خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد؛

صنعت مرغ تخم‌گذار کاشان نیازمند حمایت فوری مسئولان

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۲۱۵۴

حال و احوال این روزهای فعالان صنعت مرغ تخم گذار کاشان که از سبقه طولانی برخوردار است، چندان مناسب نیست؛ به شکلی که اگرنسخه حمایتی برای آنها پیچیده نشود ممکن است تا آستانه ورشکستگی و فروپاشی پیش برود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از کاشان، مرغداران کاشانی با مطرح  کردن عواملی مانند کمبود نقدینگی، افزایش قیمت نهاده‌ها و سقوط  قیمت تخم مرغ در مقایسه با اسفند ماه سال گذشته و همچنین خرید نهاده های دامی و عدم تحویل  آن خواستار حمایت فوری مسئولان امر شدند؛ درغیر این صورت ورشکستگی مرغداران مرغ تخم‌گذار شهرستان دور از انتظار نخواهد بود.

برخی از مرغداران با بیان اینکه پیش از این مرغداران با وجود تمامی مشکلاتی که پیش روی آنها قرار داشت در راستای حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه تخم مرغ مورد نیاز را بدون وقفه و با قیمت مصوب۱۸۳۰۰ هزار تومان درب مرغداری به دست شرکت های توزیع رسانده و آنها با اضافه نمودن ۹۰۰ تومان تحویل مغازه دار و فروشگاه های سطح شهر می دادند. در نهایت این محصول با احتساب سود مغازه و فروشگاه به قیمت ۲۳ هزار تومان به دست مصرف کننده می رسید.

آنها معتقد هستند انجام این کار در راستای کمک به مصرف کننده و حفظ آرامش بازار مصرف صورت گرفته است؛ پس به چه دلیلی دارد که در سال جدید علیرغم افزایش حقوق و دستمزد و افزایش ۶۰تا ۸۰ درصدی مولفه های تولید و عدم تحویل نهاده های تخصیص یافته با وجود سپری شدن یک ماه از سال جدید، قیمت تخم مرغ با کاهش ۳۰۰۰ تومانی در مقایسه با سال قبل به  مرز ۱۵ هزار تومان رسیده در حالی که هیچ حمایت و ذخیره سازی از طرف مسئولان امر تنظیم بازار صورت نمی گیرد؟

این شرایط سبب شده مرغداران کاشانی به دنبال فروش املاک و تجهیزات خود بوده تا دچار ورشکستگی نشده و این می‌تواند سرآغاز کمبود و گرانی تخم مرغ و بیکاری در منطقه کاشان برای ماه های آینده شود.

یکی از این مرغداران که نخواست نامش افشا شود تاکید کرد: جای سئوال است که چطور سال گذشته زمانی که قیمت تخم مرغ رو به افزایش معقول بود، اعتراض و پیگیری مسئولان را در پی داشت، اما امروز  که مرغداران تخمگذار با مشکلاتی نظیر گران شدن مواد و اقلام مورد نیاز تولید رو به رو هستند و علاوه بر این خریداران چندانی هم در بازار نیست، هیچ نهادی قصد خرید و ذخیره سازی این محصول با هدف جلوگیری از متضررشدن مرغداران و کمک به تولید داخلی  را ندارند؟

بخشی از فعالان این حوزه براین باورند که مسئولان تنظیم بازار کاشان می بایست در این شرایط سخت همراهی و همدلی بهتری با فعالان صنعت مرغ تخم گذار منطقه کاشان بزرگ داشته باشند، چرا که مرغداران در سال های گذشته با تزریق محصولات خود در دروان شیوع کرونا و همزمان با کاهش جدی تولید تخم مرغ مانع کمبود این محصول اساسی و مورد نیاز مردم‌شده و هم اکنون چشم انتظار پشتیبانی،مساعدت و جبران و تلافی هستند.

سودآوری بیشتر در صنعت مرغ تخم گذار با برندسازی

مدیر جهاد کشاورزی کاشان ضرورت تشکیل زنجیره تولید در بخش کشاورزی را یادآور شد و گفت:با تشکیل زنجیره تولید فعالان حوزه تولید تخم مرغ کاشان بیشتر از منافع اقتصادی این بخش بهره مند خواهند شد.

رضا مظلومی با بیان اینکه از دغدغه‌های  سرمایه‌گذاران صنعت مرغ تخم گذار آگاه بوده و پیگیری هایی در سطح استان و کشور برای رفع آن شده است افزود: کشور ایران در شرایط جنگ اقتصادی قرار دارد و مشکلات پیش روی مرغداران مختص شهرستان کاشان نبوده و در کل کشور وجود دارد.

وی افزود: تا زمانی که فعالان صنعت مرغ تخمگذار به شکل سنتی فعالیت کنند و اقدام به برند سازی و معرفی برند های خود در سطح کشور نکنند، دلالان این حوزه با سود‌جویی سبب تضییع منافع مادی مرغداران خواهندشد.

مدیر جهاد کشاورزی کاشان تاکید کرد: بخش دولتی به تنهایی قادر به فراهم نمودن زیر ساخت های مورد نیاز بازار مصرف و فعالان این حوزه نیست و می بایست بخش خصوصی و شرکت‌های تعاونی به کمک و یاری دولت بشتابند و اعتماد‌سازی کنند.

مظلومی تشکیل زنجیره تولید، برند سازی و معرفی برند را از جمله راهکارهای خروج از شرایط کنونی دانست و تصریح کرد: با تشکیل زنجیره تولید فعالان صنعت مرغ تخم گذار بیشتر از منافع اقتصادی این بخش بهره مند خواهند  شد و از طرفی دست دلالان و سود جویان بازار تخم مرغ نیز از بازار کوتاه می شود.

 

انتهای پیام/
سعید غلامی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز