خبرگزاری کار ایران

فرماندار رشت عنوان کرد؛

افزایش کشت مکانیزاسیون اراضی شالیزاری در شهرستان رشت / بیمه اراضی کشاورزی راهکاری مناسب برای جبران خسارات ناشی از کم آبی

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۸۲۹۹

فرماندار رشت با اشاره به نقش استفاده از ادوات کشاورزی در مدیریت زمان مراحل کشت به خصوص رعایت جدول زراعی تنظیمی در شرایط کنونی، اظهار داشت: خوشبختانه در سال جاری زراعی شاهد اقبال عمومی کشاورزان نسبت به کشت مکانیزاسیون در سطح شهرستان بوده‌ایم.

به گزارش ایلنا از رشت، حمید رضا امام پناهی در بازدید از اراضی شالیزاری بخش خشکبیجار که با همراهی معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری، سرپرست بخشداری خشکبیجار و مدیران کشاورزی و آب منطقه ای شهرستان رشت صورت گرفت، با تاکید بر ضرورت همیاری و همدلی کشاورزان با یکدیگر در زمان بروز بحران کم‌آبی، اظهار داشت: تاکنون با هدف تسهیل در آبرسانی به مزارع و مهیا نمودن شرایط مساعد تر برای استفاده از آب رها شده سد سفیدرود، عملیات لایروبی و پاکسازی ۱۷۰ کیلومتر از انهار کشاورزی شهرستان به اتمام رسیده است.

 نماینده عالی دولت در مرکز استان با تاکید بر این مطلب که وقوع خسارت در اراضی بیمه نشده هزینه مضاعفی بر کشاورزان تحمیل خواهد کرد، گفت: انجام بیمه اراضی کشاورزی و ترجیحاً بیمه سنگین کشاورزی در اراضی لشت نشاء و خشکبیجار که در پایین دست قرار دارند، اهرام حمایتی قوی در جبران خسارات ناشی از کم آبی بوده و کشاورزان می توانند ضمن انجام بیمه اراضی شالیزاری خود، با دلگرمی اراضی خود را به زیر کشت ببرند.

امام پناهی با ذکر این مطلب که شهرستان رشت با دارابودن ۵۲ هزار هکتار اراضی شالیزاری، ۲۵ درصد از اراضی استان را به خود اختصاص داده و در رتبه نخست شهرستان‌های برنج خیز کشور قرار دارد، اظهار داشت: با توجه به مزیت های بسیار استفاده از ماشین آلات، ادوات و روش‌های نوین‌کشاورزی مانند مدیریت زمان در مراحل کشت، رعایت جدول زراعی، مدیریت منابع آبی، افزایش کیفیت و راندمان محصول و در نهایت صرفه اقتصادی، ضرورت توجه به کشت مکانیزاسیون بیش از پیش احساس می‌شود. وی افزود: انتظار می رود طبق پیش بینی ها در سال‌ زراعی جدید شاهد به زیر‌کشت رفتن ۸۰ درصد از شالیزارهای شهرستان رشت به صورت مکانیزاسیون باشیم.

 وی ادامه داد: تاکنون در ۸۰ درصد اراضی شالیزاری شخم اولیه انجام و ۱۸ درصد شالیزارها نشاءکاری شده اند. همچنین ۹۵ درصد مراحل خزانه گیری به اتمام رسیده است‌.

فرماندار رشت در پی صحبت بی‌واسطه با کشاورزان روستای شهرستان بخش خشکبیجار و استماع مشکلات آنان، با اشاره به اینکه روستای شهرستان آخرین نقطه‌ای است که از رهاسازی آب سد سفیدرود بهره‌مند می‌شود و سال‌ها با مشکل کم آبی مواجه بوده، اظهار داشت: روستای شهرستان دارای تعدادی آب بندان است که نقش مهمی در تامین آب زراعی مورد نیاز شالیزارهای آن داشته و ضرورت دارد تا دستگاه‌های مرتبط اقدامات لازم را برای لایروبی این آب بندان ها صورت دهند تا با استفاده از ظرفیت آنها مشکلات و تبعات ناشی از بحران آب در این روستا به حداقل ممکن کاهش یابد.

 وی افزود: یکی از دغدغه‌های کشاورزان این منطقه در زمینه تامین برق می باشد که تا امروز تلاش های خوبی در رفع کمبودها صورت گرفته و نواقص باقیمانده نیز در موضوع تامین برق چاه ها و ایستگاه های پمپاژ با پیگیری مسئولین و ادارات مربوطه برطرف خواهد شد.

  امام پناهی در ادامه خواستار تسهیل در دسترسی و نحوه دریافت سهمیه سوخت نفت سفید کشاورزان برای کسب آمادگی لازم در مواجهه با بحران کم آبی شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز