدای عضو در کنار این سه عامل آگاهی هم مطرح می‌شود و تقریبا نیمی از اهدای عضو به این عامل بستگی دارد.

وی ادامه داد: در استان قزوین با اقدامات صورت گرفته میزان رضایت دهی افزایش قابل توجهی داشته اما باز هم تا رسیدن به نقطه قابل قبول فاصله داریم و رسانه‌ها به عنوان سفیران اهدای عضو و ضلع چهارم در کنار تجهیزات و امکانات و پزشکان می‌توانند به ارتقای شاخص اهدای عضو و نجات جان بیمارانی که در صف انتظار قرار دارند کمک کنند.  

این سفیر اهدای عضو گفت: در سال گذشته ۳۱ مورد رویارویی با خانواده‌های اهدای عضو داشتیم که از این میزان 26 مورد رضایت به اهدا دادند و 11 مورد آن به اهدای عضو منجر شد، در سال جاری هم دو اهدای عضو به صورت همزمان در یک روز انجام شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز