خبرگزاری کار ایران

نماینده تهران در شورای عالی استان‌ها:

پدیده فرونشست زمین امنیت اجتماعی، اقتصادی و غذایی ایران را تهدید می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۶۸۴۷

آقامیری با هشدار در خصوص عواقب فرونشست زمین گفت: گسترش این پدید زیست محیطی می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری به امنیت ایرن وارد کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید محمد آقامیری در نطق پیش از دستور خود در چهارمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها با اشاره به پدیده فرونشست زمین در کشور گفت: فرونشست زمین یکی از پدیده‌های مخاطره آمیز زیست محیطی است که در بیشتر استان‌های کشور به‌ویژه کلانشهرها درگیر شده است.

وی افزود: در سال‌های اخیر تشدید پدیده خشکسالی و مدیریت نادرست آب که حاصل برداشت بیش از حد از منابع آب زیرزمینی است سبب مخاطرات زیست محیطی زیادی شده است که در این میان می‌توان به فرونشست زمین اشاره کرد.

آقامیری افزود: مخاطره فرونشست زمین به صورت خزنده از حدود پنج دهه قبل در حال شدت گرفتن است و همه دشت‌ها و مناطق ایران را تخت تاثیر قرار داده است.

نماینده استان تهران در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: از دیدگاه یونسکو پدیده فرونشست عبارت است از فروریزش با نشست سطح زمین که به عللى متفاوت و در مقیاس بزرگ روی داده و به طور معمول همراه با حرکات عمودی رو به پایین زمین است.

وی اضافه کرد: یکی از مهمترین نمونه­های فرونشست زمین در اثر برداشت بی­رویه آب­های زیرزمینی در دنیا منطقه­ای در کالیفرنیای آمریکا است که فروشنی برابر با ۹ متر در بین سال­های ۱۹۲۵ تا ۱۹۷۵ میلادی گزارش شده است.

آقامیری تصریح کرد: امروزه رخداد فرونشست زمین در بیش از ۱۵۰ شهر مهم جهان در کشورهای مختلف از جمله در کشورهای مکزیک، استرالیاء کلمبیا، چین، آمریکا، تایلند، هند، ژاین، ایران، ایتالیا، هلند، ونزوئلا، مصر، عربستان سعودی انگلستان، فوائد، فلسطین، لهستان و سودان مشاهده شده است.

عضو شورای شهر تهران اضهار کرد: اولین دشتی که در ایران در آن نشست زمین در اثر افت سطح آب زیرزمینی گزارش گردیده است دشت زنجان در سال ۱۳۴۶ بوده که به ازای هر ۱۰ متر افت سطح آب زیرزمینی حدود ۴۱ سانتیمتر نشست سطح زمین گزارش شده است.

آقامیری تصریح کرد: در سال­های اخیر با تداوم و افزایش برداشت بی­رویه از منابع آب زیرزمینی مناطق مختلف از کشور از جمله تهران، اصفهان، خراسان، سمنان، همدان، نیشابور، کاشان، کرمان، البرز، یزد. گرگان و فارس و بسیاری دیگر از دشت‌های ایران نشست­هایی رخ داده که مرتبط با افت سطح سفره آب زیرزمینی است. هم اکنون در بیش از ۶۰۰ دشت در گسترد کشور فرونشست زمین در حال رخ دادن بوده و در استان­هایی از جمله خراسان رضوی، اصفهان، تهران و کرمان به یک حالت فوق بحرانی رسیده‌ایم.

نماینده استان تهران در شورای عالی استان‌ها بیان داشت: از میان دلایل فرونشست زمین، دلیل اصلی فرونشست در تهران و بیشتر مناطق ایران ناشی از برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های زیر زمینی است. در دشت تهران میانگین افت سطح سفره‌های زیرزمینی حدود 1 متر در سال است که ایت رقم در مناطقی مانند ورامین به 3تا 4 متر هم می‌رسد.

وی هشدار داد: گسترش فرونشیت می‌تواند بر وضعیت اجتماعی، اقتصادی و همچنین کشاورزی و امنیت غذایی کشور تاثیر مستقیم و منفی داشته باشد. بنابراین ضرروت بررسی این مخاطره و پیامدهای ژئومورفولیژیکی آن دارای اهمیت است.

آقامیری در پایان گفت: مسلما پدیده ای اینچنین با ابعاد بزرگ و اثرات گسترده نیازمند راهکارهای فرابخشی و همکاری چندین دستگاه بوده و مقابله با آن نیز مستلزم وجود برنامه‌های کلان ملی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز