خبرگزاری کار ایران

برگزاری همایش معرفی پایتخت فهما در مشهد

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۹۸۱۹

معاون ساماندهی و شبکه‌سازی ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور گفت: در رویداد ملی فهما، مشهد به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر مساجد اسلامی شناخته شد.

به گزارش ایلنا از مشهد، مرتضی طاهریان در نشست خبری معرفی پایتخت ملی فهما گفت: در باب جایگاه، ظرفیت و توانمندی های عزیزان مسجدی نکاتی بیان شده است ولی معتقدیم قدرت نرم جمهوری اسلامی به ویژه در حوزه فرهنگ متعلق به بچه های مسجد است، جریان مسجدی در همه مقاطع و عرصه ها نقش خود را به خوبی ایفا کرده است.

معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد کانون های مساجد کشور با بیان اینکه بعد از جنگ هم مواجه شدیم با تهاجم فرهنگی که نقش بچه های مسجد در مقابله با این موضوع مشهود است، گفت:بچه های مسجد حتی در تمامی اتفاقات و بلایای طبیعی هم در کنار سایر اقشار مردم خدمت رسانی می کنند.

وی با بیان اینکه ما یک خلاء داشتیم که توانمندی های بچه های مسجدی به خوبی عرضه نمی شد به خصوص در عرصه فرهنگ و هنر و این وظیفه ذاتی کانون های مساجد است، ادامه داد:ماموریت اختصاصی کانون های مساجد توجه به حوزه فرهنگ و هنر مسجد است به همین دلیل از سال ۹۶ و ۹۷ اقدامات اولیه صورت گرفت برای اینکه بتوانیم ظرفیت ها را شناخته و عرضه کنیم.

طاهریان با اشاره به اینکه اکنون سامانه بچه های مسجد تحت عنوان زیست بوم مجازی بچه های مسجد محلی شده برای بارگذاری اطلاعات و توانمندی کانون های مساجد، گفت: از سال ۹۸ عملا رویدادهای ملی فهما آغاز شد و در قالب رویداد ملی فهما در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ استان قم به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران(فهما) معرفی شدند.

معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد کانون های مساجد کشور افزود:همین روند ادامه پیدا کرد تا سال ۱۴۰۰ که ما رویداد به توان مردم را برگزار کردیم و در این بین از مجموع ۲۶ هزار کانون، حدود ۲۰ هزار کانون در این رویداد شرکت کردند.

وی گفت:ما کل فعالیت های بچه های مسجد را در سه شبستان فرهنگ، هنر و نوآوری تعریف کردیم و در ذیل شبستان فرهنگ رواق های نور، دانش، کتاب، رسانه و همدلی تعریف شد همچنین در ذیل شبستان هنر هم رواق های سرود، فیلم، نمایش، ترنج و قلم تعریف گردید و در ذیل شبستان نوآوری هم رواق های کارآفرینی و فن آوری تعریف شد.

طاهریان اظهارداشت:گفتمان مشترک ما با بچه های مسجد در قالب این ۱۲ رواق است که در روز جمعه ۲۳ اردیبهشت از ۱۳ کانون برتر این رواق ها و ۲۴ کانون دیگر تقدیر به عمل خواهد آمد همچنین ۲۴ کانون شایسته تقدیر هم معرفی خواهد شد.

معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد کانون های مساجد کشور گفت:همه این فعالیت ها را اعضای کانون ها بارگذاری کردند و در امتیازات رویداد ملی فهما که طراحی شده بود ۴۸ درصد آنها متعلق به کانون های روستایی بود همچنین طبق آمارهای موجود ۶۰ درصد کانون های مساجد در روستاها مستقر هستند.

وی بیان کرد:۵ استان خراسان رضوی، قم، گلستان، چهارمحال و بختیاری و اردبیل به مرحله پایانی داوری پایتخت فهما راه پیدا کردند و بعد از بررسی مستندات و اعلام نظرات داوران، خراسان رضوی به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران(فهما)در سال ۱۴۰۱ انتخاب شد و جمعه ۲۳ اردیبهشت این عنوان به طور رسمی اعلام می شود.

طاهریان ادامه داد: در رویداد ملی فهما ۱۴۰۰، آثار فرهنگی ثبت شده در سامانه بچه های مسجد بالغ بر ۲۶ هزارو ۷۰۷ اثر، آثارهنری ثبت شده ۱۲ هزار و ۸۲ اثر بوده که در مجموع ۳۸ هزار و ۸۷۹ اثر در حوزه های فرهنگی و هنری، ۱۲۲ هزار و ۹۶۰ گزارش به ثبت رسیده همچنین ۲۵۶ هزار و ۱۱۶ نفر دوره در آموزش های ما شرکت کرده اند.

همایش معرفی پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران (فهما) جمعه ۲۳ اردیبهشت در هتل آفتاب ولایت مشهد با حضور مسئولین کشوری و استانی برگزار می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز