خبرگزاری کار ایران

ایلنا از آذربایجان شرقی گزارش می‌دهد؛

مشکلات کارگران شهرداری تبریز تمامی ندارد/ این بار ؛ 15 ساعت کار بودن وقفه کارکنان ایستگاه های اتوبوس در فضای یک در یک متر

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۴۹۳۵

کنترل بلیت خطوط اتوبوس‌های تندرو تبریز چند سالی می‌شود که توسط بخش خصوصی اداره و کنترل می‌شود اما هرساله کارگران این خطوط از وضیعت دریافتی خود ناراضی بوده و اگرهم اعتراضی شود از کار خود، بیکار می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از تبریز، همواره مشکلات کارکنان مسیر اتوبوس‌های BRT تبریز جای بحث و جدال رسانه‌ها رسانه بوده است اغلب این کارگران در سرما و گرمای هوا در ایستگاه بوده و بدون هیچ محلی برای نشستن و یا استراحت مسئولیت کنترل بلیت استفاده از این اتوبوس هارا عهده دار هستند.
در سال‌های گذشته از مشکلات این کارگران زیاد گفته شد وحتی در مواردی هم اعضای شورای پنجم تبریز برخی بحث و جدل هایی داشتند اما بی نتیجه بوده و مشکلی از کارگران حل نشد.
مشکلات کارگران کنترل بلیت شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز از دوره مدیریت قبلی شهری به دوره جدید انتقال یافته و هر بار که رسانه ها به آن پرداخت می کنند، شهرداری به عنوان مُسکن ، بخشی از مطالبات را پرداخت کرده و جوابیه‌ای هم به رسانه ها ارسال می کند و با گذشت زمان؛ باز روز از نو و روزی از نو!

تعدادی از کارگران این بخش نیزدر تماس  با  ایلنای آذربایجان شرقی خواستار پیگیری مجدد این رسانه نسبت به مطالبات به حق خود شده اند.

یکی از آنها که نخواست نامش  در گزارش بیاید  ،می‌گوید: کارگران کنترل بلیت شرکت واحد اتوبوسرانی سال هاست تحت قرارداد شرکتی باحقوق ناچیز زندگی بخور نمیر خود را می گذرانند.

وی می گوید: بعد از مناقصه، شرکت همشهری ابتدا شرایط بهتری نسبت به گذشته برای کارگران مهیا کرد اما بعد از شش ماه به بهانه ضرر کردن، از ادامه کار منصرف شد و الان تحت قرارداد شرکت دیگری هستیم.

این کارگر کنترل بلیت درباره مشکلات کنونی کارگران می‌گوید: به اسم قانون کار حقوق می‌دهند چیزی به نام اضافه کاری نداریم و معوقات پرداختی زیادی داریم.

وی ادامه می‌دهد: حق مسکن و حق اولاد به ما تعلق نمی‌گیرد در حالی که طبق قانون کار باید پرداخت شود و جالب اینکه فیش حقوقی هم به ما نمی‌دهند.

یکی دیگر از کارگران نیز  می‌گوید: کارگری که شب چله، چهارشنبه سوری، اضافه کاری، مرخصی، حق مریض شدن و تعطیلی ندارد، چگونه با حقوق بخور و نمیر زندگی کند؟

وی ادامه می دهد: همین حقوق را هم با منت می دهند و نکته جالب اینکه شرکت واحد اتوبوسرانی مدعی نظارت به شرکت است.

این کارگر از مسئولان و مدیران شهری نیز گلایه کرده و می گوید:اصلا در شرایط خوبی نیستیم و هیچ مسئولی به ما توجهی ندارد.

عباس رنجبر  عضو شورای شهر تبریز  هم در این باره می گوید: شهرداری قرارداد و به‌کارگیری این کارگران را به یک شرکت محول کرده و باید از طریق قانونی به مشکلات شرکت ورود پیدا کنیم.

وی در عین حال تاکید می کند: باید پرداختی ها و شکل قرارداد آنها بررسی شود.

سید کاظم زعفرانچیلر عضو شورای شهر تبریز نیز در این باره به می گوید: این کارگران روزانه در فضای یک متر در یک متر ایستگاه های اتوبوس ها  ۱۵ ساعت کار می کنند و چون نیاز دارند اگر ساعت کاری آنها ۱۷ ساعت هم باشد،  مجبورند  بمانند.

وی تاکید بر اینکه عملا از این کارگران بیگاری می کشند، می افزاید: این نوع رفتار با آنها نوعی برده داری است.

این عضو شورای شهر تبریز می گوید: آنها در زیر مجموعه ما کار کرده و حقوق می گیرند لذا باید طبق قانون کار از آنها کار خواسته شود و حقوق شان هم با قانون کار پرداخت شود.

پیگیری های چند روزه ایلنا از مدیرعامل جدید شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه به نتیجه  نرسید هر چند این رویه در دوره مدیریت قبلی نیز حاکم بود .به نظر می‌رسد  شهرداری تبریز با ادامه روند فعلی و واگذاری برخی قسمت های حیاتی شهر به بخش خصوصی و شرکت رابط  از مسئولیت قانونی خود کم کرده ولی در عین حال در حق کارگران ظلم می‌کنند  که میتوان به وجود چندین نوع قرارداد استخدامی در این نهاد اشاره کرد،امیدواریم اعضای شورای ششم تبریز که با شعار‌های عدالتخواهی پا به صحن مدیریت شهری گذاشتند در برابر بی قانونی ها ایستاده و مشکلات کارگران را حل کنند.

 

 

 

 

انتهای پیام/
الهه مهدوی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز