خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

تکمیل بیمارستان ولی‌عصر اراک ؛ بازیچه پاس‌کاری مسئولان/ بهانه؛ عدم تأمین بودجه پروژه پس از گذشت ۱۴ سال

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۵۲۲۶

پروژه بیمارستان ولیعصر با ٤٢ هزار متر زیربنا سرنوشتی پیچیده دارد، سرنوشتی که به ادعای برخی از صاحب نظران درگیر اختلافات متعددی بین کارفرما و پیمانکار بوده است. موضوعات مالی از مهم‌ترین اختلافات احداث این بیمارستان است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عملیات ساخت ساختمان بیمارستان از سال 1386 آغاز شد، اما روند اجرای آن پیشرفت چندانی نداشت و تا سال 1392 پروژه متوقف مانده بود و در نهایت در سال 1392 مجدداً فعال شد. در سال 1395 مقرر شد که پروژه با مبلغ 110 میلیارد تومان به اتمام برسد، در سال 1396 و 1397 با تورم ایجاد شده پروژه درگیر رکود شد و در حال حاضر با حدود 60 تا 70 درصد پیشرفت فیزیکی به دلیل تورم تحمیل شده، به سختی نفس می‌کشد. حال پس از 14 سال از آغاز فرایند ساخت این پروژه، علت این روند طولانی را از مسئولان جویا شده‌ایم. 

تکمیل بیمارستان ولی‌عصر اراک ؛ بازیچه پاس‌کاری مسئولان/ بهانه؛ عدم تأمین بودجه  پروژه پس از گذشت ۱۴ سال

فرایند ساخت با یک وقفه طولانی مواجه بود

مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی با بیان اینکه پروژه بیمارستان ولیعصر در آغاز فرایند ساخت با یک وقفه طولانی مواجه بود، گفت: از حدود 8 سال پیش از سال 1392 به بعد با پیگیری های مقامات ارشد استان روند ساخت این بیمارستان تسریع شد. در این برهه زمانی دانشگاه علوم پزشکی به نمایندگی از وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قراردادی را با یک پیمانکار منعقد کرد. پیمانکار اولیه با انعقاد قرارداد لازم، فرایند احداث بیمارستان ولیعصر را آغاز کرد.

حمیدرضا نوازنی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، افزود: فرایندهای احداث ساختمان بیمارستان به نسبت پیشرفت خوبی داشت، اما از حدود 2 سال پیش اختلافاتی بین کارفرما و پیمانکار به وجود آمد و در این اختلافات دانشگاه علوم پزشکی و این شرکت در نوع پرداخت‌ها و در نوع رسیدگی به صورت وضعیت‌ها و سایر موارد به مشکلاتی برخورد کردند. به هر ترتیب اتفاقاتی در پروژه رخ داد که منجر به توقف فرایند ساخت بیمارستان شد.

وی ادامه داد: یکی از علت های اصلی بروز این اختلافات،  واگذاری چنین پروژه‌ای به این گستردگی  دفتر فنی دانشگاه علوم پزشکی است. ضعف در مدیریت پروژه از سوی کارفرما باعث شد تا این اختلافات قوت بیشتری بگیرد. در نهایت درخواست کردند تا پیمانکار اولیه به عنوان پیمانکار پیشین اعمال ماده 46 شود و از کار برکنار شود. با رفت و برگشت های بسیاری که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام شد، در نهایت پیمانکار به صورت توافقی از پروژه حذف شد.

مدیرکل دفتر فنی استانداری مرکزی اظهار داشت: بنابراین باید فرایند ساخت بیمارستان ولیعصر به پیمانکار جدید واگذار شد. با انعقاد قرارداد با پیمانکار جدید تقریباً می توان گفت که از ابتدای سال جاری روند اجرای پروژه یک مقدار شتاب بیشتری به خود گرفته است. در حال حاضر پیمانکار مشغول به کار است و تقریباً با ظرفیت انسانی خوبی پروژه را پیگیری می کند. تنها مشکل جدی که وجود دارد، بحث تأمین اعتبار است. طبیعتاً با شتاب افزایش قیمتها، هنگامی که پروژه از پیمانکار پیشین تحویل گرفته شده و به پیمانکار جدید واگذار شد، میزان افزایش قیمت ها نیز در قرارداد اعمال شد. در حال حاضر پروژه در حال انجام است و فرایند احداث بیمارستان متوقف نشده است، اما اگر منابع مالی لازم تأمین نشود، این احتمال وجود دارد که این پیمانکار نیز توان ادامه کار را نداشته باشد.

نوازنی تصریح کرد: تأمین اعتبار اصلی این پروژه به عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است، چرا که پروژه ساخت بیمارستان ولیعصر از پروژه های ملی است و قاعدتاً تأمین اعتبار آن باید از طریق منابع ملی انجام شود. منابع مالی استانی در حد و اندازه ای نیست که بخواهد یک پروژه ای به این گسترده ای را تأمین مالی کند. به همین دلیل نیز به این پروژه ردیف ملی اختصاص داده اند و قرار است تا از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین سازمان برنامه و بودجه کشور این اعتبارات تأمین شود. از سوی دیگر نمایندگان اراک در مجلس نیز به سهم خود در حال پیگیری هستند تا این اعتبارات را از محل منابع ملی تأمین کنند تا توقفی در اجرای پروژه پیش نیاید. 

تکمیل بیمارستان ولی‌عصر اراک ؛ بازیچه پاس‌کاری مسئولان/ بهانه؛ عدم تأمین بودجه  پروژه پس از گذشت ۱۴ سال

پیمانکار پیشین نتوانست به تعهدات خود عمل کند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز با بیان اینکه اصلی ترین موضوعی که باعث شد تا روند احداث پروژه بیمارستان ولیعصر به درازا بینجامد عدم اجرای تعهدات از سوی پیمانکار پیشین بود، گفت:اما با افزایش تورم در سال های اخیر و هزینه‌های پرداختی،هیچکدام جبران‌ خسارات وارد شده به پیمانکار پیشین نبود و این موضوع باعث  شد تا پیمانکار پیشین نتواند پروژه ساختمان بیمارستان ولیعصر را به پایان برساند. بالاخره با اتفاقات پیش آمده پیمانکار پیشین از پروژه حذف شد و پیمانکار جدید به پروژه وارد شد.

سید محمد جمالیان در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، افزود: با حذف پیمانکار پیشین و روی کار آمدن پیمانکار جدید، در تاریخ 6 فروردین ماه سال جاری با پیمانکار جدید قرارداد منعقد شد. البته تا زمانی که پروژه به این پیمانکار تحویل شود و فرایندهای تجهیز کارگاه را انجام دهد، حدود 2 ماه زمان سپری شد. از سویی دیگر پیمانکار جدید در ابتدای آغاز به کار در اوایل تابستان با قطعی های مکرر برق و کمبودهای آب و سایر مشکلات مواجه شد. با تمامی اتفاقات انجام شده از مردادماه سال جاری توانستیم ادامه پروژه بیمارستان ولیعصر را بر روی غلتک بیندازیم. همچنین باید در نظر داشت قراردادی که با پیمانکار جدید منعقد شده 15 ماهه است و تا شهریور سال 1401 پروژه تحویل داده خواهد شد و فرایند احداث ساختمان آن به اتمام خواهد رسید.

وی ادامه داد: در حال حاضر با بازدیدهایی که به صورت مکرر انجام می شود، پروژه از لحاظ اجرایی پیشرفت قابل قبول و حرکت رو به جلوی خوبی دارد. همچنین همه تجهیزات موتورخانه و تأسیساتی پروژه بیمارستان ولیعصر که بر عهده دانشگاه علوم پزشکی بوده است سال گذشته خریداری شده و تمامی این تجهیزات در انبار دانشگاه وجود دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک ابراز داشت: هم اکنون تنها نگرانی که وجود دارد تأمین بودجه این پروژه است. قرارداد دانشگاه علوم پزشکی با پیمانکار جدید  حدود 300 میلیارد تومان است. البته با موارد مختلفی که ممکن است در این پروژه اتفاق بیفتد، پیش بینی می شود  حدود 450 میلیارد تا 500 میلیارد تومان برای اتمام این پروژه هزینه شود.

جمالیان تصریح کرد: با احتساب موارد عنوان شده باید پیمانکار ماهیانه  حدود 20 میلیارد تومان فرایندهای هزینه کردی داشته باشد تا این پروژه تا شهریور سال آینده به اتمام برسد. البته با منابعی که پیش از این در اختیار دانشگاه علوم پزشکی بود، توانستیم هزینه های پیمانکار را پرداخت کنیم و صورت وضعیت‌ها به موقع پرداخت شود، به گونه‌ای که تا به این لحظه پیمانکار هیچگونه مطالباتی از دانشگاه ندارد.

وی بیان داشت: اگر منابع مالی لازم برای احداث این پروژه تأمین شود می طلبد نمایندگان مجلس ، استاندار، فرماندار، مسئولان مربوط و همچنین دانشگاه علوم پزشکی با یاری رساندن بتوانیم منابع مالی لازم را تأمین کنیم، شهریور سال 1401 پروژه ساختمانی این بیمارستان به اتمام برسد. با اتمام ساختمان پروژه بیمارستان ولیعصر تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست تا این پروژه خیلی سریع تجهیز شود به بهره برداری برسد. 

تکمیل بیمارستان ولی‌عصر اراک ؛ بازیچه پاس‌کاری مسئولان/ بهانه؛ عدم تأمین بودجه  پروژه پس از گذشت ۱۴ سال

اعتبار 24 میلیارد تومانی بیمارستان ولیعصر در سال جاری

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان مرکزی نیز با بیان اینکه پروژه بیمارستان ولیعصر در سال جاری و در پیوست شماره یک قانون، تنها 24 میلیارد تومان اعتبار داشته است که این میزان اعتبار برای چنین پروژه ای بسیار اندک است، گفت: اما وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یک سری از منابع را در اختیار دارد، از یک درصد منابع سلامت و همچنین بخشی از یارانه ها که در حقیقت می تواند کمک کند به پروژه هایی که پیشرفت فیزیکی بالایی دارند.

رقیه یادگاری در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، افزود: پیگیر این موضوع هستیم تا بتوانیم با مذاکراتی که با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام می‌دهیم، بتوانیم از منابع یک درصد سلامت اعتباراتی را به پروژه بیمارستان ولیعصر اراک اختصاص دهیم. البته با پیگیری‌های انجام شده به دنبال این موضوع هستیم تا از منابع داخلی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز استفاده کنیم تا این پروژه هر چه سریع‌تر به اتمام و بهره برداری برسد.

وی ادامه داد: همچنین میزان 40 میلیارد تومان اعتبار نیز از محل منابع ملی به پروژه بیمارستان ولیعصر اختصاص داده ایم که از این میزان تنها 11 میلیارد تومان تخصیص یافته است و 29 میلیارد تومان نیز هنوز تخصیص نیافته است. پیگیر این موضوع هستیم تا این میزان اعتبارات به صوت 100 درصدی تخصیص پیدا کند تا منابع ملی لازم به این پروژه تزریق شود. 

گزارش : شایسته سلامی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز