خبرگزاری کار ایران

ایلنا خبر می‌دهد؛

توافق برای رهاسازی آب زاینده رود با شیوع اُمیکرون کرونا در اصفهان

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۹۳۹۶

با توافق کشاورزان شرق و غرب اصفهان، قرار است، در هفته جاری آب در زاینده رود جاری شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، درحالی که پژمان عقدک سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خبر از افزایش مبتلایان امیکرون در اصفهان را اعلام کرده، معاون عمرانی استاندار نیز از توافق بر سر بازگشایی زاینده رود در هفته جاری  خبر داده است. اتفاقی که قطعا سبب هجوم مردم به حاشیه رودخانه و تشدید آمار ابتلا به سویه جدید کرونا می شود.

اتفاقی که در تابستان نیز شاهد آن بودیم و بعد از بازگشایی رودخانه، خیل عظیم مردم برای لذت بردن از جریان دوباره زاینده رود، بدون رعایت فاصله فیزیکی و پروتکل های بهداشتی، به حاشیه رودخانه رفتند و دو هفته بعد رنگ اصفهان در جدول ابتلا به کرونا از قرمز هم گذشت و به سیاه رسید. حالا دوباره اصفهان آبستن تشدید شیوع کرونا با سرعتی به مراتب بیشتر از روزهای اخیر است.

زیرا قطعا بعد از بازگشایی آب در رودخانه، شهروندان برای تماشای شریان زندگی در شهر، حاشیه زاینده رود را مقصد اصلی خود قرار می دهند و تجربه نشان داده در این زمان، کمتر کسی به فکر رعایت پروتکل ها است.

بازگشایی سد زاینده رود با توافق کشاورزان

اما در شرایط فعلی که بحران فرونشست زمین و سفره کوچک کشاورزان گریبان اصفهان را گرفته بازگشایی زاینده رود ضروری است.   معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان نیز اعلام کرده با توجه به بارش های اخیر، حجم موجود آب در مخزن سد زاینده رود به حداقل میزان 163 میلیون متر مکعب رسیده و با تأکید بر این که بارش ها از میزان نرمال کمتر است، اما نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و می توان به بازگشایی سد برای جاری شدن آب در زاینده رود امیدوار بود.

مهران زینلیان اضافه کرد: در مصوبات قبلی جلسات چهار گانه مقرر شده بود کشاورزان با هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی به توافق اولیه برسند و با رعایت خط قرمز تأمین آب شرب ایمن برای چند ماه اصفهان حداقل آب موجود در مخزن سد زاینده رود  120 میلیون متر مکعب لحاظ شود.

به گفته وی کشاورزان غرب و شرق به توافق رسیده اند که آب با رعایت حداقل آب شرب مطمئن، سد زاینده رود در دو یا چند مرحله از دوازدهم بهمن ماه باز شود. بر اساس اعداد اعلام شده، رهاسازی آب به میزان حدود 43 تا 45 میلیون مترمکعب در این مرحله میسر است.

تنها راه نجات اصفهان جاری شدن زاینده رود است

با وجود شدت گرفتن آمار ابتلا به امیکرون در اصفهان و نگرانی از تجمع مردم در حاشیه زاینده رودِجاری، اما به قول مهرداد مرادمند مدیرکل جهاد کشاورزی استان اصفهان، تنها راه نجات این شهر و استان از فرونشست زمین و رونق کشاورزی، جاری شدن زاینده رود است.

مرادمند در نشست شورای روستا و شهر اصفهان با اعضای شورای شهر و اساتید دانشگاه و معاونت اقتصادی استاندار این موضوع را اعلام کرد و افزود: موقعیت شهر اصفهان در شرایط بحرانی است و فرونشست زمین از دشت های اطراف اصفهان به مرکز شهر رسیده و معیشت کشاورزان نیز به دلیل خشکسالی در تنگنا قرار دارد و تنها جاری شدن زاینده رود می تواند در دراز مدت اصفهان را از بحران خارج کند.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز