خبرگزاری کار ایران

رئیس شبکه بهداشت و درمان یزد:

استاندارد نمک نان در نیمی از نانوایی ها رعایت نمی شود/ برخورد با نانوایان مصرف کننده نمک بیش از حد استاندارد در نان

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۹۰۰۹

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان یزد با بیان اینکه میزان مصرف نمک رابطه مستقیم با فشار خون افراد دارد گفت: استاندارد نمک نان در نیمی از نانوایی ها رعایت نمی شود.

به گزارش خبرگزاری ایلنا از یزد، سیدعلی اکبر موسوی با اشاره به افزایش نظارت ها و نمونه گیری از نانوایی ها در یزد اظهار داشت: از ابتدای امسال تا پایان آذرماه در بیش از ۵۸۷ نانوایی شهرستان یزد نمونه برداری از نان صورت گرفته که چهل و سه درصد از آن‌ها بیش از حد مجاز از نمک استفاده کردند.

وی با بیان اینکه نانوایی‌هایی که استاندارد‌های لازم را رعایت نکنند، بنابر مقررات به تعزیرات معرفی و طبق نظر دادگاه، جریمه نقدی می‌شوند افزود: بر اساس مصوبه چهاردهمین جلسه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، حد مجاز مصرف نمک در تولید نان، یک درصد تعیین شده یعنی به ازای یک کیسه چهل کیلوگرمی آرد باید حداکثر چهارصد گرم نمک استفاده شود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان یزد با اشاره به اینکه کیفیت پایین آرد و نوع روش پخت تنوری از سوی نانوایان به عنوان دلیل اصلی رعایت نکردن این استاندارد بیان می‌شود افزود: فشار خون را اصلی‌ترین عامل مرگ و میر در جهان و نمک اصلی‌ترین علت افزایش فشار خون است و متاسفانه مصرف نمک در ایران بیش از دو برابر میزان مجاز است.

موسوی با بیان اینکه با کاهش نمک نان به اندازه پنجاه درصد، انتظار می‌رود شاهد کاهش بیست و پنج درصدی نمک روزانه معادل هفت و نیم کیلوگرم در روز باشیم ادامه داد: حد مجاز پنج گرم در روز خطر بیماری‌های قلبی را هیجده درصد و کاهش مصرف نمک در حد شش گرم در روز، سکته مغزی را بیست و چهار درصد کاهش می‌دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز