خبرگزاری کار ایران

نایب رئیس شورای شهر اصفهان:

ساخت مترو اصفهان بدون حمایت دولت ممکن نیست/بودجه‌های شهرداری پاسخگوی هزینه‌های احداث زیرساخت‌های مترو نیست

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۳۰۹۴

نایب رئیس شورای شهر اصفهان گفت: مترو، پروژه‌ای ملی است و نباید به عنوان یک پروژه شهری و منطقه‌ای به آن نگاه کرد، باید تلاش شود از بودجه ملی برای پیشبرد آن به نحو احسن استفاده شود.

به گزارش ایلنا از اصفهان، ابوالفضل قربانی با اشاره به برنامه شورای شهر در خصوص استفاده از اتوبوس‌های برقی و گسترش حمل و نقل پاک اظهار کرد: در شهر اصفهان زمانی از تاکسی و مینی‌بوس‌هایی استفاده می‌شد که استاندارد لازم را نداشت، اما به مرور زمان گونه‌های جدید حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شد.

وی ادامه داد: قطار شهری یکی از ابعاد گسترش حمل و نقل عمومی است، اما یکی از مهمترین وسایلی که در حمل و نقل عمومی شهر اصفهان تحول ایجاد کرد، اتوبوس‌های بی. آر. تی بود که حدود ۱۱ سال پیش با انجام مطالعات بسیار زیاد، اقدامات گسترده و با اعمال حساسیت به ناوگان حمل و نقل عمومی اصفهان اضافه شد.

قربانی افزود: ورود بی. آر. تی تحولی در عرصه حمل و نقل عمومی کلانشهر اصفهان ایجاد کرد، به نحوی که میزان جابه‌جایی مسافر در این خطوط به روزانه حدود ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار نفر رسید در حالی که مترو ما با وجود تمامی هزینه‌های صرف شده هنوز ظرفیت جابه‌جایی این تعداد مسافر را ندارد.

نایب رئیس شورای شهر اصفهان با اشاره به اتوبوس‌های برقی خاطرنشان کرد:  این اتوبوس ها نیازمند ایجاد زیرساخت است که باید فراهم شود؛ اتوبوس نیز باید خریداری شود تا به تدریج این نوع از حمل و نقل را توسعه دهیم.

وی درباره راه‌اندازی خط دوم متروی اصفهان گفت: در شهری مثل اصفهان یک خط مترو، کافی نیست لذا باید شبکه‌ای از خطوط مترو وجود داشته باشد و با گونه‌های دیگر حمل و نقل انبوه‌بر هماهنگ شود تا وضعیت بهتری در زیرساخت‌های حمل و نقل شهری داشته باشیم.

قربانی با اشاره به اینکه هزینه ساخت قطار شهری بسیار زیاد است اضافه کرد: در حال حاضر احداث یک کیلومتر مسیر خط مترو بین یک‌هزار و ۲۰۰ تا یک‌هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد؛ با این حال مترو یک سرمایه گذاری ۲۰۰ ساله بوده و کوتاه مدت نیست، لذا مدت زمان بهره‌برداری از مترو، هزینه‌های سنگین آن را توجیه‌پذیر می‌کند.

وی ادامه داد: اصفهان حداقل باید پنج خط قطار شهری داشته باشد و مترو، پروژه‌ای ملی است و نباید به عنوان یک پروژه شهری و منطقه‌ای به آن نگاه کرد.

قربانی تصریح کرد: باید تلاش شود از بودجه ملی برای پیشبرد مترو اصفهان به نحو احسن استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از راهکارهای تأمین منابع مالی پروژه مترو، استفاده اوراق مشارکت بوده است که دولت این امکان را برای شهرداری‌ها فراهم کرد، اما در بودجه سال ۱۴۰۱ اوراق مشارکت حذف شده است.

نائب رئیس شورای شهر اصفهان افزود: در این ارتباط معاون اول رئیس جمهور وعده‌ها و قول‌های مساعدی داده چرا که اگر دولت نخواهد کمک کند، گسترش حمل و نقل عمومی و ساخت مترو در کلانشهرها محقق نخواهد شد. اگر کلانشهر تهران توانسته در خصوص مترو وضعیت بهتری نسبت به شهرهای دیگر داشته باشد، به این دلیل فراهم کردن بیش از ۶۰ درصد بودجه خود از طریق منابع ملی بوده و کلانشهر مشهد نیز اگر نسبت به سایر کلانشهرها وضعیت مطلوبی در اجرای خطوط مترو دارد به دلیل استفاده از کمک‌های دولتی بوده است.

وی گفت: بودجه‌های شهرداری پاسخگوی هزینه‌های احداث زیرساخت‌های مترو نیست، به طور مثال امسال شهرداری و سازمان‌های تابعه نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه دارد در حالی که تکمیل خط دوم مترو حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد؛ لذا باید تلاش کنیم بودجه‌های ملی را برای احداث قطار شهری فراهم کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز