خبرگزاری کار ایران

ایلنا از خراسان رضوی گزارش می دهد؛

گلایه مردم از صف‌های طولانی خرید نان در مشهد / دلیل تعطیلی نانوایی‌ها کمبود آرد نیست/ فعالیت کارخانه‌های آرد استان تنها با ۳۰ درصد ظرفیت

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۱۳۱۶

شلوغی روزهای اخیر نانوایی ها در سطح کشور و به ویژه مشهد باعث کلافه شدن و سردرگمی مردم شده است، به گونه‌ای که فرماندار مشهد همراه با تیم بازرسی به نظارت بر کار نانوایی‌ها مشغول است.

به گزارش ایلنا از مشهد، فرماندار مشهد در پاسخ به ارائه راهکار برای حل مشکلات مردم درباره وضعیت  نانوایی‌ها گفت: به دلیل اعتراض مردم  از وضعیت نانوایی‌های مشهد سرکشی کردم و صحبت‌های مردم را شنیدم.  برخی از نانوایی‌ها شلوغ بود و برخی هم تعطیل کرده بودند.

محسن داوری ادامه داد: تخلفات مختلفی به ما و مجموعه دیگر نظارتی و همچنین تعزیرات گزارش شد. بخشی از آن‌ها درباره نانوایی‌ها است. به تعدادی از نانوایی‌ها که تعطیل بودند تذکر جدی دادیم تا باز کنند و به پخت و توزیع  نان  مشغول شوند  برخی دیگر هم با نواقصی روبرو بودند که  قرار شد   مشکلات آن‌ها   برطرف شود تا کار مردم راه بیفتد.

داوری اظهار کرد: ما هیچ کمبودی در موضوع آرد در سطح شهر مشهد نداریم و به لطف خدا نگرانی بابت تامین آرد نخواهیم داشت. مشکلات مردم را با جدیت پیگیر هستیم و همه دستگاه‌های اجرایی در سطح شهر باید به این موضوع توجه کنند تا مشکلات مردم در تامین کالا‌های اساسی کمتر از قبل شود.

دلیل تعطیلی نانوایی‌ها مطلقاً به دلیل کمبود آرد نیست

حسن حسینی رئیس انجمن آرد خراسان رضوی نیز گفت: ما آمادگی داریم ۲۴ ساعته آرد رسانی کنیم که هیچ نانوایی دچار کمبود آرد نشود و صف‌های طولانی در مقابل نانوایی‌های استان نیز برطرف شود.

او گفت: کارخانه‌های استان با ۳۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند و الان حدود ۴۲ هزار تن گندم با قیمت کیلویی ۶۶۵ تومان تحویل کارخانه‌های استان می‌شود و آردی که تحویل نانوایی‌ها می‌شود ۸۲۵ تومان قیمت‌گذاری می‌شود. ۲۰ هزار تن دیگر گندم ۹۰۰ تومانی است که برای نانوایی‌ها ۱۲۰۰ تومان قیمت‌گذاری می‌شود، بنابراین ما در استان به‌هیچ‌عنوان مشکل آرد و گندم نداریم.

رئیس انجمن آرد خراسان رضوی گفت: با این‌حال دلیل تعطیلی نانوایی‌ها مطلقاً به دلیل کمبود آرد نیست آرد با همان قیمت پنج ماه پیش تحویل نانوایی‌ها می‌شود و تنها در حوزه نان‌های فانتزی تغییر قیمت آرد داشتیم.

حسینی گفت: تا به امروز حداقل ۳۰ درصد یارانه‌ای که دولت برای گندم و آرد تخصیص می‌داد به جیب رانت‌خواران می‌رفت و با این تصمیم دولت بخش زیادی از یارانه به مردم بازمی‌گردد، حتی در حوزه قاچاق، در حال حاضر قیمت آرد در کشور‌های همسایه ارزان‌تر از ایران است و عملاً قاچاق صرفه‌ای ندارد.

او گفت: هر کیلو گندم با همه هزینه‌های نگهداری و حمل‌ونقلش برای دولت حدود ۱۵ هزار تومان تمام می‌شود، ۹ میلیون تن گندم تنها برای نان در کشور مصرف می‌شود که دولت بابت آن یارانه می‌دهد  که با احتساب خرید تضمینی ۱۱ هزار و پانصد تومانی می‌توان گفت که دولت حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان امسال برای خرید تضمینی گندم هزینه خواهد کرد.

تقاضا برای نان بیش از حد است

چند روز قبل، مصطفی کشتگر رئیس اتحادیه صنف نانوایان مشهد نیز گفته بود: با این که رئیس جمهور و دولت به مردم اطمینان داده اند که نان گران نمی شود اما همچنان این تقاضای کاذب وجود دارد و مردم بیش از حد نان می خرند.

او اضافه کرد: افزایش تقاضا برای خرید نان از یک سو نانوایی ها را در تامین آرد کافی برای تامین نیاز مردم با مشکل مواجه کرده است و مجبور می شوند از پخت اضافه خودداری کنند تا سهمیه آرد خود را برای روزهای تعطیل حفظ کنند، از سوی دیگر برخی از مردم با دیدن صف‌های طولانی نمی توانند نان تهیه کنند.

رئیس اتحادیه صنف نانوایان مشهد گفت: نه جمعیت شهر بیشتر و نه نانوایی ها کمتر شده است از این رو نانوایی ها نیازی به سهمیه اضافه آرد ندارند اما تقاضا برای نان بیش از حد است و این موضوع باعث افزایش ضایعات نان می شود زیرا میزان نیاز مردم به نان در طول روز مشخص است.

کشتگر به مردم اطمینان خاطر داد که نرخ نان سنتی در شهر مشهد هیچ تغییری نمی کند و دولت و رییس جمهور نیز به مردم این قول را داده اند که نرخ نان تغییر نخواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز