خبرگزاری کار ایران

رهایی 5 مددجوی زندان زاهدان از قصاص نفس با اخذ رضایت اولیای دم

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۱۹۶۰

5 مددجوی زندان زاهدان از قصاص نفس با اخذ رضایت اولیای دم آزاد شدند.

به گزارش ایلنا، با پیگیری مددکاران و مسئولین زندان زاهدان و همکاری اعضای کمیته صلح بانان که متشکل از علما ، روحانیون ، مقامات قضایی ، معتمدین ، ریش سفیدان ، سران طوایف و اعضای شورای حل اختلاف است، 5 نفر از مددجویان زندان زاهدان که پس از طی مراحل قانونی در آستانه اجرای حکم قصاص قرار گرفته بودند با اخذ رضایت از اولیای دم و گذشت آنان از حق قانونی و شرعی خود از چوبه دار رهایی یافته و برای ادامه زندگی و جبران خطاهای گذشته فرصت مجدد یافتند. 

نشست‌ها و جلسات متعدد معتمدین و ریش سفیدان در اولین پرونده جوان 27 ساله‌ای را که در جریان یک نزاع و درگیری خیابانی موجب قتل یکی از رهگذران شده بود با گذشت اولیای دم مقتول در قبال اخذ دیه به رهایی قاتل از قصاص انجامید.

در دومین پرونده تلاش اعضای کمیته صلح و سازش مرد 60 ساله ای را که سه سال قبل اختلافات قدیمی بر سر زمین کشاورزی به درگیری و قتل  یکی از همسایگان کشیده شده بود را با گذشت فرزندان مقتول در قبال دریافت مبلغی به عنوان دیه از قصاص رهایی بخشید.

پرونده سوم مربوط به جوان 29 ساله ای بود که برای اخذ طلب پدرش به طرف معامله مراجعه و برای ترساندن او دست به چاقو برده بود اما جرو بحث آنان به درگیری و قتل منجر شد که فرزند مقتول پس از دوسال با تقاضای علما و روحانیون صلح بان بدون دریافت دیه و بدون هرگونه قید وشرط از قصاص قاتل صرف نظر کرد و گذشت خود را اعلام کرد.

در پرونده چهارم با پادرمیانی معتمدین و ریش سفیدان طوایف جوان 24 ساله ای که در تابستان 98 در  در یک نزاع و درگیری دستجمعی در خصوص یک قطعه زمین دست به اسلحه برده و قتل جوان هم سن و سالش را رقم زده بود با اخذ رضایت اولیای دم در قبال پرداخت دیه به زندگی بازگشت.

علما و روحانیون در پنجمین مورد پرونده ای را پیگیری کردند که جوان 30 ساله‌ای در سال 97 به علت اختلافات خانوادگی با چاقو دست به قتل یکی از اقوام خویش زده بود که پدر و مادر مقتول با رایزنی های انجام شده در قبال اخذ دیه گذشت خود را ازقصاص قاتل اعلام کردند.

استفاده از ظرفیت علما و روحانیون محلی و بزرگان و معتمدین وریش سفیدان طوایف برای ایجاد صلح و سازش یکی از اولویت‌های زندان زاهدان است که با تشکیل کمیته صلح بانان و حضور پررنگ آنان در کنار شورای‌های حل اختلاف و مددکاران زندان موفقیت‌های چشمگیری در مختومه کردن پرونده‌های قضایی و آزادی مددجویان را به همراه داشته است . در خصوص پرونده‌های اخیر نیز با توجه به نزدیک شدن زمان اجرای حکم آنان ، با دعوت از  علما و روحانیون محلی و بزرگان و معتمدین و ریش سفیدان طوایف و تشریح پرونده های موجود و اقدامات انجام شده در خصوص آنها جلساتی در دفتر رئیس دادگاه های عمومی و انقلاب زاهدان برگزار شد و ضمن تقسیم کار بین اعضا کمیته های تخصصی برای پیگیری پرونده ها و رایزنی با شکات واولیای دم پرونده های قصاص تشکیل شد که به صورت شبانه روزی از تمامی ظرفیت های ممکن برای ایجاد صلح و سازش استفاده شد که منجر به اخذ رضایت در 5 پرونده قصاص شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز