خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل آب و فاضلاب کرمانشاه :

مردم در خانه تکانی‌های نوروز مصرف آب را رعایت کنند/ بیش از یک سوم آب تصفیه شده کرمانشاه به هدر می رود

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۲۰۷۷

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب کرمانشاه با توجه به روزهای پایانی سال و شروع خانه تکانی ها، از مردم خواست در مصرف آب صرفه جویی نمایند و در این ایام مراقب هدر رفت آب تصفیه شده باشند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از کرمانشاه علیرضا کاکاوند ، ظهر امروز یکشنبه هشتم اسفند ماه در جلسه شورای اطلاع رسانی که به منظور بررسی  طرح ملی خانه تکانی ، برگزار شد ضمن نگرانی از کمبود منابع آب در کشور و خصوصا استان کرمانشاه افزود :سال گذشته ۲۹ اسفند ۹۹، رکورد مصرف آب در کشور را شکستیم ؛ لذا در آستانه ایام عید با بحران آب مواجه هستیم که ضرورت دارد تمامی اداره‌ها و سازمان‌ها در راستای بهینه مصرف کردن آب همکاری لازم را داشته باشند.

طی ۱۰ ماهه امسال با ۵ هزار و ۱۰۰ انشعاب غیرمجاز برخورد شده است، هر کرمانشاهی در روز ۲۲۶ لیتر در شبانه روز آب مصرف می‌کند و هدر رفت آب در کرمانشاه از ۴۵ درصد در سال گذشته به ۳۷ درصد رسیده است که این میزان بیش از یک سوم آب تصفیه شده کرمانشاه است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه میزان هدر رفت آب در استان را ۳۷ درصد اعلام کرد و گفت: هر کرمانشاهی در روز ۲۲۶ لیتر در شبانه روز آب مصرف می‌کند.

وی افزود: استان کرمانشاه دارای جمعیت ۲ میلیون نفری است که ۲۵ درصد جمعیت در روستاها ساکن هستند یعنی جمعیتی بالغ بر ۴۹۰ هزار نفر در ۲ هزار و ۵۹۷ روستا از انشعابات آب برخوردار هستند.

وی گفت: حدود ۴۸۷ حلقه چاه، ۳۵۵ چشمه و ۹ قنات داریم البته بیشتر تأمین آب در استان کرمانشاه از طریق آب‌های زیرزمینی است و تنها سد مورد استفاده؛ سد گاوشان است که با توجه به تعمیرات در حال انجام سد گاوشان از دیروز قطع شده و امیدواریم تا ۲۰ اسفند مشکل سد گاوشان نیز حل شود؛ این سد باید ۲ هزار و ۶۰۰ متر بر ثانیه آب کرمانشاه را تامین کند که تاکنون ۱۰۰۰ متر برثانیه انجام شده و به دلیل نواقص موجود از کل ظرفیت استفاده نشده ‌است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه تصریح کرد: ۳۴ شهر استان کرمانشاه  با جمعیت یک میلیون و ۶۰۰ نفر شاخص ۹۹.۵ درصد بهره‌وری کامل آب را دارا هستند ؛در مناطق روستایی ۹۷ درصد دارای آب هستند اما شاخص بهره‌وری روستاهای استان ۸۰.۵ درصد است و دلیل این اختلاف آماری فرسودگی تأسیسات و وجود روستاهایی است که در محدوده  پوشش شرکت آب و فاضلاب نیستند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه میزان هدر رفت آب در استان را ۳۷ درصد اعلام کرد و گفت: هر کرمانشاهی در روز ۲۲۶ لیتر در شبانه روز آب مصرف می‌کند.

کاکاوند بخش عمده این هدررفت را ناشی از انشعابات غیرمجاز، ساخت و سازهای غیرمجاز و ... دانست و یادآور شد: برآورد ما این است که در کرمانشاه ۲۰ هزار انشعاب غیرمجاز داشته باشیم.

وی بخش دیگری از هدررفت آب را مربوط به آبیاری فضای سبز توسط شهرداری دانست و گفت: بخشی با آب شبکه و بخشی از چاه‌ها تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه اضافه کرد: برای چاه‌هایی که آب آنها برای فضای سبز استفاده می‌شود هم باید کنتور بگذاریم، چون سزاوار نیست آب شرب مردم برای آبیاری فضای سبز مصرف شود.

کاکاوند گفت: این آمادگی را داریم که به صورت رایگان از پساب تصفیه خانه فاضلاب، آب برای فضای سبز اختصاص دهیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کرمانشاه در بخش دیگری از سخنانش ضمن اشاره به ایام پایانی سال و شروع خانه تکانی مردم ،  خواستار همراهی مردم برای مدیریت مصرف آب در روزهای پایان سال شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه مدیریت مصرف در این ایام را نیازمند همراهی مردم خصوصا بانوان خانه‌دار دانست و از همه دستگاه‌ها و رسانه‌ها خواست برای فرهنگ سازی در این بخش پای کار بیایند. و در صرفه جویی در مصرف آب نهایت دقت را بعمل بیاورند زیرا جایگزینی منابع آبی کنونی در آینده بسیار دشوار و حتی غیر ممکن خواهد بود .

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز