خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز پایش کیفیت هوای حفاظت محیط زیست استان مرکزی:

آلودگی نیروگاهی استان مرکزی 39 هزار و 936 تن در سال است

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۲۸۵۴

رئیس مرکز پایش کیفیت هوای اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با بیان اینکه سیاهه انتشار تدوین شده است، گفت: در سیاهه انتشار میزان آلودگی ها مشخص شده و بر اساس آن راهکارهای لازم برای کاهش آلودگی در نظر گرفته شده است. همچنین بر مبنای میزان آلودگی ها، سناریوهای کاهش آلودگی نیز برای آن تدوین شده است.

علیرضا محرابیان در گفت و گوبا  ایلنا، افزود: فایل سیاهه انتشار به اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ارسال شده، اما هنوز به صورت رسمی ابلاغ نشده است. در حال حاضر سیاهه انتشار و همچنین سناریوهای کاهش آلودگی ها به هیئت دولت ارسال شده و مقرر شده است که پس از تصویب از سوی هیأت دولت، به صورت رسمی ابلاغ شود.

وی با اشاره به اینکه در سیاهه انتشار نقش هر یک از دستگاه های اجرایی به صورت مجزا مشخص شده است، ادامه داد: در مجموع برنامه ها و اقداماتی در نظر گرفته شده تا موضوع عملیاتی شود و در نهایت منجر به کاهش آلودگی هوای کلانشهرها از جمله شهر اراک شود. همچنین مقرر شده تا برای سیاهه انتشار و سناریوهای کاهش آلودگی ها ردیف اعتباری و بودجه در نظر گرفته شود.

رئیس مرکز پایش کیفیت هوای اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با یادآوری این موضوع که سیاهه انتشار را دانشگاه علم و صنعت ایران پژوهش و تدوین کرده است، اظهار داشت: سیاهه انتشار دستورالعمل های خاص خود را دارد. در این سیاهه میزان حجم آلودگی ها بر اساس میزان مصرف سوخت هر یک از آلاینده ها اندازه گیری و محاسبه شده است. در سیاهه انتشار حجم آلودگی ها مشخص شده، اما واحدهای آلاینده به صورت مجزا و واحد مشخص نشده است.

محرابیان با تأکید بر اینکه در سیاهه انتشار آن چیزی که برای استان مرکزی و شهر اراک در نظر گرفته شده، متشکل از بخش های صنایع، نیروگاهی، پایانه ها، جایگاه های سوخت و همچنین خانگی و تجاری است، تصریح کرد: برای هر مجموعه آلاینده میزان آلودگی نیز مشخص شده است که بر اساس آن حجم آلودگی هر یک به تفکیک صنایع 928 تن در سال، نیروگاهی 39 هزار و 936 تن در سال، پایانه ها 12 تن در سال، جایگاه های سوخت 476 تن در سال، خانگی و تجاری 1041 تن در سال است. در مجموع 40 هزار و 100 تن در سال حجم آلودگی هایی بوده که سیاهه انتشار برای اراک مشخص شده است. بر اساس این آمارها بیشترین سهم آلودگی در سیاهه انتشار استان مرکزی مربوط به بخش نیروگاهی است.

وی بیان داشت: این آمارها بر اساس اطلاعات پایه سال 1396 است. علت اینکه این موضوع 4 سال به درازا کشیده شده، این است که فرایند سیاهه انتشار به صورت پایه آغاز شده و در گذشته سندی با عنوان سیاهه انتشار کلانشهرها وجود نداشته است. شاید این گمانه زنی وجود داشته باشد که اطلاعات سال 1396 قدیمی است، اما به علت آنکه به عنوان زمینه کار در نظر گرفته شده، مشکل خاصی را به وجود نمی آورد. بر همین اساس اطلاعات 9 کلانشهر آلوده در سال 1396 جمع آوری شده و تا سال جاری محاسبات لازم را در این خصوص انجام داده اند.

رئیس مرکز پایش کیفیت هوای اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تأکید کرد: در این رابطه در حال حاضر به موقعیتی دست یافته اند و نرم افزاری را طراحی کرده اند که بتوانند آمارها را هر ساله بر اساس اطلاعات پایه همان سال بروزرسانی کنند. بر این اساس از سال آینده بر مبنای اطلاعات همان سال، سیاهه انتشار بروزرسانی می شود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز