خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

جشن نوروز ، پیام آور صلح و شادی است/ نماد سازگاری طبیعت و انسان‌

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۹۵۳۱

یک استاد دانشگاه گفت: ایرانی‌ها هرگز در پی انکار دیگران به لحاظ مذهبی، نژادی، سیاسی و جغرافیایی نبوده اند. سرزمین هایی که امروزه نوروز را در بر می گیرند سرزمین نژادها و فرهنگ ها و جغرافیاهایی متعددی است از ترک، تاتار، مغول، ایرانی و عرب که نوروز را به عنوان یک میراث بشری نگاه می کنند و مهم‌ترین ویژگی برپایی این جشن از سوی آنها تأکید بر صلح و شادی است.

نوروز رجبی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: نوروز یکی از ارزشمندترین و بزرگترین جشن های ایرانی و یکی از نخستین درگاه های اندیشه این مردمان در مورد مذهب است. توجه کردن به زمان، طلوع و غروب خورشید و گردش ستاره ها باعث شد ایرانی ها به تقویم و برپایی این جشن بیندیشند. مثل بسیاری از ملل پیرامونی شان از جمله بابلی ها، اکدی ها، سومری ها و دیگر ملل متمدن جهان سعی کردند که همانطور که خورشید منظم طلوع و غروب می کند و یک سری مسائل  طبیعی فراگیر را که وجود دارد در نظام هستی برای خودشان به شکل قانون و تقویم دربیاورند.

وی گفت: هر چند طلوع و غروب خورشید و ماه یک قرار داد طبیعی فراگیر  هستی بخش است ولی ایرانی ها از دیرباز متوجه شده بودند که تقویم آنها برخلاف این تقویم که مطلق است برای آنها نسبی است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: ایرانی ها اندیشیدند و زمان را به سال، ماه، هفته و روز تقسیم کردند که یکی از با ارزش ترین اقداماتی است که نیاکان و گذشته گان ما توانستند در چارچوبی برای ذهنیت و پیشبرد امورشان ایجاد کنند. نوروز  از دل چنین سنت  اندیشمندانه‌ای بیرون آمده که همگام با هستی و طلوع و غروب خورشید که آن را اعتدال می نامیم سازگاری دارد.

                                                 نوروز  گستره گرامی داشت و یادآور گذشته تاریخی ما است

رجبی عنوان کرد: جشن نوروز امروزه به عنوان یکی از فراگیرترین جشن ها و میراث بشری است که در مناطق وسیعی از آسیا مورد توجه است که از چین گرفته تا سرزمین های فارسی زبان مانند افغانستان، ایران، تاجیکستان و ازبکستان و بخش هایی از آذربایجان و ترکیه را در بر می گیرد و به عبارتی نوروز  گستره گرامی داشت و یادآور گذشته تاریخی ما است.

وی تصریح کرد: شما اگر سرزمین هایی که نوروز در آنها گرامی داشته می شود را بر روی نقشه ترسیم کنید نقشه دوره ساسانی و هخامنشی در گذشته بوجود می آید. بنابراین نوروز از این جهت برای ما اهمیت دارد که میراث تمدنی و میراث بشری در روزگاران گذشته است.

                                                  نوروز را به عنوان یک میراث بشری باید نگاه کنیم

این باستان شناس ادامه داد: ایرانی ها هرگز در پی انکار دیگران به لحاظ مذهبی، نژادی، سیاسی و جغرافیایی نبوده اند. سرزمین هایی که امروزه نوروز را در بر می گیرند  سرزمین نژادها، فرهنگ ها و جغرافیاهایی متعددی است از مردمان ترک، تاتار، ایرانی و اعراب. از این روی این جشن بزرگ باستانی را به عنوان یک میراث بشری باید نگاه کنیم و مهمترین ویژگی نوروز تاکید بر صلح و شادی است.

وی اضافه کرد: نوروز از آن دسته از جشن هایی است که در آن نه حیوان، نه انسان ها  و نه حتی گیاهان قربانی می شوند. بلکه پاسداشت گیاه، حیوان و انسان است و همچنین احترام به همه پدیده های هستی است. اگر بخواهیم پیشینه نوروز را بررسی کنیم به نظر می رسد طبق اسناد و مدارک تاریخی این جشن مربوط به دوره هخامنشی و یا حتی به پیش از آن بازمی گردد.

                                                            تا می توانیم این جشن را باید زنده نگه بداریم

رجبی بیان کرد: وقتی مدارک باستان شناسی را مورد مطالعه قرار می دهیم مشاهده می کنیم که پیشینه جشن باستانی نوروز حتی به خارج از قلمرو ایرانی می رسد به طور این جشن در سنت های آشوری و بابلی که مردمان سامی هستند نیز مورد توجه بوده است و روی هم رفته نوروز به عنوان یکی از ارزشمندترین جشن ها و برنامه های بشری  واجد اهمیت است. که باید این جشن باستانی را گرامی بداریم و به آن توجه کنیم و تا می توانیم این جشن را باید زنده نگه بداریم.

وی افزود: در قالب نوروز است که شادی، رابطه خویشاوندی و توجه ما به طبیعت جاری است. و نوروز از این جهت که به نوعی احترام به طبیعت وانسان هاست و سازگاری این جشن با چرخش ماه ، خورشید، فلک و کهکشان ها باعث ارزش این جشن برای ما می شود که باید به آن افتخار کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز