خبرگزاری کار ایران

مسئولان دامغانی از کاهش ۱۰۰۰ نفری مبتلایان سالک خبر می‌دهند؛

نماینده دامغان: سالک ریشه کن می شود/ سرپرست شبکه بهداشت: ریشه کنی سالک غیرممکن است

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۹۴۰۰

در حالی که مسئولان دامغان کاهش 1000 نفری مبتلایان سالک در این شهرستان را نتیجه تشکیل قرارگاه مقابله با سالک می دانند اما اظهارات نماینده مجلس و سرپرست شبکه بهداشت و درمان دامغان برای ریشه کنی سالک کاملا متناقض است و مشخص نیست تا چه زمانی قرار است این بیماری در دامغان شایع باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از سمنان، سالک یکی از بیماری هایی است که به‌رغم واگیردار نبودن اما بیش از دو دهه است که روح و جسم ساکنان دامغان و اهالی روستاهای جنوبی را آزار می دهد. در سال های پایانی 1400 شیوع این بیماری مجددا به نقطه اوج رسید و طبق آخرین آمارهای رسمی بیش از 1400 نفر درگیر زخم سالک شدند. شیوع مجدد سالک و گسترش در روستاهای غربی دامغان مسئولان را به فکر تشکیل قرارگاه مقابله با سالک انداخت و بنا بر گفته های متولیان مربوطه تشکیل قرارگاه مقابله با سالک بسیار موثر واقع شده است.

خشکسالی های پیاپی دلیل کاهش مبتلایان سالک

محمد 32 ساله و ساکن یکی از روستاهای جنوبی دامغان به خبرنگار ایلنا گفت: هر چند نمی توان برخی از اقدامات مسئولان در مبارزه با سالک را منکر شد اما کاهش چشمگیر آمار مبتلایان سالک به دلیل خشکسالی های پیاپی است.زیرا این بیماری در جاهای مرطوب بیشتر شایع است.

وی ادامه داد: چنانچه در دو سه سال اخیر همانند سال های قبل بارش باران و نزولات جوی را شاهد بودیم بی شک آمار مبتلایان سالک بیش از آماری بود که مسئولان اعلام می کنند.

جفرافیای بیماری سالک تغییر کرده است

مهدی بندرآبادی فرماندار دامغان بیان کرد: سالک یکی از بیماری هایی است که ساکنان روستاهای جنوبی دامغان را رنج می دهد و اکنون جغرافیای این بیماری تغییر کرده و به نقاط شمالی شهرستان رسیده است.

اعتبار تعمیر ساختمان فرمانداری صرف مقابله با سالک شد

فرماندار دامغان ضمن تاکید بر اینکه بهترین راه مقابله با سالک را دخیل کردن مردم می دانیم، افزود: در سال 99 هیچ اعتباری برای مقابله با سالک نداشتیم و مبلغ 150 میلیون تومان که برای تعمیر ساختمان فرمانداری بود را به دامپزشکی دادیم تا سم تهیه کند.

وی تصریح کرد: آمار هزار و 330 مورد گزش زخم سالک در سال 99، شهرستان را به نقطه بحرانی رسانده بود اما این آمار در آذر 1400 به 330 مورد کاهش یافت.

بندرآبادی ادامه داد: استاندار قبلی سمنان مکاتبه ای با وزیر کشور داشتند که اعتباری را از ستاد مدیریت بحران کشور برای این کار اختصاص دهند و در همین راستا 5 میلیارد تومان تخصیص یافت که برای بیش از 50 روستا یک دستگاه سمپاش، یک دستگاه علف زن و مقداری سم به انضمام 4 دستگاه سمپاش مکانیزه خریداری و تحویل دهیاری های مربوطه شد.

شیوع سالک از سال 78 در منطقه شرق دامغان

سیدحسن تقوی سرپرست شبکه بهداشت و درمان دامغان گفت: از سال 78 سالک در منطقه شرق دامغان به واسطه حضور کارگران فصلی شاغل در کوره های آجرپزی شیوع پیدا کرد و به تدریج در روستاهای اطراف و جنوبی دامغان شایع شد تا اینکه رفته رفته کل شهرستان را در برگرفت.

وی افزود: یکی از چالش هایی که در گذشته داشتیم عدم هماهنگی دستگاه های ذیربط بود که عدم هماهنگی بین دهیاران، اعضای شورا و دستگاه های اجرایی مشهود بود.

تقوی اضافه کرد: از سال گذشته که قرارگاه مقابله با سالک تشکیل شد هم اعتبار قابل توجهی تخصیص یافت و هم آمار مبتلایان کاهشی شد.

ریشه کنی سالک غیرممکن است

سرپرست شبکه بهداشت و درمان دامغان با تاکید بر اینکه ریشه کنی سالک غیرممکن است، تصریح کرد: شبکه بهداشت و درمان به تنهایی قادر به کنترل و مبارزه با سالک نیست.

وی با اشاره به اینکه 80 درصد مبتلایان سالک ساکن شهرها هستند که به روستاها تردد می کنند، ادامه داد: همکاران بهورز هر 15 روز یکبار با مراجعه به منازل، بیماریابی می کنند تا بتوانند در سریع ترین زمان با این زخم مقابله کنند.

سالک برای مسئولان استانی مفهومی ندارد

علی اکبر علیزاده نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سالک برای مسئولان استانی مفهومی ندارد چون با آن درگیر نیستند و این زخم مشکل منطقه ما است.

وی افزود: اقدامات فعلی هر چند موفقیت آمیز بوده اما کافی نیست و اگر به همین اقدامات اکتفا کنیم باخته ایم.

سالک ریشه کن می شود
 
نماینده دامغان با تاکید بر اینکه سالک ریشه کن می شود، اظهار کرد: با حرف زدن پشه از بین نمی رود و باید عمل کنیم؛ الان فصل لانه کوبی است.

علیزاده یادآور شد: با دادستان دامغان هماهنگ کردیم برای برخی از باغداران عمده پسته که نسبت به سمپاشی و چیدن علف های هرز بی تفاوت هستند احضاریه بفرستد و از طریق قانونی برخورد نماید.

علی اکبر عباسی راد رئیس اداره منابع طبیعی دامغان بیان کرد: از سال 98 به منابع طبیعی تکلیف شد که به کمک دهیاران بشتابیم اما تجربه ای نداشتیم.
 
وی ادامه داد: در سال 1400 اعتباری را برای منابع طبیعی اختصاص دادند که 2 هزار هکتار از اراضی آلوده بعد از شعاع 500 متری روستاها را طعمه گذاری و لانه کوبی کردیم.
عباسی اظهار کرد: تعامل و همکاری با اداره منابع طبیعی اصفهان و استفاده از تجربیات آنها کمک بزرگی به ما کرد هرچند با نسخه ای که خودمان برای مقابله با موش صحرایی پیچیدیم هیچ کدام از لانه ها مجددا باز نشد.
 
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دامغان یادآور شد: با اعتبار تخصیص داده شده به این اداره می توانیم 2 هزار و 700 هکتار از اراضی دامغان را لانه کوبی کنیم.

گزارش: محمود بانی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز