خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی:

ارز ترجیحی مانع فشار بر معیشت و زندگی اقشار کم درآمد نشد

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۱۷۴۷

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی گفت: ما همواره در بازتوزیع ثروت و درآمد دچار مشکل بوده‌ایم و تخصیص ارز ترجیحی هم مانع فشار بر معیشت و زندگی اقشار کم درآمد جامعه نشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از آذربایجان شرقی، محمد فرشکاران در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: اقتصاد ایران در تحریم است و هر لحظه این تحریم رصد می‌شود؛ پیامدهای اقتصادی دنیا و تغییر تعادل‌های اقتصادی هم اثرات این تحریم‌ها را تشدید می‌کند.

وی افزود: در واقع یک سری از متغیرهای برونزا در این ارتباط موثر هستند و دشمنان قسم خورده به مفهوم محدودگر کامل عمل می‌کنند.

فرشکاران تصریح کرد: با توجه به متغیرهای درونزا این را تشخیص داده بودیم که مدیریت ارز ترجیحی مشکل ساز بوده و ایجاد رانت می کند و در عرصه‌های مختلف تولید ارز ترجیحی تخصیص یافته ولی مابه‌ازای آن کالای مصرفی مورد نیاز وارد نشده و ارز ترجیحی بیشتر منشا فساد و افزایش قاچاق کالا و دارو شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی توضیح داد: تخصیص ارز ترجیحی بیشتر به این سمت و سو رفت که تولید کننده برای واردات مواد اولیه و پایین آوردن هزینه تولید رانت عظیمی دریافت کرده ولی با نرخ آزاد محصول خود را به فروش رساند و از دو منشاء صاحب نفع شود و سودهای هنگفت به جیب زند.

فرشکاران اضافه کرد: ما همواره در بازتوزیع ثروت و درآمد دچار مشکل بوده‌ایم و تخصیص ارز ترجیحی هم مانع فشار بر معیشت و زندگی اقشار کم درآمد جامعه نشد.

وی یادآور شد: با این اوصاف دهک‌های بالا امکانات مالی را در دست داشته و از رانت بیشتری هم برخوردارند و دهک‌های پایین در فشار هستند و به این رانت و ترجیح هم دسترسی ندارند!

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی، با اشاره به تلاش‌های دولت در جهت توزیع عادلانه و هوشمند یارانه‌ها، اذعان داشت: باید به یک نقطه تعادلی برسیم که دهک های پایین از سوبسید و یارانه بیشتر سهم ببرند و دهک‌های بالا که از قدرت مالی و مانور تولید برخوردارند بیشتر هزینه کنند.

فرشکاران ادامه داد: اگر بخواهیم یارانه را عادلانه توزیع کنیم باید در نرخ ترجیح ارز هم تغییرات ماهوی دهیم؛ مجلس از سال ۱۳۹۹ به این نتیجه رسیده که این اتفاق باید بیفتد؛ یعنی موضوع حذف ارز ترجیحی تصمیم امروز و دیروز نیست. بلکه با بررسی های متعدد این نتیجه حاصل شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز