خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می دهد؛

اخذ مالیات بر ارزش‌افزوده برای مواد اولیه فرش دستبافت/ 80 درصد ابریشم فرش دستبافت وارداتی است

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۶۵۱۸

از اقصی نقاط کشور در سالن اجتماعات نمایشگاه بین‌المللی اصفهان دورهم جمع شده‌اند بلکه بتوانند با همفکری و هماهنگی، صنعت فرش دستبافت را از وضعیت نابسامان این روزها نجات دهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، دومین نشست مجمع تشکل‌های فرش دستباف ایران در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه فرش دستباف اصفهان با حضور نمایندگان و روسای اتحادیه‌ها و انجمن‌های فرش دستباف کشور برگزار شد.

احمد کریمی رئیس اتحادیه فرش ایران در شروع این نشست با اشاره ارسال سیصد نامه به وزارت صمت برای رفع مشکلات صنعت فرش دستبافت گفت: در این نامه‌ها درباره مشکلات و موانع صادرات و مواد اولیه و هزینه‌های تولید صحبت کرده و کمترین جوابی هم نگرفتیم.

وی ادامه داد: این مشکلات برطرف نشده هیچ، شاهد اخذ مالیات بر ارزش‌افزوده بر ابریشم وارداتی که 80 درصد مواد اولیه فرش دستبافت ایرانی را شامل می‌شود، هستیم.

عدم تمایل به صادرات فرش دستبافت

احد عظیم زاده رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تبریز نیز با تأیید این موضوع ادامه داد: مشکلات متعددی داریم ازجمله عدم انتخاب یک فرد غیر مرتبط با فرش در مرکز ملی فرش ایران. مورد بعدی تصمیم برای تغییر متولی صنعت فرش دستبافت از وزارت صمت به میراث فرهنگی است؛ همان زمان هم که تحت نظر وزارت صمت بودیم مشکل داشتیم و بارها اعلام کردیم می‌خواهیم وزارت خانه‌ای مستقل یا نهادی با ریاست معاونت رئیس‌جمهور باشیم.

وی تأکید با بیان اینکه دو میلیون و 57 هزار نفر بافنده فرش دستبافت در کشور داریم اظهار داشت: این جمعیت به همراه خانواده‌هایشان، نشان می‌دهد نزدیک به ده میلیون نفر جمعیت کشور درگیر این صنعت هستند. سئوال من از رئیس‌جمهور این است که ما را به چه کسی سپرده‌اید؟ اگر یک‌میلیون نفر از بافنده‌ها بیکار شوند، فاجعه به بار می‌آید.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف تبریز به صادرات فرش دستبافت اشاره کرد و افزود: بعد از تحریم آمریکا، ایران در صادرات فرش افول کرد و از سوی دیگر وقتی مجبوریم برای صادرات ارز 30 هزارتو مانی هزینه و بعد از فروش در خارج از کشور، ارز وارداتی را در بانک مرکزی به قیمت 23 هزارتومان به ریال تبدیل کنیم، صادرات اصلاً به‌صرفه نخواهد بود. همین دلیل مانع صادرات شده است.

افزایش تعرفه ابریشم

یکی از اصلی‌ترین مواد اولیه بافت فرش دستبافت ابریشم است که به دلیل کیفیت پایین محصولات ایرانی، 80 درصد آن وارد می‌شود. حامد چمن رخ نماینده اتحادیه فرش مشهد و نماینده تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش ایران با اشاره به این موضوع گفت: یک‌باره تعرفه ابریشم رفت بالا و به 26 درصد رسید و ادامه روند تولید را با افزایش قیمت روبرو کرد.

وی یادآور شد: نمی‌گوییم از ابریشم تولید داخل استفاده نمی‌کنیم، بلکه تمام ابریشم تولید داخل ما مصرف می‌شود و میزان تولید و کیفیت آن متناسب باکیفیت فرش دستبافت ایرانی که در دنیا شناخته‌شده است، نیست.

مالیات بر ارزش‌افزوده ابریشم

ابوالفضل رجبیان رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش قم هم به افزایش تعرفه واردات ابریشم ایراد داشت و گفت: بند سیزده قانون می‌گوید فرش دستبافت و مواد اولیه آن از مالیات بر ارزش‌افزوده معاف است، ولی آقایان اهمیتی نمی‌دهند.

وی اضافه کرد: به افرادی که از ابریشم تولید داخل دفاع می‌کنند، ضمن تأیید استفاده از محصولات وطنی باید بگویم، این ابریشم کیفیت مورد نیاز فرش دستبافت ایرانی به‌ویژه برای فرش دستبافت قم و اصفهان را ندارد. ابریشم نفیس وارداتی که از چین وارد می کنیم حدود شصت تا هفتاد لا نخ دارد، ولی ابریشم ایران چهارتا هفت‌لا است و کیفیت فرش را پایین می‌آورد.

 دست اندرکاران فرش، به فرش دستبافت باور ندارند

علی شهبازی مدیرعامل اتحادیه فرش دستبافت استان اصفهان و نائب رئیس اتحادیه فرش روستایی کشور موضوع را بازتر کرد و گفت: متأسفانه حاکمین حوزه فرش باوری به فرش دستبافت ندارند؛ بطوریکه قبل از سال 82 قرار بود مدیریت فرش واحد شود، ولی آنچه اجرا می‌شود اصلاً این نیست.

وی ادامه داد: مالیات بر ارزش‌افزوده 9 درصد است و باید پیگیر حذف آن باشیم و تلاش کنیم برای تمام زنجیره تولید فرش دستبافت حذف شود.

مشکلاتی که باید مرتفع شود

ماحصل دومین نشست مجمع تشکل‌های فرش دستبافت سقوط در رتبه‌بندی صادرات فرش دستبافت در دنیا، افزایش تعرفه خرید ابریشم، کیفیت پایین ابریشم تولید داخل و نبود مزارع نوغان و تجهیزات تولید ابریشم استاندارد در ایران و اخذ مالیات بر ارزش‌افزوده بر تمام زنجیره‌های تولید این کالای صادراتی و گران‌بها بود. موانعی که عرصه را برای تولید و بقا این صنعت ارزآور با مشکل روبرو ساخته و تهدید بزرگی برای ادامه اشتغال بافنده‌های فرش دستبافت ایرانی است.

انتهای پیام/
سمیه مسرور
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز