خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

سطح مبارزه با ملخ مراکشی در قزوین به 9500 هکتار رسید/ ملخ مراکشی بومی استان شده است

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۴۲۷۵

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: مبارزه با ملخ مراکشی درحال انجام است و تا کنون سطح مبارزه با این آفت خطرناک به 9 هزار و 500 هکتار رسیده است.

رضا افلاطونی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین با اشاره به آفت ملخ مراکشی در استان گفت: این آفت اسمش مراکشی است اما به نوعی بومی استان شده  و بیشتر در مجاورت مرز قزوین، زنجان و گیلان طغیان می‌کند و مبارزه با آن آغاز شده و با هماهنگی مدیریت بحران زنجان و گیلان جلسات مشترکی تشکیل شده و مدیرکل آفت عمومی حفظ نباتات هم چند بار در منطقه حضور پیدا کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین ادامه داد: 50 هزار هکتار مورد پایش قرار گرفته و با توجه به کانون یابی به موقع و مبارزات انجام شده آفت تحت کنترل قرار دارد؛ اما با توجه به اینکه این آفت خطرناک است درصورت غفلت خسارت زیادی را وارد خواهد کرد.

وی تاکید کرد: ملخ مراکشی یک آفت مهم بین المللی است و برای مبارزه با آن کنوانسیون بین اللملی و منطقه‌ای وجود دارد که ایران، هند، افغانستان، پاکستان و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس در بخش منطقه‌ای آن عضو هستند، هدف از تشکیل این کنوانسیون اطلاع رسانی به موقع از زمان حمله ملخ و مبارزه با آن است.

این مسئول ادامه داد: آفت ملخ در صورت حمله از هر نوع سبزینه‌ای که سر راهش باشد تعذیه می‌کند و در روز دو تا سه برابر ورزن خود تغذیه دارد؛ از این رو اگر وارد مزرعه یا باغات شود خسارت 100 درصد است؛ در استان قزوین با اقدام به موقع آفت وارد مزارع و باغات نشده و در محدوده اراضی ملی با آن مبارزه می‌کنیم.

وی عنوان کرد: تا کنون برای مبارزه با این آفت از اعتبارات ملی تخصیص داده شده و از استان کمکی نگرفته‌ایم؛ البته درخواست کمک کرده‌ایم تا بتوانیم تجهیزات و سم مورد نیاز برای آینده را تامین کنیم.

افلاطونی ضمن درخواست از همکاری مردم گفت: لازم است مردم استان در صورت مشاهده این آفت برای کانون یابی حتما به جهاد کشاورزی اطلاع رسانی کنند تا اقدامات به موقع صورت گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین درباره آفت پروانه دم قهوه‌ای هم عنوان کرد: در استن 28 هزار هکتار جنگل داریم که برخی از آن‌ها ذخیره گاه گیاهی هستند که گونه ارس از جمله آن‌ها است، پروانه دم قهوه‌ای به جنگل‌ها بویژه در منطقه طارم حمله می‌کنند که امسال به دلیل گرما زودتر حضور پیدا کرده‌اند و مبارزه با آن هم در حال انجام است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز