خبرگزاری کار ایران

معاون خرید شرکت ذوب آهن خبر داد؛

مصوبه اختصاص سنگ آهن به ذوب آهن عملیاتی نشده/موجودی سنگ آهن ذوب آهن بحرانی است/خطر بیکاری ۱۷ هزار فرد شاغل در معادن زغال‌سنگ

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۷۷۶۱

معاون خرید شرکت ذوب آهن گفت: مصوبه اختصاص سهمیه یک میلیون و هفتصد و پنجاه هزار تنی سنگ آهن به ذوب آهن اصفهان متاسفانه عملیاتی نشده است.

به گزارش ایلنا از اصفهان، محمدجعفر صالحی با بیان اینکه ما همچنان در تلاش برای احیا یک مصوبه حیاتی هستیم که البته این تلاش‌ها تاکنون نتیجه‌ای نداده است اظهار داشت:  ذوب آهن اصفهان سهم ۱۰ درصدی از تولید فولاد کشور دارد و به عنوان نخستین شرکت فولادی، نقش بزرگی در صنعتی شدن کشور داشته است، اما با این وجود، از هیچ سهمیه مواد اولیه‌ای برخوردار نیست.

وی اظهار داشت: از چند ماه پیش به‌دنبال عدم فعالیت دو معدن سنگ آهن چاه گز و ققنوس یک و نرسیدن بار سنگ آهن به ذوب‌آهن، موجودی مواد اولیه به شدت بحرانی شده و تداوم آن در تولید محصولات این صنعت مشکلاتی ایجاد خواهد کرد.

معاون خرید شرکت ذوب آهن با بیان این که به‌دنبال رفع مشکل از هر مسیر و با هر مسئولی به گفت‌وگو نشستیم اما تاکنون به نتیجه نرسیده‌ایم، گفت: هم اکنون با یک رکود مواجهیم؛ حمل و نقل باری نداریم؛ واگن‌ها خالی است و خریدی در بازار صورت نمی‌گیرد و وضعیت بازار فروش خوبی هم نداریم.

صالحی با اشاره به این که بهمن ماه سال گذشته از طریق بورس قادر به خرید مواد اولیه شدیم، تصریح کرد: هم اکنون از گندله و نرمه گندله برای تولید استفاده می‌کنیم و ذخایر سنگ آهن و زغال سنگ در حال اتمام است.

معاون خرید شرکت تصریح کرد: در صورتی که مواد اولیه تامین نشود و مجبور به تعطیلی کوره بلند شویم، خسارات چند هزار میلیاردی برای ذوب‌آهن و بحران‌های اجتماعی جدی در پی خواهد داشت که به‌جز اصفهان، پنج استان از جمله کرمان، خراسان جنوبی، سمنان، گلستان و مازندران که تامین کننده زغال سنگ ذوب آهن هستند نیز تعطیل شده و باعث بیکاری ۱۷ هزار فرد شاغل در معادن زغال‌سنگ می‌شویم.

معاون خرید شرکت گفت: امروز تصمیم گیران و سیاستگذاران روش کوره بلند را برای ساخت فولاد قبول ندارند و به استفاده از گندله، کنسانتره و آهن اسفنجی توصیه می‌کنند؛ این در حالی است که در روش کوره بلند ما نه تنها از گاز یارانه ای استفاده نمی‌کنیم، بلکه با سوزاندن کک و بازگشت گاز فرآیندی به نیروگاه، برق مصرفی مورد نیاز را تولید می کنیم. به عبارت دیگر، در روش غیر کوره بلند، عملا گاز و برق یارانه‌ای را به جای فولاد صادر می‌کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز