خبرگزاری کار ایران

در نشست کارگروه مقابله با پدیده گرد و غبار در خراسان رضوی مطرح شد؛

برنامه ۱۰ ساله مقابله با گرد و غبار در کشور تدوین شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۹۲۹۱

دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار گفت: برنامه ۱۰ سال برای همه دستگاه های اجرایی در استان‌های درگیر با پدیده گرد و غبار تدوین و اجرای آن از سال جاری آغاز شده است.

به گزارش ایلنا از مشهد، علی‌محمد طهماسبی در نشست کارگروه مقابله با پدیده گرد و غبار که با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی برگزار شد، افزود: برنامه عمل زیرمنطقه‌ای آسیای میانه و غرب آسیا با همکاری مرکز بلایای آسیا و اقیانوسیه، دانشگاه خوارزمی و پژوهشگاه هواشناسی، تدوین و وضعیت ۱۰ سال اخیر در آن آسیب شناسی شده که برای اجرای آن و ساختارسازی به یک مرجع بین المللی به عنوان چتر نیاز است.

وی با اشاره به منشاءیابی خارجی پدیده ریزگردها گفت: این برنامه عمل بر مبنای وضعیت کشورهایی که در پدیده گرد و غبار ایران تاثیرگذار هستند، تهیه شده و با وزارت امور خارجه نیز مکاتباتی انجام و مطالعات در اختیار آنها قرار گرفته است، سیاستگذاریها و برنامه ریزی برای مقابله با ریزگردها طی چهار سال اخیر در تمام مناطق کشور، از جمله خراسان رضوی، انجام گرفته و وضعیت در این زمینه کاملا روشن است.

دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار در مورد منشاءیابی کانون های گرد و غبار گفت: ۱۰ درصد کانون های گرد و غبار در حوزه زراعت و ۴۴ درصد خسارت ناشی از آن مربوط به بخش کشاورزی است، وضعیت مناطق غبارخیز در خراسان رضوی ۶ میلیون هکتار است که معادل یک سوم مساحت استان است، منشاء خارجی این گرد و غبار ۲ کشور ترکمنستان و قزاقستان است، از ۲۳۱ هزار هکتار مناطق غبارخیز سرخس، حدود ۴۵ درصد آن مرتع و دیمزار است که اگر این ۲ مورد مدیریت شود، ۴۵ درصد مشکل تولید گرد و غبار در این شهرستان کنترل خواهد شد.

طهماسبی خاطرنشان کرد: در چهار سال گذشته حدود ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار از ناحیه ستاد ملی گرد و غبار به خراسان رضوی اختصاص یافته و تمام دستگاه هایی اجرایی از این ستاد اعتبار گرفته اند و اقدامات خوبی هم در این راستا انجام داده اند، اما کافی نیست.

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و دبیر ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار گفت: اهم مسائل خراسان رضوی در خصوص پدیده گرد و غبار شامل چهار مورد است که نخستین مورد به مدیریت اراضی زراعی با استعداد تولید گرد و غبار بویژه در دیمزارها با رویکرد کشاورزی حفاظتی در قالب عملیات کم خاک ورزی و مدیریت بقایای زراعی مربوط می‌شود.

طهماسبی افزود: مدیریت چرای دام در مراتع با ظرفیت غبارخیزی ( رعایت دقیق ظرفیت مراتع از لحاظ تعداد دام و زمان ورود و خروج دام در پروانه چرا)، اجرای برنامه های فوق در مناطق با حاکمیت تولید گرد و غبار، جلوگیری از تغییر کاربری اراضی (جنگل به مرتع، مرتع به اراضی دیم و اراضی بایر رها شده) سه مورد دیگر از مسائل خراسان رضوی در خصوص پدیده گرد و غبار است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز