خبرگزاری کار ایران

معاون نظارت اقتصادی معاون اول رئیس جمهور:

رفع مشکلات آذرآب و واگن پارس در دستور کار دولت قرار دارد / در بسیاری از خصوصی سازی‌ها اهلیت در واگذاری صنایع رعایت نشده است

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۲۱۶۴

معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی معاون اول رئیس جمهور گفت: واحدهای تولیدی و صنعتی آذرآب و واگن پارس اراک از صنایع مهم و استراتژیک کشور هستند و رفع مشکلات این صنایع در دستور کار دولت قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد هادی زاهدی وفا در نشست با مدیران کارخانجات واگن پارس و آذرآب در اراک، افزود: سهامدار عمده شرکت صنایع آذرآب اراک بانک کشاورزی است و برخی مشکلات بانکی این شرکت حل شده و در راستای رفع مشکل ضمانت نامه بانکی این شرکت نیز درخواست تمدید یک ساله آن داده شده‌ است.

وی با بیان اینکه رفع مشکل مالکیت شرکت صنایع آذرآب اراک در دستور کار دولت قرار دارد تا این شرکت مستقل از حمایت دولت در داخل و خارج به حیات خود ادامه دهد، ادامه داد: مسئله مالکیت از جمله مشکلات شرکت آذرآب است، اما حمایت همه‌جانبه از این واحد تولیدی مستقل از بحث مالکیت در دستور کار دولت قرار دارد.

معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: پیگیری انتقال سهام شرکت واگن پارس نیز در دستور کار قرار دارد. در راستای اجرای این موضوع هفته گذشته نامه‌ای به معاونت حقوقی ریاست جمهوری ارسال و مسائل و مشکلات این واحد تولیدی به خوبی تشریح شده‌ است.

زاهدی وفا تصریح کرد: بر اساس پیش بینی های انجام شده، مقرر شده است دعواهای دولتی در حوزه معاونت اول و معاونت حقوقی رئیس جمهوری برطرف شود. در این راستا بحث سهام شرکت واگن پارس اراک نیز در هفته جاری آغاز شود و پیش بینی می شود در آینده نزدیک انتقال سهام این شرکت انجام شود.

وی بیان داشت: اهلیت در واگذاری صنایع به بخش خصوصی از جمله عوامل مهم موفقیت کارخانجات و واحدهای تولیدی و صنعتی است، اما متأسفانه در بسیاری از خصوصی سازی‌های انجام شده این موضوع رعایت نشده و این رخداد بروز مشکلات برای صنایع را به همراه داشته است.

معاون هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی معاون اول رئیس جمهور تأکید کرد: گرفتن سفارش کار، افزایش بهره وری نیروی کار و سرمایه از جمله عوامل حیات واحدهای صنعتی است و شرکت‌ها باید در این زمینه نقشه راه داشته باشند.

زاهدی وفا با اشاره به حمایت 40 ساله دولت از صنایع خودروسازی کشور، ابراز داشت: این صنعت با وجود حمایت‌های دولت نتوانسته روی پای خود بایستد و رقابت کند. در این راستا حمایت از شرکت ها زمان دار و با یک استراتژیک خاص انجام می شود.

وی همچنین به نگهداری کالاهای اساسی در انبارها اشاره داشته و اضافه کرد: 7 درصد تولید ناخالص کشور هزینه انبارداری می شود، این در حالی است که این رقم در دنیا یک درصد است. بنابراین هزینه انبارداری در کشور 7 برابر متوسط جهان است.

استاندار مرکزی نیز در این نشست گفت: مشکلات آذرآب از سایر صنایع بزرگ استان مرکزی بیشتر است و تولید در این شرکت به دلیل مشکلات متوقف شده‌ است. شرکت واگن پارس اراک نیز مشکلاتی دارد که در صورت بی توجهی به این مشکلات تولید این واحد صنعتی نیز ضربه خواهد دید.

فرزاد مخلص الائمه با بیان اینکه صنایع بزرگ بدون استثنا قربانی فرآیند خصوصی سازی شده‌اند، افزود: نفع و منافع شخصی در سفارشات خارجی کشور به میزانی زیاد است که صنایع را با خاک یکسان کرده‌ است. 

مدیرعامل واگن پارس اراک نیز در این نشست گفت: بسیاری از مشکلات واگن پارس که سایر صنایع دارند با سرمایه گذاری 5000 میلیارد ریالی مپنا برطرف شده است. علیرغم سرمایه گذاری شرکت مپنا، حسابهای شرکت واگن پارس به دلیل مشکلات سهامداری مسدود است.

مرتضی ملانژاد افزود: در این راستا دستگاه های اجرایی همچون مجموعه تامین اجتماعی، مجموعه امور مالیاتی و همچنین بانک ها برای واگن پارس قرار صادر کرده‌اند که نیاز است این موضوع رسیدگی شود.

وی با بیان اینکه تولید شرکت واگن پارس بالاتر از ظرفیت اسمی این شرکت است و با 120 درصد ظرفیت اسمی به تولید اشتغال دارد، ادامه داد: کارخانه واگن پارس با واردات واگن مخالفتی ندارد و نیاز است واردات از طریق این واحد انجام شود تا علم آن در این شرکت رسوب کند.

مدیرعامل شرکت صنایع آذر آب اراک نیز در این نشست گفت: اهلیت نداشتن سهامدار از جمله اصلی ترین مشکلات شرکت آذرآب است که علاقه به سهامداری ندارد و نیاز است نقش خود را ایفا و یا سهم خود را واگذار کند.

صمد بیرامی افزود: ضمانت نامه بانکی از دیگر مشکلات این واحد تولیدی و صنعتی است. در یکسال گذشته فعالیت‌های این شرکت با مدیریت انجام می شده است، اما اکنون تولید در این شرکت تنها با شارژ منابع مالی امکان پذیر است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز