خبرگزاری کار ایران

در نشست هم اندیشی شهرداران قزوین مطرح شد؛

ضرورت واگذاری مدیریت سایت محمدآباد قزوین به بخش خصوصی/ مدیران نسبت به درآمدزایی بخش خصوصی بُخل نداشته باشند

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۳۶۷۲

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی گفت: سایت محمدآباد که دارای ضعف مدیریت است می‌تواند به بخش خصوصی برون سپاری شود و شرکت‌های دانش بنیانی هستند که می‌توانند این وظیفه را برعهده گیرند، مدیران دولتی هم نباید به درآمدزایی این شرکت‌های خصوصی بخل بورزند و باید توجه داشت که شهرداری بنگاه درآمد زا نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین نخستین نشست هم اندیشی شهرداران استان قزوین بعدازظهر امروز در سالن مفاخر شهرداری قزوین برگزار شد.

در این نشست شهردار قزوین، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و نمایندگان قزوین در مجلس نظرات خود درباره مدیریت شهری و وضعیت استان را مطرح کرده و پس از آن تعدادی از شهرداران شهرهای مختلف نظرها و مشکلات خود را مطرح کردند.

در پایان بنا شد این نشست به صورت مستمر با حضور شهرداران استان برگزار شده و چالش‌های شهرداری‌ها مطرح شده و برای حل آن‌ها راه حل‌هایی ارائه شود.

مهدی بهشتی مقدم، شهردار محمود آباد در این جلسه گفت: طی یک دوره سازمان همیاری‌ها بلااستفاده بوده درصورتی که می‌تواند در بسیاری از امور مورد استفاده قرار گیرد، شهرداری‌های کوچک برخی بخش‌ها مانند بخش رسیدگی به امور حقوقی را ندارند که می‌توان از ظرفیت سازمان همیاری‌ها برای این موضوع استفاده کرد.

در ادامه شهردار الوند عنوان کرد: شهرداری‌ها بیش از ۳۰۰ وظیفه را انجام  انجام می‌دهند که در انجام ۶۱ درصد وظایف به سایر نهادها نیاز دارند، مدیریت یکپارچه شهری ما دچار مشکل است و لازم است لایحه مدیریت جامع شهری و درآمد پایدار مورد توجه قرار گرفته و در مجلس مطرح شود.

حسین هاشمی ادامه داد: ناوگان‌های اتوبوسرانی ما بسیار فرسوده است و اتوبوس‌ها درحال خارج شدن از رده هستند و نیاز به به‌روز رسانی دارند؛ همچنین بازنگری در طرح‌های جامع شهر و استفاده از تجربیات کلان شهرها برای برخورد خلاقانه دارای اهمیت است.

این مسئول گفت: وقتی با مظاهر فساد مبهم برخورد کنیم جرات مسئولین در اتخاذ تصمیم کاهش پیدا می‌کند.

برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز در محدوده‌های خارج از شهرها و بررسی آن در کمیسیون ماده 100 و رسیدگی به وضعیت بلاتکیلف کاربری‌های عمومی در شهرها نیز از مواردی بود که جواد خلج طایفه، شهردار آبگرم مطرح کرد.

بدون توجه به حقوق کارمندان نمی‌توان انتظار کاهش فساد داشت

شهردار محمدیه هم گفت: درحال حاضر ارزش افزوده واقعی به شهرهای ما تخصیص پیدا نمی‌کند، حقوق و مزایای کارکنان شهرداری مورد اهمیت است و با درنظر نگرفتن آن نمی‌توان انتظار کاهش فساد در شهرداری‌ها را داشت.

محمد پیری ادامه داد: درحال حاضر پروانه مهندسی افراد شاغل در شهرداری‌ها معلق شده است؛ این درحالی است که این مورد برآمده از برداشت اشتباه از قانون بوده و شامل تعارض منافع نمی‌شود.

وی درباره سایت پسماند هم گفت: می‌توان در خود محمدیه بخشی را به عنوان دفن زباله در نظر گرفت؛ چرا که در سایت محمدآباد عملی صورت نمی‌گیرد و جداسازی و فرآیند خاصی اتفاق نمی‌افتد و طرح‌های آن اجرا نشده و در نتیجه شهرهای اطراف و محیط زیست آسیب می‌بیند.

استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای مدیریت سایت محمد آباد

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس درباره مدیریت سایت محمد آباد گفت: گاهی به نظر می‌رسد مدیران دولتی نسبت به بخش خصوصی حسادت می‌کنند، در سیتم دولتی نمی‌توان سیستم درآمدی قابل قبولی داشت و عملا شهرداری‌ها موظف به درآمدسازی نیستند و باید از بخش خصوصی برای انجام برخی امور استفاده شود.

لطف الله سیاهکلی گفت: در گذشته فضایی حاکم بود که امکان واگذاری سیایت محمد آباد به بخش خصوصی وجود نداشت؛ اما با روحیه شهردار جدید امیدواریم این امر تحقق پیدا کند.

سایت محمد آباد به 150 تا 200 میلیارد اعتبار نیاز دارد

در ادامه دیگر نماینده قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی گفت: باید درنظر داشت که سایت محمدآباد برای کل استان است و متعلق به شهرداری قزوین نیست، شیرابه‌های آن قدرت بیماری زایی بالایی دارند و می‌توانند به از بین بردن همیشگی خاک آن منطقه منجر شوند.

فاطمه محمدبیگی ادامه داد: درحال حاضر باید سایت را حفظ کنیم اما با ظرفیت خودش، امروز سه برابر ظرفیت به آن تحمیل می‌شود و برای اُورهال شدن آن ۱۵ تا ۲۰ میلیارد و برای برنامه ریزی در آینده هم به ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد اعتبار نیاز است.

وی با تاکید بر فرهنگسازی در راستای دفع پسماند گفت: لازم است در کشور نهضت دفع پسماند راه اندازی شود؛ چرا که بار بیماری نسبت به سلامت در کشور ما 10 هزار برابر است و از این رو باید برای حفظ سلامت و جلوگیری از بروز بیماری‌ها تلاش شود.

این مسئول ادامه داد: در کنار اسستفاده از روش‌های نوین حتی ازروش مادربزرگ‌های خودمان هم می‌توان برای تفکیک زباله استفاده کرد؛ چرا که در گذشته نیز این تجربه در خانه‌ها وجود داشته است،  الگوی تفکیک زباله باید به راهبرد و آموزش تبدیل شود؛ امروز ۹۰ درصد زباله‌ها قابل تفکیک و فروش در مبدأ دارند؛ ایجاد سایت محمد آباد جدید در سال 1400 یک اشتباه تاریخی است اما در آن بازه زمانی که قبلا ایجاد شده کار درستی بوده است.

محمدبیگی گفت: هزینه حمل و نقل زباله چهار برابر هزینه آموزش و دفن زباله از مبدأ است و می‌توان از مجامع نخبگانی و دانش بنیان‌ها و با ایجاد یک کمیته حل مساله، مضوع پسماند را مورد بررسی قرار داد.

لندفیل دوم در قزوین راه‌اندازی می‌شود

شهردار قزوین هم گفت: ما اولین شهر دارای لندفیل در کشور هستیم و لندفیل دوم  نیز در حال راه اندازی است و سعی می‌کنیم تا 9 ماه آینده راه‌اندازی شود؛ البته پسماند در کل کشور معضل است و سایت محمد آباد نیز به حدود ۲۰۰ میلیارد هزینه نیاز دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز