خبرگزاری کار ایران

مدیرکل منابع طبیعی استان:

خشکسالی موجب کاهش 40 درصدی تولید علوفه در مراتع همدان شده است

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۷۰۵۷

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: کاهش چشمگیر بارندگی و بروز پدیده خشکسالی طی سال های اخیر موجب کاهش ۴۰ درصدی میزان تولید علوفه در سطح مراتع این استان شده است.

به گزارش ایلنا از همدان، اسفندیار خزایی افزود: ظرفیت مراتع استان همدان با توجه به مولفه هایی همچون حداقل ۳۳۰ میلی‌متر بارندگی و پراکنش مناسب  باران، تولید ۵۵ هزار تن علوفه در سال است.

وی اظهار داشت: این میزان تولید در سال های اخیر به دلیل بروز پدیده خشکسالی با ۴۰ درصد کاهش به حدود ۳۵ تن کاهش رسیده است.

وی با بیان اینکه زمان رشد علوفه از نیمه اردیبهشت آغاز و به مدت چهار ماه ادامه دارد، افزود: خشکسالی، کاهش بارندگی و پراکنش نامناسب باران موجب کاهش تولید و رشد علوفه مراتع استان شده است.

به گفته خزایی، بر همین اساس میزان تولید علوفه مراتع استان همدان در سال گذشته به ۳۵ تن کاهش یافت که با توجه به وضعیت بارش ها و پیش بینی ها در خصوص شرایط جوی، امسال نیز مراتع استان شاهد کاهش تولید علوفه همچون پارسال خواهد بود.

وی اظهار داشت: هنگام بارش باران و نزولات جوی ۲ موضوع پراکنش و مقدار بارش برای منابع طبیعی اهمیت بسیاری دارد چرا که بارش به موقع و دارای پراکنش مناسب موجب رشد مراحل مختلف از جمله اندام بیرونی گیاه می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: براساس بررسی‌های انجام شده و کاهش میزان رشد علوفه مراتع استان، باید با مقدار موجود نسبت به تعلیف دام در چهار ماه ییلاقی اقدام شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان ادامه داد: تداوم بارش‌های مقطعی حتی به مقدار زیاد و طولانی، موجب گسترش خشکی و بیابانی شدن مناطق و سیل آسایی در مناطق مرطوب می شود.

وی تاکید کرد: کاهش بارندگی و خشکسالی ارتباط مستقیمی با میران مصرف انرژی دارد چرا که بالا رفتن مصرف گاز و سوخت های فسیلی، باعث تغییر اقلیم و تداوم خشکسالی شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز