خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

واکسن آسترازنکا فردا به قزوین می‌رسد/ استقبال ضعیف قزوینی‌ها از دوز سوم واکسن کرونا

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۴۱۱۷

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: به احتمال زیاد فردا حدود 14 هزار دوز واکسن آسترازنکا به استان قزوین تحویل داده شود و اولویت دریافت نیز با افرادی است که در دوز دوم به این واکسن نیاز دارند.

صفر فیض اللهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین گفت: افرادی که سفر اضطرار به خارج از کشور دارند نیز برای دریافت واکسن آسترازنکا در اولویت قرار دارند؛ چرا که بیشتر کشورهای اروپایی و آمریکایی این واکسن را مورد پذیرش قرار می‌دهند.

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین درباره وضعیت واکسیناسیون در استان هم بیان کرد:  در حال حاضر الان در نوبت اول بالای 93 درصد، در نوبت دوم حدود 82 درصد و در نوبت سوم 20 درصد پوشش داریم که انتظار داشتیم مراجعه برای دریافت دوز سوم مورد استقبال بیشتری قرار گیرد.

وی ادامه داد: باتوجه به شرایطی که در دنیا حاکم است و سویه جدید کشورها را درگیر کرده لازم است حتما دوز سوم واکسن کرونا دریافت شود، در استان نیز امکانات برای واکسیناسیون در سطح شهرها و روستاها مهیا است و اطلاع رسانی نیز وجود دارد با وجود این شاهد استقبال کم هستیم.

این مسئول عنوان کرد: درحال حاضر مراجعه روزانه حدود 8 هزار نفر است که انتظار داریم حداقل به 20 هزار نفر افزایش پیدا کند؛ چرا که ما زمان زیادی نداریم و برای ایجاد ایمنی و کامل کردن واکسن سه تا چهار هفته فرصت داریم و نباید این زمان طلایی را از دست داد.

نباید چهار هفته طلایی برای ایمنی مقابل اُمیکرون را از دست داد

وی تاکید کرد: با توجه به سرایت پذیری بالای اُمیکرون ما یک ماه دیگر به صورت گسترده در سطح کشور با این بیماری درگیر خواهیم بود و اگر افراد ایمن نباشند آسیب خواهند دید و شدت بیماری، بستری‌ها و تعداد تلفات انسانی افزایش می‌یاید از این رو از مردم استان خواهش داریم برای دریافت واکسن مراجعه کرده و روی نوع واکسن هم حساسیتی نداشته باشند.

فیض اللهی ادامه داد: بر اساس بررسی انجام شده توسط کمیته علمی در سطح کشور دریافت دوز سوم واکسن اهمیت بالایی دارد و افراد می‌توانند از واکسن مشابه و یا واکسن جایگزینی که تعریف شده استفاده کنند؛ درحال حاضر در استان هفت نوع واکسن داریم کهه برای دوزهای مختلف قابل استفاده است.

وی توضیح داد: اگر کسی از برکت، بهارات و سینوفارم استفاده کرده می‌تواند برای دوز سوم از واکسن اسپایکوژن یا پاستوکووک استفاده کند برای دوز سوم آسترازنکا نیز اسپوتنیک و اسپایگوژن قابل استفاده است و با دریافت دوز سوم می‌توان تا حدود 90 درصد به ایمنی رسید و افراد بالای 50 سال با توجه به سطح ایمنی پایین‌تر باید با حساسیت بیشتری و سریع‌تر برای دریافت دوز سوم مراجعه کنند.

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین اظهار کرد: باتوجه به سرایت پذیری بالای اُمیکرون با گسترده شدن آن هیچ مکانی چه خانه و چه اماکن عمومی از ورود ویروس در امان نیست و وقتی این ویروس وارد شود؛ افراد غیرایمنی که واکسن دریافت نکرده‌اند را بیشتر مورد هدف قرار می‌دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز