خبرگزاری کار ایران

شرکت های فناور درگیر بوروکراسی اداری و مشکلات صدور مجوز هستند

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۶۷۶۳

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بروکراسی اداری و صدور مجوزها، نقدینگی و همچنین فروش محصول، سه چالش و مشکل اصلی در این حوزه به شمار می‌رود.

به گزارش ایلنا از مشهد، علی خیرالدین، در نشست خبری به مناسبت افتتاح دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی، منابع طبیعی و صنایع غذایی خراسان رضوی افزود: کاهش سهم بخش کشاورزی از شرکتهای دانش‌بنیان نشان دهنده این است که بخش کشاورزی و شرکت‌های دانش‌بنیان را با هم پیش نبرده‌ایم و بر طبق تاکیدات رهبر معظم انقلاب باید تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور ۲ برابر شود.

وی ادامه داد: افزایش تعداد شرکت‌های دانش بنیان به شرط اثرگذاری بر افزایش تولید ناخالص ملی مورد نظر است.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: هم اینک ۴۹ پارک علم و فناوری و ۲۲۴ مرکز رشد در کشور فعالیت دارند که توانسته‌اند حدود هزار و ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان را در خود جای دهند.

وی نبود زیر ساخت را مشکل اصلی پارک های علم و فناوری در کشور دانست و افزود: مشکل اراضی در استان‌های مختلف و مشکل زیرساخت‌هایی همچون آب، برق، گاز و محوطه سبب شده است که نتوانیم زمین مناسبی را جهت پارکهای علم و فناوری اختصاص دهیم و از آن طرف مجموعه جهاد کشاورزی فضاهای بسیار خوبی را دارد.

خیرالدین ادامه داد: بنابراین ما می‌خواهیم یک الگویی را مطرح کنیم که از امتیاز هر ۲ مجموعه وزارت علوم و وزارت جهاد کشاورزی استفاده شود، لذا این الگو را در قالب راه‌اندازی ۱۰ پردیس یا دهکده های فناوری و نوآوری در سطح کشور طرح ریزی شد که نخستین دهکده فناوری و نوآوری امروز تحت عنوان دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی، منابع طبیعی و صنایع غذایی خراسان رضوی در مشهد راه‌اندازی شد.

معاون وزیر علوم ادامه داد: شرکت‌های دانش بنیان از امتیازت و تسهیلات ویژه‌ای برخوردارند، به شرطی که توسط پارک علم و فناوری معرفی شوند.

وی با اشاره به اهمیت راه‌اندازی نخستین دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی، منابع طبیعی و صنایع غذایی کشور که امروز در خراسان رضوی انجام شد، افزود: امید است با این الگو بتوانیم تعداد شرکت‌های دانش بنیان در کشور را افزایش دهیم، چرا که در بخش جهاد کشاورزی از مزرعه تا سفره به شدت عملکرد جهاد کشاورزی روی زندگی مردم تاثیرگذار است.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: بنابراین اگر بتوانیم شرکتهای دانش بنیان را افزایش دهیم باید تولید ما مبتنی بر نیاز و دانش باشد، چراکه تولید مبتنی بر نیاز و دانش ارزش افزوده بالایی دارد و از سوی دیگر افزایش بهره وری، ارتقای کیفیت محصول و کاهش قیمت را نیز به دنبال خواهد داشت.

خیرالدین از شکست ایده در مرحله تبدیل به محصول و تولید انبوه ریزش واحدهای فناور در این مرحله با نام "دره مرگ فناوری" یاد کرد و گفت: بروکراسی اداری و صدور مجوزها، نقدینگی و همچنین فروش محصول، سه چالش و مشکل اصلی در این حوزه به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: همچنین مشکل این شرکت‌ها به طور معمول این است که اقتصاد سنتی و نفتی به طور دائم با اقتصاد دانش‌بنیان مقابله می‌کند که پیشنهاد ما برای رفع آن تشکیل ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان در استان‌ها است.

وی در پایان گفت: همچنین راه اندازی این دهکده ها می تواند نقش موثری در این حلقه مفقوده ایفا کند و امیدواریم با حمایت جهاد کشاورزی و صندوق های پژوهش و فناوری چالش های حوزه دانش بنیان را حل کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز