خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنای کرمانشاه از آمار تصادفات جاده‌ای در استان ؛

روزانه یک کشته و ۱۲ مصدوم،قربانی جاده‌های استان کرمانشاه/ پراید ،پژو و سمند عامل اصلی تصادفات/ بیشترین آمار تصادف مربوط به محورهای اسلام آباد غرب،کامیاران و صحنه است

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۳۱۰۸

تصادفات در ایران یکی از پنج عامل اصلی مرگ و میر در کشور است که در این میان استان‌های کمتر توسعه یافته مانند کرمانشاه سهم بسزایی از تصادفات جاده ای و درنتیجه فوت را به خود اختصاص می دهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از کرمانشاه، طبق گفته‌های کارشناسان پلیس راه  به‌طورکلی هر تصادفی که صورت می‌گیرد بر اثر چهار  عامل انسان، جاده، وسیله نقلیه و محیط است.

آمار نشان می‌دهد استان‌های کمتر توسعه یافته  نسبت به استان‌های مرکزی و توسعه یافته‌تر آمار تصادف و کشته‌های  بیشتری را به خود اختصاص داده‌اند و در مقابل استان‌هایی  که کمترین میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده‌ای را دارند، عمدتاً کشورهایی با درآمد بالا هستند که منابع لازم را برای حفظ جاده‌های خود در سطح استاندارد بالا و فرهنگ غنی تر در رانندگی و  استفاده از خودرو دارند. 

از فاکتورهای مهم حوادث رانندگی ، شبکه‌های جاده‌‌ای معیوب آن مناطق و همچنین کمبود منابع برای اجرای قوانین ایمنی در جاده‌ها و کمک‌های پزشکی است که این مهم در استانهای غربی و محرومی همچون کرمانشاه بیشتر به چشم می‌خورد و هرساله شاهد داغدار شدن خانوارهای بی‌شماری از بین همشهریانان به علت از دست دادن عزیزانشان در تصادفات رانندگی هستیم .

روزانه یک کشته و ۱۲ مصدوم  قربانی جاده های استان کرمانشاه

آمار رسمی فوتی‌های تصادفات در کرمانشاه از سال ۹۴ تا ۹۹ به طور میانگین حدود ۴۵۰ نفر بوده است یعنی در طی ۶ سال حدود ۲۷۰۰ نفر در جاده های استان جان خود را از دست داده‌اند.

سرهنگ کیخسرو دستغیب رئیس پلیس راه استان در گفت و گو با خبرنگار ایلنا گفت: از ابتدای امسال تا پایان آذر ماه 244 نفر کشته و 3 هزارو 251 نفر زخمی بر اثر تصادفات رانندگی در سطح استان کرمانشاه داشته‌ایم که به طور میانگین در هر روز 1 کشته و 12 زخمی حاصل تصادفات جاده ای در استان کرمانشاه است.

وی افزود: بیشترین آمار تصادف در محورهای کرمانشاه - اسلام آباد غرب ، کرمانشاه - کامیاران و کرمانشاه - صحنه بوده است به طوری که این جاده‌ها به علت تردد زیاد تصادفات بیشتری را داشته‌اند. هر چند می‌توان گفت محور کرمانشاه - روانسر و اورامانات و همچنین محور بیستون - سنقر نیز جزء جاده های خطرناک استان هستند که هر هفته شاهد تصادفات مرگباری در آنها هستیم .

سرهنگ دستغیب عامل اصلی بسیاری از تصادفات را تخطئی از سرعت مطمئنه و تجاوز و انحراف به چپ عنوان کرد و افزود: متاسفانه با وجود اینکه بارها در خصوص این عوامل خطرناک رانندگی اطلاع رسانی شده است ولی متاسفانه این عوامل همواره در صدرعلت تصادفات رانندگی بشمار می روند .

وی تاکید کرد: سه گروه خودروهای سواری که بیشترین آمار تصادفات را به خود اختصاص داده‌اند شامل پراید - پژو و سمند هستند که به علت کیفیت پایین آنها و تعداد بیش از حدشان بیشترین آمار تصادف را در بین خودروهای مختلف سواری به خود اختصاص داده اند.

مشکلات فنی خودروها؛ عامل دیگری در تصادفات رانندگی

بسیاری از خودروهایی که در جاده‌های کشور و همچنین استان کرمانشاه تردد می‌کنند خوردوهای فرسوده و بی کیفیتی هستند که در سال‌های اخیر به علت افزایش سرسام آور قیمت خودرو بسیاری از مردم توان تعویض آنها را ندارند و همچنین به علت گرانی قطعات خودرو خصوصاً لوازم مصرفی مانند لاستیک رانندگان ترجیح می‌دهند از لوازم دست دوم یا قدیمی خود استفاده کنند در نتیجه معیوب بودن و از رده خارج بودن اینگونه قطعات در کاهش کارایی خودرو تاثیر مستقیم دارد و سوانح ناگواری را برای رانندگان و سرنشینان اینگونه خودروها رقم می زند .

 فریبرز کرمی مدیر کل اداره حمل و نقل جاده‌ای استان با اشاره به ممنوعیت تردد خودروهای معیوب و فاقد معاینه فنی گفت: امیدواریم با انجام صحیح معاینه فنی خودروها و کنترل سلامت فنی آنها گام موثری در افزایش ایمنی سفرهای جاده ای  و کاهش آلودگی های زیست محیطی برداشته شود.

وی در پایان گفت: با توجه به ارتباط سامانه معاینه فنی با سامانه صدور بارنامه و صورت وضعیت، خودروهایی که فاقد معاینه فنی باشند، قادر به دریافت بارنامه برای حمل بار و صورت وضعیت برای نقل و انتقال مسافر در محورهای مواصلاتی نخواهند بود.

هرچند نظارت بر خودروهای سنگین به‌صورت مستمر و دقیق صورت می‌گیرد اما در خصوص خودروهای سبک که عامل اصلی بسیاری از تصادفات هستند به علت تعداد بیش از حد آنها اداره راهداری نمی‌تواند نظارت دقیقی داشته باشد بنابراین وظیفه پلیس راهور است که در این خصوص دقت بیشتری به خرج دهد و مانع از تردد خودروهای سبک بدون معاینه فنی شود.

خودروهای شوتی پدیده ای خطرناک و در حال رشد

خودروهای با کمک فنرهای بالا رفته مانند پژو، سمند و زانتیا  که سری رو به پایین دارند  بسیار مستعد واژگونی هستند خودروهایی که در اصطلاح عامیانه به آنها شوتی می‌گویند.به سرعت در کشور خصوصا استان‌های مرزی نظیر کرمانشاه در حال گسترش هستند و روز به روز بر تعداد آنها اضافه می‌شود و با سرعت‌های سرسام آور و حرکات نمایشی و خطرناک درصد زیادی از تصادفات رانندگی را در این مناطق به خود اختصاص داده اند .

مهرداد که راننده کامیون است می گوید: به دلیل ترانزیت بودن کامیونم بیشترین ترددم به سمت مناطق مرزی است و کشور عراق است بنابراین درجاده‌های غربی استان زیاد تردد می کنم و شاهد نوع رانندگی برخی خودروهایی هستم که به اصطلاح به آنها شوتی می گویند.

او می گوید: این خودروها ظاهر آنها با بقیه خودروها  فرق دارد و رانندگان آنها بیشتر افراد جوان هستند متاسفانه با سرعت های بسیار بالا و خطرناک در جاده های پر پیچ و خم کوهستانی تردد می کنند و عامل بسیاری از تصادفات وحشتناک هستند به نوعی که چندبار شاهد بوده ام که سرنشینان این خودروها و خودروهایی‌که با آنها تصادفات می‌کنند اغلب به صورت دردآوری در همان صحنه تصادف جان خود را از دست می‌دهند .

مهرداد ادامه می دهد: متاسفانه با وجود اینکه اینگونه خودروها کاملا مشخص هستند برخورد قاطعی از سوی پلیس راه و راهنمایی و رانندگی حتی در درون شهرها با آنها نمی شود که اگر قوانینی وضع شود که مانع از تردد اینگونه خودروها شود قطعاً در کاهش تصادفات تاثیر گذار خواهد بود .

با توضیحاتی که این راننده کامیون داد و مشاهدات میدانی در سطح شهر و جاده‌های استان به سراغ مسئولان راهور استان رفته‌ایم .

سرهنگ کیخسرو دستغیب رئیس پلیس راه استان  در باره خودروهای شوتی و خطرات ایجاد شده توسط آنها می‌گوید: در حال حاضر طرح شناسایی این خودروها در حال اجرا است و خودروهایی که از این دست باشند و با ارتکاب تخلفات حادثه ساز مانند سرعت‌های غیر متعارف در جاده ها رانندگی کنند به صورت سیستمی و فیزیکی توقیف شده و جهت سیر مراحل قانونی و طی دوره آموزش و بازآموزی قوانین و مقررات به پلیس راه استان مراجعه می‌کنند  و از زمان توقیف خودرو 10 روز در پارکینگ متوقف خواهند شد .

هر چند این اعمال قانون می‌تواند در جلوگیری از افزایش اینگونه خودروها موثر باشد ولی به نظر کافی نمی رسد و قوانین سختگیرانه‌تری باید در خصوص شناسایی و تردد آنها صورت بگیرد.

پلیس راه استان در کنار مردم برای کاهش تصادفات

رئیس پلیس راه استان با اشاره به حضور 60 تیم گشتی در جاده ها برای رصد تردد خودروها می گوید این 60 تیم بطور روزانه به سراسر محورهای اصلی و فرعی استان اعزام می شوند و با 124 دستگاه دوربین سیار و ثابت جریان ترافیک و تردد خودروها را کنترل می کنند تا مانع از افزایش تصادفات در جاده ها شوند. 

به نظر می رسد دستگاه‌های مسئول نظیر راه و شهرسازی باید اهتمام ویژه‌ای در استاندارد سازی و تعریض جاده‌های خطرناک استان به خرج دهند و در کنار آن اداره حمل و نقل و راهداری جاده استان نیز با بروزرسانی و افزایش علایم راهنمایی، ترافیکی  و جاده‌ای و همچنین همکاری برق منطقه‌ای غرب در روشنایی جاده‌ها نقش موثری در کاهش تصادفات رانندگی داشته باشند، البته نقش نمایندگان مجلس نیز در پیگیری این نوع از مشکلات مردم  بی تاثیر نیست.

گزارش:  سید محمد موسوی 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز