خبرگزاری کار ایران

ناکامی حفاران غیرمجاز میراث‌فرهنگی در زاوه

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۳۰۸۷

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: با هوشیاری نیروهای یگان حفاظت میراث‌فرهنگی شهرستان‌های تربت حیدریه و زاوه، حفاران غیرمجاز میراث فرهنگی ناکام ماندند.

 به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، سرهنگ محمدعلی مدیر با اعلام این خبر افزود: برابر گزارش دریافتی از انجمن‌های میراث‌فرهنگی و همراهی نهادهای انتظامی و امنیتی شهرستان هشت حفار سابقه‌دار حوزه میراث‌فرهنگی در حین حفاری دستگیر شدند.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی ادامه داد: حفاران که دو خانم و شش آقا بودند، پس از دستگیری برای طی‌شدن  مراحل قانونی تحویل مقامات قضایی شدند.

سرهنگ مدیر تصریح کرد: خوشبختانه همکاری بسیار شایسته نیروهای امنیتی انتظامی، قضایی و نیروهای بسیج شهرستان و با فعال شدن انجمن‌های میراث‌فرهنگی توجه بسیار ارزشمندی به حفظ میراث‌فرهنگی را در پی داشته که موجب شده تا همه دستگاه‌های دولتی، غیردولتی و عموم شهروندان خود را برای صیانت و برخورد با تخریب‌گران میراث‌فرهنگی شریک و دخیل بدانند.

او اظهار کرد: گزارش‌های مردمی درباره تعرض و تخریب آثارتاریخی، نشان‌دهنده حساس شدن مردم در چند سال اخیر نسبت به داشته‌های فرهنگی و تاریخی است و مردم برای حفظ و حراست از تاریخ و هویت در کنار دستگاه‌ها و نهادهای دولتی حضور پررنگی داشته‌اند.

سرهنگ مدیر گفت: براساس ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی هرگونه حفاری و کاوش به‌قصد به‌دست آوردن اموال تاریخی و فرهنگی ممنوع بوده و مرتکب به حبس از شش ماه تا سه سال و ضبط‌ اشیای مکشوفه به نفع میراث‌فرهنگی کشور و آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می‌شود و چنانچه حفاری در اماکن و محوطه‌های تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، یا در بقاع متبرکه و اماکن مذهبی صورت گیرد علاوه بر ضبط اشیای مکشوفه و آلات و ادوات حفاری مرتکب به حداکثر مجازات مقرر محکوم می‌شود.

در شهرستان‌های‌ تربت‌حیدریه و زاوه بیش از ۴۵۰ اثر تاریخی و گردشگری شناسایی‌شده است که از این تعداد ۸۵ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز