خبرگزاری کار ایران

تشدید آلودگی هوای یزد در هفته‌های اخیر ؛

شهروندان یزدی در محاصره واحدهای آلاینده زیست محیطی / افزایش تنش‌های روانی با شدت گرفتن آلودگی‌ها /

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۱۳۲۱

چند سالی است احداث کارخانه های آلاینده زیست محیطی و آب بر در چند کیلومتری شهر یزد و در دشت اردکان، موجب نگرانی مردم و فعالان محیط زیست در منطقه و باعث شیوع بیماری های مختلف شده است اما در روزهای اخیر و با سردتر شدن هوای استان ،آلودگی‌ها بیشتر شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یزد، سالهای متمادی است که آلودگی هوای  ناشی از وجود کارخانه‌های ریز و درشت در نزدیکی شهرها به عنوان دغدغه مردم و فعالان محیط زیست مطرح است و سلامت و زندگی هزاران نفر را نیز تهدید می کند و در مواقعی از سال نیز شدت آلودگی به حدی می رسد که هواشناسی مجبور به اعلام هشدار و اطلاع رسانی می شود.

وجود کارخانه‌های متعدد در شهرک های صنعتی اطراف یزد به ویژه دشت اردکان که به محور اردکان یزد مشهور است یا خارج از ناحیه و شهرک های صنعتی رفته رفته یزد را در زمره شهرهای آلوده کشور قرار داد تا جایی که در بسیاری از روزهای سال عنوان آلاینده را به دنبال خود یدک می کشد اما هنوز کسی از این آلودگی ها حرفی نزده و به هشدارهای هواشاسی بسنده شده است.

کافی است تا در طول روز و حتی تاریکی شب گشتی در شهرک ها بزنید تا متوجه شوید استفاده از سوخت های غیراستاندارد شبانه چه بلایی بر سر ریه های مردم در طول روز می آورد. یا حتی بدون نیاز به ورود به شهرک های صنعتی و حریم کارخانه ها، از دور نیز آلایندگی هوا به وضوح قابل مشاهده است اما در این سال ها هربار که حرفی از آلایندگی هوا گفته شده مسئولان با تکذیب این موضوع، حرفی از آلودگی هوا نزدند و حتی این مهم را نادرست دانستند.

شهروندان یزدی در محاصره واحدهای آلاینده زیست محیطی / افزایش تنش‌های روانی با شدت گرفتن آلودگی‌ها /

هوای یزد آلوده‌تر از تهران

رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای شهر یزد اما با تایید آلایندگی هوای شهر یزد گفت: متاسفانه هوای یزد آلوده‌تر از تهران است و آلاینده‌های شهری یزد در حال گسترش است.

محسن ابوترابی با بیان اینکه موادی همچون مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، هیدروکربن‌های سوخته نشده و ترکیبات سربی از موادی هستند که باعث آلودگی هوا می‌شود اظهار داشت: متاسفانه این استان به شدت تحت تاثیر آلودگی هوا و پیامد های ناشی از هجوم توفان های شنی و ریزگردها به عنوان یک آلاینده طبیعی قرار دارد و فعالیت کارخانه ها نیز به آن افزوده شده است.

به گفته وی، آلودگی هوای یزد می رود تا به یکی از مشکلات شهری تبدیل شده و آثار زیان ‌بار کوتاه‌ مدت و بلندمدتی از خود برجای بگذارد که اگر متولیان امر در این باره اقدام جدی نکنند این وضعیت بحرانی شده و نمی توان کنترل کرد.

ابوترابی با انتقاد از عملکرد گذشته و عدم پاسخگویی در قبال وظایف اظهار داشت: براساس آنچه که هواشناسی هشدار داده است، تنفس مردم دچار اختلال شده و اگر به وضع آلودگی نرسیم این مسئله از مرز هشدار هم خواهد گذشت.

شهروندان یزدی در محاصره واحدهای آلاینده زیست محیطی / افزایش تنش‌های روانی با شدت گرفتن آلودگی‌ها /

خواست مردم؛ توجه جدی به محیط زیست و تعطیلی آلاینده ها

مصطفی یاراحمدی یکی از فعالان محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، بیان کرد: سرمایه‌گذارها در قبال اشتغال و توسعه، واحدهای تولیدی را در جاهایی احداث می‌کنند که گرچه چندان به شهر نزدیک نیست اما در جایی قرار دارد که آلایندگی آن برای شهر است در صورتی که چنین کارخانه‌های آلاینده‌ای باید در جای دور از محیط شهری ایجاد شود.

وی با اشاره به تاثیر منفی برخی واحدهای تولیدی شیمیایی بر محیط زیست و پوشش گیاهی منطقه افزود: پسماند حاصل از مواد پتروشیمی حتی بر آب نیز تاثیر دارد و ضرر و زیان آن در یزد که با تنش شدید آبی مواجه است قابل توجیه نیست.

یاراحمدی با بیان اینکه هوای پاک از نعمت های الهی و حق همه است ادامه داد: آلودگی هوا موجب بروز مشکلات روانی هم می شود که هنگام آلودگی رفتارهای توام با تنش هم افزایش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه باید احداث فضای سبز، مدیریت صحیح پسماند و پساب واحدهای صنعتی به جد مورد بررسی و تأیید قرار گیرد و کسانی که رعایت نمی‌کنند مجاز به فعالیت نباشند عنوان کرد: شنیده شده یک سری مجوزها بر اساس فشار بر مسئولان صادر می‌شود که اگر این موضوع صحت داشته باشد باید فاتحه یزد را خواند چون نه آب داریم و نه فضای سبز و  هوای سالم برای تنفس.

شهروندان یزدی در محاصره واحدهای آلاینده زیست محیطی / افزایش تنش‌های روانی با شدت گرفتن آلودگی‌ها /

افزایش غلظت آلاینده‌های جوی در استان یزد

تردد زیاد خودروها در محور مهریز-یزد-اردکان و استقرار صنایعی که عمدتا شامل کوره های آجر پزی، کاشی و سرامیک، فولاد سازی، گندله سازی، نساجی، کارخانه های سیمان، گچ و ... است، باعث شده تا مقدار بالای آلاینده های هوا افزایش یابد.

افزایش غلظت آلاینده های جوی در استان یزد هم علاوه بر آثار بسیار مضری که برای محیط زیست، پوشش گیاهی، آثار تاریخی و... دارد، به شدت سلامتی مردمان این دیار را با خطر رو به رو ساخته و حتی عامل اصلی مرگ و میر بیماران قلبی و عروقی، تنفسی و سرطان ها در استان هم آلودگی هواست اما آزاردهنده تر از همه این ها سکوت تلخ مسئولان در مورد آلودگی هوا و صدور مجوزهای بی ضابطه در صنعت است.

شهرستان اردکان در حالی طی ماه‌های اخیر، روزهای زیادی را با شرایط خطرناک آلودگی هوا سپری کرده که مردم و رسانه ها منتظر واکنش خاص و فوری در رابطه با اعمال محدودیت‌ها یا ارائه راهکاری برای برون رفت از این وضعیت هستند.

شاخص کیفی هوا در اردکان در اغلب روزهای ماه جاری بنا بر اعلام نمایشگرهای سطح شهر همواره در وضعیت ناسالم و گاه خطرناک برای گروه‌های حساس جامعه بوده است اما تنها به تعطیلی چند روزه مدارس بخش مرکزی این شهرستان شامل شهرهای احمدآباد و روستاهای ترک آباد و چاه‌افضل اکتفا شده است.

تنها ۱۵ واحد آلاینده تعطیل شد

طی این روزها شاخص کیفیت هوا گاه به نزدیک ۲۰۰ نیز رسیده و طی روز گذشته شاخص کیفیت هوای اردکان ۱۹۶ و ابتدای صبح امروز، ۱۶۲ یعنی در وضعیت ناسالم قرار داشته و به غیر از کارشناسان هواشناسی و گاهی هم محیط زیست، بقیه مسئولان در این خصوص حرفی نزدند.

سید مصطفی میرزاده؛ مسئول پایش هوای اداره کل محیط زیست استان یزد با اشاره به وضعیت نامناسب و آلودگی شدید هوا در دو شهرستان اردکان و میبد که منجر به تعطیلی مدارس شده بود اظهار داشت: بر اساس داده های به دست آمده تصمیمات جدی برای برخورد با آلایندگی اتخاذ شد.

وی افزود: برای جلوگیری از آلودگی هوا با نظارت بازرسان ۱۵ واحد آلاینده تعطیل شد و حتی دوربین‌های نظارتی نصب شده تا ۲۴ ساعته رصد وجود داشته باشد.

مسئول پایش هوای اداره کل محیط زیست استان یزد با بیان اینکه محیط زیست در ساعت‌های ناسالم نظارت بر واحد‌های آلاینده دارند، افزود: نظارت‌ها تا رسیدن به وضعیت ثبات ادامه دارد و با قاطعیت با صنایع آلاینده برخورد می‌شود و تصمیمات مهمی برای استقرار نیافتن صنایع در حال شکل گیری است.

شهروندان یزدی در محاصره واحدهای آلاینده زیست محیطی / افزایش تنش‌های روانی با شدت گرفتن آلودگی‌ها /

با تاکید بر اینکه هدف اصلی این پایش‌ها، بررسی وضعیت زیست محیطی صنایع و معادن استان، برخورد با واحدهای متخلف و شناسایی واحدهای آلاینده جدید و در نهایت کمک به کاهش بار آلودگی است اظهار داشت: خروجی تمام صنایع باید مطابق استانداردهای زیست محیطی باشد و صنایعی که از سوخت‌های جایگزین گاز طبیعی استفاده می کنند باید خروجی دودکش‌هایشان مطابق استاندارد محیط زیست باشد.

مسئول پایش هوای اداره کل محیط زیست استان یزد با اشاره به اینکه در فصول سرد سال که سطح زمین سرد شده و شرایط وارونگی دما اتفاق می افتد، شاهد انباشت آلاینده‌ها هستیم گفت: این اتفاق به دلیل عدم حرکات عمودی هوا و شرایط پایداری هوا حاکم بوده و شاهد انباشت آلاینده‌ها در اکثر شهرهای صنعتی بویژه یزد هستیم.

به گزارش ایلنا، توسعه صنعتی بدون توجه به محیط زیست، توسعه پایدار را با مخاطرات جدی روبرو می‌کند. مسئولان اما در شرایطی که دولت تازه نفس روی کار آمده و مبارزه با فساد را به عنوان جدیترین شعار و برنامه عملیاتی در دستور کار دارد باید تدابیری بیندیشند تا با لغو مجوزهای بی ضابطه و تعطیلی واحدهای آلاینده، این شهر بیشتر از این در محاصره واحدهای تولیدی قرار نگیرد و دشت اردکان که پیش از انقلاب به عنوان دشت ممنوعه شناخته شده بیش از این پذیرای واحدهای تولیدی آلاینده نباشد که احداث واحدهایی از جمله ذوب آهن و واحدهای آب بر، چیزی جز آلایندگی برای مردم ندارد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز