خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل انجمن اهدای عضو استان قزوین:

157 قزوینی در انتظار پیوند عضو هستند

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۲۵۰۸

مدیرعامل انجمن اهدای عضو استان قزوین گفت: در حال حاضر در استان قزوین 157 بیمار در صف دریافت عضو قرار دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین،  سعید مظفری در نشست خبری با اصحاب رسانه که بعدازظهر امروز به مناسبت هفته نفس در سالن جلسات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد، گفت: 31  اردیبهشت ماه به مناسبت فرمان تاریخی امام خمینی در سال ۶۸ و جایز دانستن اهدای عضو از فرد مرگ مغزی به عنوان روز ملی اهدای عضو نامگذاری شده است.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو استان قزوین ادامه داد: انجمن اهدای عضو ایرانیان در سطح کشور در سال ۹۴ و در سطح استان قزوین در شهریور ماه سال 98 شکل گرفت و تا شروع کرونا و در یک اقدام بی سابقه در مدت کمتر از یک سال از طریق غرفه‌هایی که در سطح استان  برگزار شد چهار هزار کارت اهدای عضو صادر شد.

وی بیان کرد: با شیوع کرونا فعالیت‌ها بیشتر به سمت ساختاری پیش رفت و در همین راستا با مسئولین استانی جلساتی برگزار شد و بنا شد به صورت پایلوت در استان قزوین موضوع اهدای عضو در قالب آموزش ضمن خدمت برای معلمان و پس از آن برای متوسطه دوم برگزار شود که در توانمدسازی و آگاه سازی تاثیرگذار خواهد بود.

این مسئول افزود: با فعالیت‌های انجام شده در استان دو سال پیاپی انجمن قزوین به عنوان شعبه برتر کشوری ثبت شد.

مظفری اظهار کرد: یک درصد مرگ‌ها مرگ مغزی است و در کشور ما بیشترین عامل آن تصادفات است؛ به طور متوسط سالانه پنج تا هشت هزار نفر مرگ مغزی می‌شوند که از این میزان سه هزار نفر قابلیت اهدای عشو دارند اما به دلیل عدم آگاهی در سطح عموم جامعه و حتی اقشار تحصیلکرده صرفا هزار نفر به اهدای عضو رضایت می‌دهند.

وی ادامه داد: عدم باور مرگ مغزی به عنوان مرگ یکی از چالش‌های اصلی در رضایت گیری است، عدم آگاهی نسبت به تفاوت مرگ مغزی و کما و نحوه تخصیص هم از جمله چالش‌هایی است که در اهدای عضو وجود دارد.

مدیرعامل انجمن اهدای عضو استان قزوین بیان کرد: داشتن کارت اهدای عضو یکی از موارد مهم در رضایت به اهدا است و ۹۵ درصد خانواده‌های افراد مرگ مغزی دارای کارت به اهدا رضایت می‌دهند.

وی اظهار کرد: در حاضر حاضر در استان قزوین 135 نفر در صف دریافت کلیه، 12 نفر در صف دریافت قلب و 10 نفر هم در صف دریافت کبد قرار دارند.

این مسئول عنوان کرد: در حال حاضر با اقدامات صورت گرفته شاخص اهدای عضو در استان قزوین با رسیدن به عدد 15 از میانگین کشوری بالاتر است، این شاخص در استان در سال 98 چهار و در سال 99 عدد 6 بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز