خبرگزاری کار ایران

ایلنا از اصفهان گزارش می دهد:

افزایش غلظت آلاینده ها اصفهان را تعطیل کرد/ کامیون ها و ماشین های سنگین دلیل اصلی آلودگی هوای اصفهان/ کاتالیست هایی که به فروش می رسند

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۹۹۶۹

هرچه فصل پاییز به روزهای پایانی اش نزدیک تر می شود، غلظت آلاینده های زیست محیطی اصفهان، بیشتر و بیشتر شده و هوا برای تمام گروه های سنی ناسالم است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، از روز شنبه بیست آذر اداره کل حفاظت محیط زیست و اداره کل هواشناسی استان اصفهان خبر از افزایش غلظت آلاینده ها در روزهای سه شنبه و چهارشنبه دادند. پیش بینی که دقیق و درست بود و پنل های سنجش شاخص آلودگی هوا عدد 154 به بالا را نشان می دادند.  

بحران های زیست محیطی اصفهان تمامی ندارد؛ سال ها است که جدای از خشکی زاینده رود، افزایش غلظت آلاینده ها و بحران فرونشست گریبان اصفهان را گرفته است. در سال جاری هیچ روز پاکی ثبت نشده و مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان با تایید این موضوع گفت: میزان آلودگی در استان اصفهان به مراتب بیشتر از سایر استان‌ها است و روزهای آلوده در هشت ماهه امسال ۴۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است؛ باید بگوییم در این شهر نمی‌توان زندگی کرد.

ایرج حشمتی ادامه داد: اصفهان رتبه یک مصرف گازوئیل در کشور را دارد و از مجموع ۱۲ هزار هکتار شهرک صنعتی، ۶ هزار هکتار در شعاع پنجاه کیلومتری شهر قرار دارد و ۸۰ درصد از صنایع در همین مساحت فعالیت می‌کنند.

اصفهان نیاز به تحول دارد

شرایط وخیم ناشی از آلودگی هوا در وسط هفته، مهران زینلیان معاون امور عمرانی استاندار و رئیس کارگروه استمرار آلودگی هوای اصفهان را بر آن داشت تا جلسه اضطرار آلودگی هوا را تشکیل دهد. جلسه ای با حضور نمایندگان ادارات استاندارد، حفاظت محیط زیست، دانشگاه علوم پزشکی و اساتید دانشگاه اصفهان و دانشگاه صنعتی و فرمانده نیروی انتظامی تشکیل شد تا برای این بحران خطرناک چاره ای اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه اصفهان نیازمند تحول است اظهار داشت: قطعا جاهایی کوتاهی هست که اگر نبود هوا اینقدر آلوده نبود؛ شهروندان اصفهانی مدام هوای آلوده استنشاق می کنند و اصفهان نیاز به تحول و دکمه ریست دارد.

منطقه سجزی اصفهان آلوده ترین منطقه کشور

در جلسه اضطرار آلودگی مشخص شد که اصفهان بیشترین هزینه و وقت را صرف تحقیق پیرامون مسئله آلودگی کرده، ولی در کاهش آلاینده ها اتفاقی نیوفتاده است. حسین احمدی کیا استاد دانشگاه  اصفهان به عنوان یکی از سخنرانان جلسه، طرح تحقیقاتی اش را برای حضار تشریح کرد و اظهار داشت: بیشتر آلودگی هوا در اصفهان ناشی از تردد ماشین ها است. کیفیت خودروهای تولیدی در کشور بسیار پایین است و بزرگ ترین عامل ایجاد ذرات معلق در هوا هستند.

وی ادامه داد: طبق تحقیقات ما پالایشگاه و نیروگاه اصفهان ذرات معلق زیادی تولید نمی کنند و بیشترین کانون ذرات معلق در منطقه سجزی است؛ به طوریکه از این منظر آلوده ترین منطقه در کل ایران است. این منطقه، محل تعاونی شن و ماسه و به واسطه کارخانه آجرپزی، کانون گرد و غبار است.

وزارت صمت مقصر آلودگی هواست

جواد بگی مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی یکی دیگر از اعضای جلسه اضطرار آلودگی هوا بود و وزات صنعت، معدن و تجارت را به دلیل تولید خودروهای بی کیفیت مقصر اصلی آلودگی هوا در کشور اعلام کرد.

بگی در اینباره گفت: برای بهبود وضعیت هوا، بهترین کار انجام شده بهبود کیفیت سوخت بود که با حذف بنزین پتروشیمی انجام شد؛ اما گام دوم و سوم برای رسیدن به موفقیت در این بخش خودرو است. مهمترین اقدام ارتقای کیفیت خودرو است.

وی ادامه داد: در خودرو قسمتی به نام کاتالیست وجود دارد که آلودگی ناشی از سوخت بنزین را به آب و هیدروژن تبدیل می کند. این کاتالیست بعد از سه سال، تمام و نیاز به شارژ دارد. اتفاقی که در کشور شاهد آن نیستیم و باید بگویم تمام خودروهای ایرانی از سال سوم تولید به بعد آلاینده هستند.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی با اشاره به اینکه به عنوان یک متخصص شیمی در جلسه حضور دارد اضافه کرد: ماشینی که سه سال از عمرش می گذرد، کاتالیست آن از بین رفته و آلاینده است. نبودکاتالیت در سیستم گرمایشی پکیج منازل نیز بر شدت آلودگی هوا اضافه می کند.

افزایش جمعیت دیابتی

نکته مهم دیگری که جواد بگی به آن اشاره کرد این بود که کاتالیست کَلسینه نشده خودروها 5 میلیون ارزش دارد و به دلیل عدم آگاهی شهروندان از این موضوع، بعضا مورد سوء استفاده از سوی تعمیرکار ماشین قرار می گیرند و این قطعه را بدون اطلاع صاحب خودرو از ماشین جدا می کنند تا از فروش آن به درآمد بیشتری برسند. در این حالت 90 درصد به آلودگی اضافه می شود.

وی خاطرنشان کرد: با وجود تخصیص بنزین یورو چهار برای سوخت خودروها، اما به دلیل هشت سوپاپ بودن ماشین های ایرانی، این بنزین درست نمی سوزد و بازهم آلودگی ایجاد می کند و جالب است بدانید که آلودگی هوا اثر مستقیم روی کبد دارد و یکی از دلایل افزایش جمعیت دیابتی ها در کشور و به ویژه در اصفهان آلودگی هوا است.

 بگی سریع ترین و تنها راه غلبه بر آلودگی هوای اصفهان را الزام خودروسازان به تجدید کاتالیست های خودرو دانست. اتفاقی که بعید است شاهد آن باشیم.

کامیون ها بیشتر آلاینده های زیست محیطی

محسن سلیمانی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز محقق دیگری بود که در این جلسه به نقش ذرات معلق در آلودگی هوای اصفهان پرداخت و گفت: هرجا تردد خودروهای سنگین به ویژه کامیون ها بیشتر بوده، آلودگی هوا بیشتر شده است. بعد از آن خودروهای سبک و صنایع در افزایش ذرات معلق نقش دارند.

وی تاکید کرد: آنچه در این بین اهمیت دارد این است که من سال گذشته نیز در آذرماه در همین جا نتیجه تحقیقات دانشگاه صنعتی پیرامون آلودگی هوا را ارائه دادم. نتیجه اش چه بود؟ امیدوارم آذر سال 1401 باز برای طرح موضوع اینجا نباشیم و واقعا کاری صورت بگیرد تا از حجم آلودگی هوا کم شود.

سه برابر شدن مرگ و میر مربوط به آلودگی هوا در اصفهان

به گفته محمد مهدی امین معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و رئیس مرکز بهداشت اصفهان مرگ و میر منتسب به آلودگی هوا بین افراد بالای ۳۰ سال در اصفهان در سال ۹۷ حدود ۱۱.۴۳ درصد بود که در سال ۹۹ این میزان، سه برابر شده است.

آموزش حضوری تعطیل

نتیجه جلسه کارگروه شرایط اضطراری آلودگی هوا در استانداری اصفهان، تعطیلی فعالیت های آموزشی در تمام سطوح آموزشی شامل مدارس دولتی و غیردولتی استثنائی مهدهای کودک و آموزشگاه های زبان و علمی و آزاد بود.

در شهرهای اصفهان، شاهین شهر، خمینی شه،ر دولت آباد، زرین شهر، مبارکه، فلاورجان، کاشان، آران و بیدگل و نجف آباد در روزهای ۲۴ و ۲۵ آذر ۱۴۰۰ آموزش به صورت غیر حضوری برگزار می شود.

مهران زینلیان معاون امور عمرانی استاندار و رئیس کارگروه استمرار آلودگی هوای اصفهان از اجرای طرح زوج و فرد از درب منازل از ساعت ۸ صبح تا ۲۱ به صورت یکسره در روزهای ۲۴ و ۲۵ آذر ماه در کلانشهر اصفهان خبر داد و گفت: به وسیله دوربین های سطح شهر، خودروهای متخلف و بدون معاینه فنی در صورت تردد جریمه می‌شوند و جریمه این خودروها ۱۰۲ هزار تومان است که پیامک تخلف برای آنان ارسال نمی شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز