خبرگزاری کار ایران

زلزله‌های چند روز گذشته تبریز زنگ خطری برای مسئولان

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۷۶۱۰

زمین لرزه‌های تبریز زنگ خطری را برای مسئولان برای ساماندهی مناطق حاشیه نشین تبریز نواخت.

به گزارش خبرنگار ایلنا از تبریز، حاشیه نشینی که از سال ۵۰ شمسی مانند دیگر کلانشهرها به علت توزیع ناعادلانه امکانات و در پی برخی تحرکات ،گریبان گیر شهر تبریز شده، و  به یک چالش اساسی برای مسئولان و مردم تبدیل شده است  و مشکلات متعددی را در سطح شهر ایجاد می کند.

متاسفانه تبریز شهری است که روز به روز به مناطق حاشیه نشین شهر اضافه شده وگسترش حاشیه نشینی به‌ویژه روی گسل خطرناک و فعال تبریز با استفاده از غفلت مسئولان شهری و استانی،بسیار چشم گیر و مشهود است.

علاوه بر حاشیه نشینی، تراکم جمیعت در مناطق شمالی و شمال شرقی تبریز روی گسل، یکی از عوامل نگران کننده این موضوع است و اگر زمین لرزه‌ایی به مرکزیت منطقه باغمیشه تبریز اتفاق بیافتد، با فاجعه انسانی روبرو خواهیم شد.

از آنجایی که گسل تبریز به عنوان یکی از مخرب ترین و خطرناک ترین گسل‌ها در کل دنیا شناخته شده می‌شود که  در طول تاریخ تبریز چندباری این شهر را با خاک یکسان کرده است،  به عنوان خطر بالقوه‌ایی که هر لحظه ممکن است دوباره برای شهر حادثه ساز باشد، از آن یاد می‌شود.

بر اساس مطالعات انجام شده توسط گروهی از متخصصان ژاپنی در چند سال قبل،در صورت بروز یک زلزله ، چندین هزار ساکن بافت های حاشیه‌ایی از قربانیان این فاجعه خواهد بود.

البته باید در نظر داشته باشیم که این مطالعات مربوط به چند سال قبل بوده و اگر معیار های‌ اولیه را در نظر داشته باشیم، مناطق مختلفی از شهر تبریز به عنوان بافت فرسوده و حاشیه نشین تلقی می‌شود، بنابراین حتما آمار از این هم بیشتر خواهد بود.

زلزله‌ صبح امروز که به مرکزیت تبریز اتفاق افتاد، علاوه بر آنکه استرس مردم را افزایش داد، هشدار و زنگ خطری برای مسئولان بود.

مسئولان کشوری به‌ ویژه مسئولان استانی و شهری باید این موضوع رابه صورت معضل جدی و نگران کننده در نظر بگیرند؛ چرا که یک زلزله شدید تر می‌تواند باعث خسارات جانی و مالی جبران ناپذیری در مناطق حاشیه نشین و غیر حاشیه نشین که بر روی گسل تبریز گسترش یافته است،شود.

در همین راستا،علی بیت‌اللهی رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام اینکه بالغ بر ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت در شعاع ۱۰۰ کیلومتری  کانون های زلزله تبریز سکونت دارند بر آمادگی مدیریت بحران برای پس‌لرزه‌های احتمالی تاکید کرد.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه زلزله با خسارت جانی و مالی همراه نبوده است، گفت: زلزله در جنوب شرقی حاشیه شهر تبریز بین شهر تبریز و شهر باسمنج استان آذربایجان شرقی در عمق ۱۵ کیلومتری و با فاصله ۱۱ کیلومتری از شهر باسمنج در حاشیه شهر رخ داد.

وی توضیح داد: سابقه لرزه‌خیزی گسل شمال تبریز بسیار زیاد است و سبب زلزله‌های ویرانگری در این منطقه شده است به طوری که شهر تبریز در طول تاریخ بر اثر فعالیت این گسل چندین بار ویران شده است. بنابراین توجه جدی به این زلزله و اهمیت آن کاملا روشن است.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: اطراف محل زلزله و در شعاع ۱۰۰ کیلومتری بالغ بر ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ساکن هستند که حدود یک میلیون و ۸۵۰ نفر آن جمعیت شهری و حدود ۳۲۰ هزار نفر جمعیت روستایی هستند.

بیت‌اللهی ادامه داد: از نظر لرزه خیزی در ۱۵ سال گذشته در اطراف این مرکز نزدیک به یکهزار و ۴۶۰ زمین لرزه به بزرگی ۲.۵ به بالا رخ داده است که نشان دهنده لرزه خیزی بالای منطقه است.

وی در پایان تصریح کرد:‌ به دلیل لرزه‌خیزی بالای منطقه و میزان جمعیت ساکن شهری و روستایی در اطراف محل زلزله، هوشیاری لازم در سطوح مدیریت بحران شهر تبریز و استان آذربایجان شرقی وجود داشته باشد تا حادثه بزرگتری رخ ندهد.

امید است، مسئولان از اتفاقات اخیر و ضعف در مدیریت بحران، درس عبرتی گرفته و اهتمام بیشتری برای حل موضوع حاشیه نشینی تبریز داشته باشند و دستگاه های مربوط با اتخاذ تمهیداتی برای آسیب ها و خسارت های احتمالی، پیشگیری های لازم را انجام دهند.

 

انتهای پیام/
آیدا کریمی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز