خبرگزاری کار ایران

«ورید عشاق» منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۵۹۹۳

مجموعه شعر «ورید عشاق» اثر احسان صفاپور از سوی انتشارات شالگردن منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این مجموعه، شامل ۱۰ شعر است که نخستین آن‌ها در سال ۱۳۸۲ و آخرین اثر در سال ۱۳۹۹ سروده شده‌اند.

همچنین شاعر مجموعه، در مقاله‌ای با عنوان «سخنی با خواننده» به بررسی دیدگاه و نظریه شعر نیما یوشیج پرداخته و آثار منتشر شده در «ورید عشاق» را تمرین و اجرای نظریه شعر پدر شعر نو فارسی خوانده است.

صفاپور در تشریح ویژگی‌های این کتاب گفت: شعرهای ورید عشاق گزیده‌ای از میان حدود ۱۵۰ شعر است که از سال ۱۳۸۲ به این سو نوشته اما هیچ‌گاه منتشر نکردم؛ معتقدم این ۱۰ شعر می‌تواند برداشتم از نظریه شعر نیما یوشیج را نمایندگی کند.

وی با بیان اینکه نیما یوشیج نظریه دقیق و کاملی از ابداع فرم تازه شعر همراه با شعرهای خود به یادگار گذاشته که جز اندکی از شاعران پس از او، اهمیت و جوهر آن را درنیافته‌اند، افزود: این دیدگاه پیشرو با گذشت بیش از ۷ دهه همچنان کارکردهای شگفت‌انگیزی دارد اما شوربختانه نه تنها در عصر ما بلکه از سوی شاگردان بلافصل نیما هم چندان جدی گرفته نشد.

این نویسنده در ادامه تصریح کرد: شاپور جورکش از معدود شارحانی است که تلاش کرده دیدگاه نیما را آن‌گونه که متون باقیمانده از او گواهی می‌دهد، روشن کند؛ من نیز معتقدم اثر درخشان او یعنی بوطیقای شعر نو گام مهمی در شناسایی تئوری نیما درباره شعر فارسی است اما بر اساس مطالعه و برداشت خودم، چند مورد دیگر از آنچه نیما خواهان آن بوده و نویسنده بوطیقای شعر نو در کتابش به آن‌ها اشاره نکرده است، به نظرات آقای جورکش افزوده‌ام؛ ضمن آنکه شعرها نیز دربرگیرنده اجرای همه این موارد در نظریه نیما است.

صفاپور افزود: امیدوارم مطالعه و نقد این مجموعه شعر انگیزه‌ای برای گفت‌وگوهای تازه درباره جریان شعر نیما باشد.

مجموعه شعر «ورید عشاق» در ۷۲ صفحه با قیمت ۳۲ هزار تومان از سوی انتشارات شالگردن روانه بازار کتاب شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز