خبرگزاری کار ایران

مسئول بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی:

احتمال بومی شدن بیماری «سالک» در استان مرکزی نگران کننده است

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۱۶۰۰

مسئول بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی گفت: احتمال بومی شدن بیماری «سالک» در استان مرکزی وجود دارد و این مسئله نگران کننده است. در صورت مشاهده هر زخمی که بیش از 2 هفته به طول بینجامد باید به پزشک مراجعه کرده و با گرفتن نمونه از زخم و بررسی های میکروسکوپی، درمان زیرنظر پزشک انجام شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی منصوری افزود: سالک بیماری بومی استان مرکزی نیست و از دیگر شهرها وارد استان می‌شود، اما شناسایی چند مورد در شهرستان های ساوه و محلات، تغییرات اقلیمی، خشکسالی های پی در پی و نزدیکی جوندگان به مناطق روستایی و مسکونی می تواند بومی شدن این بیماری را در سطح استان مرکزی به دنبال داشته باشد. مهمترین کانون سالک در سطح کشور، استان اصفهان است.

وی ادامه داد: «لیشمانیا» یا سالک یک بیماری قدیمی است که در بیش از 70 درصد از کشورهای جهان شیوع دارد و سالیانه ابتلای یک تا 2 میلیون نفر در جهان گزارش و ثبت می شود. بیشترین آلودگی در شهر کابل واقع در افغانستان مشاهده شده است. بیش از 90 درصد از موارد لیشمانیوز پوستی در افغانستان، ایران، سوریه، برزیل، عربستان و آمریکای جنوبی مشاهده شده و در ایران سالیانه بیش از 20 هزار نفر به سالک پوستی مبتلا می شوند.

مسئول بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی اظهار داشت: بیماری سالک دارای 2 نوع شهری و روستایی است. نوع روستایی این بیماری که به سالک مرطوب شهرت دارد، دارای خصوصیات مرطوب و دارای ترشحات زیاد است و عموماً دیرتر درمان می‌شود و دوره نهفتگی آن 41 هفته است. نوع شهری این بیماری نیز که به سالک خشک مشهور است، ترشحات کمی دارد و دوره نهفتگی آن 62 ماه است. مخزن این بیماری در نوع خشک، انسان و برخی موارد گوشتخواران مانند سگ و در نوع مرطوب، انسان و جوندگان است. در خصوص علائم و تشخیص این بیماری نیز بزرگی کبد، طحال، تب و تغییر رنگ پوست از علائم این بیماری هستند که نمونه برداری از کبد، طحال و مغز استخوان از راه های تشخیص آن است.

منصوری تصریح کرد: برای پیشگیری از بیماری سالک باید همکاری بین بخشی تقویت شده و افزایش یابد. در این راستا لایروبی کانال ها، جمع آوری صحیح زباله های شهری و روستایی و دفن بهداشتی آن، نوسازی اماکن مسکونی و تخریب خرابه ها، جونده کشی و کنترل، سم پاشی و مه پاشی و جمع آوری و معدوم سازی سگ های ولگرد و استفاده از لباس‌های پوشیده و نصب توری فلزی جهت درب و پنجره‌ها و استفاده از پشه بندهای معمولی و پشه بندهای آغشته به سم و استفاده از پمادها و مواد دور کننده حشرات و آموزش نکات و مطالب مورد نیاز به مردم و پرسنل بهداشت و درمان، رابطه مستقیم با کنترل بیماری سالک دارد و کلیه دستگاه های مرتبط در این امر دخیل هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز