خبرگزاری کار ایران

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معدن وکشاورزی همدان خبر داد؛

کاهش دلال بازی و حمایت از تولید وصادرات با تک نرخی شدن ارز

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۹۲۷۷

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی همدان اقلام چند نرخی را نتیجه ارز چند نرخی دانست و از کاهش دلال بازی با تک نرخی شدن ارز خبر داد.

به گزارش ایلنا از همدان، علی‌اصغر زبردست با بیان اینکه از همان ابتدا که ارز 4200 تومانی مطرح شد اتاق‌های بازرگانی‌ سراسر کشور نسبت به این اقدام معترض بودند اظهار کرد: دلیل این اعتراض آن بود که شفاف‌سازی و یکنواخت کردن قیمت ارز برای همه به ویژه تولیدکننده و صادرکننده مؤثر است.

وی با اشاره به اینکه دلال‌بازی پشت پرده ارز 4200 معضلی شده است افزود: ارز ترجیحی را برای چند قلم کالا اعم از خوراک دام و دارو در نظر گرفته بودند اما متأسفانه در همان موارد هم کلی ماجرا و تغییر قیمت به دنبال داشت.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی همدان یادآور شد: اصل موضوع یکنواخت شدن ارز است و این مهم ضروری است چراکه تکلیف صادرکننده، واردکننده و تولیدکننده مشخص خواهد شد به ویژه اینکه چندنرخی بودن ارز چالش‌های اساسی به دنبال داشت.

وی با بیان اینکه چندنرخی بودن ارز باعث می‌شد بعضی کالاها با ارز 4200، برخی با ارز نیمایی و برخی دیگر با ارز آزاد تهیه شود از همین رو چندنرخی بودن اقلام ماحصل چندنرخی بودن ارز بود تصریح کرد: مهمترین مزایای یکنواخت شدن ارز خرید یکپارچه مواد اولیه کارخانه است به طوری که تولیدکننده با چند نرخ متفاوت مواجه نیست و نرخ تمام شده تولید هم شفاف خواهد شد.

زبردست با تأکید بر اینکه نکته مهم در این بین رسیدگی به اقشار آسیب‌پذیر است که دولت باید برای این قشر تمهیدات لازم را بیندیشد خاطرنشان کرد: حذف ارز 4200 تومانی روی اقلامی مثل آرد و نان یا دارو تأثیر گذاشته اما با نظارت و مدیریت صحیح این سردرگمی برای قشر آسیب‌پذیر حل خواهد شد.

وی در ادامه به لزوم تمهیدات دولت برای کاهش فشار بر دهک‌های پایین جامعه اشاره کرد و گفت: کنترل و نظارت بازار قطعا با یکنواخت شدن ارز دوچندان می‌شود چراکه فرصت دلال بازی به مراتب کاهش می‌یابد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی همدان خاطرنشان کرد: این طرح در مراحل اولیه اجرا با مشکلاتی روبرو است اما به مرور زمان با کنترل مسائل حاشیه‌ای طرح بسیار ارزنده‌ای خواهد شد.

وی به تزریق مابه‌التفاوت حذف ارز 4200 به اقشار پایین جامعه اشاره کرد و افزود: دهک‌های پایین جامعه و خانوار زیر پوشش مشخص هستند به منظور جلوگیری از فشار به این دست از افراد مابه‌التفاوت حذف ارز ترحیجی را به عناوین مختلف به دهک‌های پایین تزریق کنند.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز