خبرگزاری کار ایران

شهردار دیباج به ایلنا خبرداد؛

برگزاری آیین سنتی شیردوشان «امامدر دیباج» در 23 اردیبهشت ماه

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۶۱۹۱

شهردار دیباج از برگزاری آیین سنتی شیر دوشان به عنوان بزرگترین جشنواره استان سمنان در تاریخ 23 اردیبهشت سال جاری خبر داد و گفت: این جشنواره به گواه سند کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی سمنان از بزرگترین جشنواره های استان است.

محسن امینیان در گفت و گو با خبرنگار ایلنا سمنان، با اشاره به اینکه هفتمین جشنواره ملی امامدر دیباج پس از دو سال وقفه به دلیل شیوع کرونا در تاریخ 23 اردیبهشت برگزار می شود، یادآور شد: آیین سنتی شیر دوشان ریشه در تدین و فرهنگ شهروندان این منطقه دارد.

وی محل برگزاری این جشنواره را در جوار امامزاده محمد دیباج ذکر کرد و ادامه داد: این جشنواره به گواه سند کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی سمنان از بزرگترین جشنواره های استان است.

شهردار دیباج با تاکید بر اینکه اولین سالی است که جشنواره امامدر دیباج به صورت آیینی برگزار می شود، اضافه کرد: همزمان با آغاز جشنواره، نمایشگاه عرضه محصولات صنایع دستی، اشتغال، کارآفرینی و ... در 25 غرفه نیز برپا می شود.

امینیان ضمن بیان اینکه برگزاری مسابقات بومی محلی، پخت نان محلی و نمایشگاه صنایع دستی و ابزارهای قدیمی از دیگر برنامه های جانبی این جشنواره است، تصریح کرد: در ششمین جشنواره ملی امامدر حضور 16 هزار گردشگر ثبت شد.

وی افزود: دامداران این منطقه هر ساله هنگام بردن دام‌ها به کوهستان به سمت بارگاه امامزاده محمد (ع) دیباج آمده و شیر دوشی سال را با صلوات مکرر بر محمد و آل محمد (ص) آغاز می‌کنند و هر دامدار نیمی از شیر گله خود را بین مردم و مستمندان تقسیم و نیم دیگر را به متولی امامزاده تقدیم می‌کند تا با فروش آن بخشی از هزینه‌های این مکان مقدس تأمین شود.

شهردار دیباج اظهار کرد: دیباج یکی از شهرهای شهرستان دامغان و در ۵۵ کیلومتری شمال شهر دامغان واقع شده است و جشنواره امامدر به شماره 891 در فهرست میراث معنوی ملی کشور به ثبت رسیده است که قدمتی 400 ساله دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز