خبرگزاری کار ایران

دادستان قزوین عنوان کرد:

ضرورت نهادینه کردن فرهنگ مراجعه به مراکز داوری

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۷۳۲۲

دادستان عمومی و انقلاب قزوین گفت: باید این‌گونه در جامعه نهادینه شود که مردم با مراجعه به مراکز داوری و میانجی‌گری در کمترین زمان به حق و حقوق دست می‌یابند و از ضمانت اجراهای قانونی نیز برخوردارند و این موضوع اگه به درستی آگاه‌سازی شود، مورد استقبال جامعه قرار خواهد گرفت.

به گزارش ایلنا، محمد قاسمی در آیین افتتاح مرکز پژوهش، آموزش و داوری در مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه استان قزوین گفت: در طی سال میلیون‌ها پرونده به دستگاه قضایی وارد می‌شود و از آنجایی که این قوه نیز با کمبود کادر قضایی و اداری مواجه است، انتظار اینکه تمامی این پرونده‌ها با کیفیت عالی و در کمترین زمان مورد رسیدگی قرار گیرد، حقیقتاً غیرممکن است و هرچقدر قوه قضاییه از حیث نیروی انسانی، امکانات و زیرساخت‌ها گسترش یابد، روز به روز منازعات مردم نیز افزایش می‌یابد.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین ادامه داد:: اینکه به اختلاف ناشی از مراودات اجتماعی افراد عنوان دعوا نهاده می‌شود، بار روانی منفی دارد و طرح دعوا در مراجع قضایی موجب کینه‌توزی میان افراد می‌شود و دست به طرح شکایات متقابل می‌زنند و گاهاً به خاطر مسائل کوچک سال‌ها در مراجع قضایی درگیر خواهند بود.

وی یادآور شد: قوه قضاییه وظیفه ذاتی و حاکمیتی دارد که به دعاوی مردم رسیدگی کند و اگر بسترهای لازم برای ارجاع پرونده به داوری و میانجی‌گری ایجاد نشود، این شائبه در ذهن مردم ایجاد می‌شود که دستگاه قضایی قصد رسیدگی به دعاوی آن‌ها را ندارد و در این صورت قطعاً مردم حق و حقوق خود را در معرض تضییع خواهند دید، در صورتی که دستگاه قضایی داعیه‌دار تحقق عدالت است.

این مقام قضایی استان قزوین تصریح کرد: متاسفانه فرهنگ داوری، میانجی‌گری و مصالحه به خوبی در جامعه نهادینه نشده و تا رویکرد به اختلافات تغییر نکند، بدون شک تمامی اقدامات در این حوزه اثرگذاری لازم را نخواهد داشت.

وی ادامه داد: ابتکار ایجاد این مرکز بخصوص در حوزه پژوهش گامی به جلو است و در نشست‌ها و کارگروه های مختلف علل و عوامل بسیاری از موضوعات به طرق گوناگون و با بهره‌گیری از ظرفیت چهره‌های صاحب نظر ریشه یابی می‌شود و در برخی موارد می‌توان در قالب اصلاح قوانین پیشنهاداتی ارائه کرد.

قاسمی اظهار کرد: اینکه مردم در بسیاری از مسائل و موضوعات دادگاه و رای‌محور هستند، رویکرد صحیحی نیست و تبعات منفی در آینده خواهد داشت و این موضوع باید در متون و مقاطع آموزشی مورد توجه قرار گیرد، تا به درستی در جامعه نهادینه شود.

وی یادآور شد: اگر زمان رسیدگی طولانی شود، بدون شک روند فرسایشی خواهد بود و اثرات سوء دارد؛ لذا سرعت عمل در داوری یکی از ویژگی‌های مهم آن است، که طرفین در کمترین زمان به حق و حقوق خود می‌رسند.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین ادامه داد: بسیاری از نهادها از ظرفیت اتاق داوری برخوردار هستند، اما صرفاً به نصب تابلو بسنده شده و اختلافات آن‌ها نیز در دستگاه قضایی مطرح می‌شود و اگر این نهادهای درون مجموعه‌ای فعال شود، سبب کاهش ورودی پرونده به دستگاه قضایی می‌شود.

قاسمی خاطرنشان کرد: در حال حاظر دستگاه قضایی تنها متولی نهادهای داوری و میانجی‌گری است و بی تردید دستگاه قضایی با استفاده از تمامی ظرفیت‌های قانونی برای ارائه خدمات مطلوب به جامعه، از این نهادها حمایت خواهد کرد و در عین حال نظارت‌های لازم را خواهد داشت و اولویت فعالیت این نهادها با تضمین حقوق مردم باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز