خبرگزاری کار ایران

اجرای فاز دوم پروژه آموزش دوگانه شغلی ایران و آلمان در خراسان رضوی

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۷۱۱۳

نشست هماهنگی اجرای فاز دوم پروژه آموزش دوگانه شغلی ایران و آلمان با حضور نمایندگان دستگاه های دولتی متولی، مسئولین پروژه، نماینده اتاق بازرگانی ایران، تشکل های بخش خصوصی و واحد‌های تولیدی، در محل موسسه آموزش و پژوهش اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، علیرضا مقیدی، مدیر پروژه آموزش دوگانه شغلی ایران و آلمان در این نشست، درباره آخرین وضعیت اجرای آن، چنین گفت: طرح آموزش دوگانه شغلی ایران و آلمان، در چهارچوب یک تفاهم میان اتاق بازرگانی ایران، سازمان فنی و حرفه‌ای و بنیاد آموزش و مهارت آلمان در فاز اول به مرحله اجرا درآمده و برنامه‌ریزی‌ها برای اجرای فاز دوم آن نیز انجام گرفته است. بررسی‌های ما از توفیق این طرح در گام نخستین آن حکایت دارد، طرحی که آموزش‌ مهارت‌های فنی و کاربردی را برای نیروی کار با توجه به نیاز واحدهای صنعتی دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر در فاز دوم اجرای این پروژه در استان‌هایی هستیم که پایلوت برنامه‌ریزی ما بودند. در فاز اول پروژه، شورای راهبری و ارتباطات لازم در پنج استان خراسان رضوی، آذربایجان‌ غربی و شرقی، مرکزی و همدان شکل گرفت و زیرساخت‌ها نیز با مشارکت اتاق‌های بازرگانی استان‌ها و ادارات کل فنی و حرفه‌ای فراهم آمد. اتاق بازرگانی امروز مدیریت آموزش مهارتی برای بنگاه های عضو خود را در دستورکار قرار داده است.

وی افزود: آموزش ها تقاضامحور شده و در محیط واقعی کار در حال انجام است. در دو سال آینده هم شاهد آن خواهیم بود که بسیاری از شرکت ها آموزش های متناسب با نیاز خاص خود را به مرحله اجرا در می‌آورند و سیستم آموزش در محیط واقعی کار هم موفق‌تر عمل می‌کند. این‌ها اهدافی هستند که ما در پی تحقق آن هستیم.

وی افزود: هدف پروژه مذکور این است که عناصر آموزش دوگانه در سیستم مهارت آموزی شکل بگیرد. طبق برنامه‌ریزی انجام شده، هدف این بود که حدود ۶۰۰ نفر را ظرف دو سال در هر استان آموزش دهیم که ۳۰۰ نفر از این تعداد، نیروی کار جدید باشند و بتوانیم همکاری ۲۰۰ شرکت را نیز در این حوزه جلب کنیم. البته طبق آمار موجود، در ابتدای سال اول پروژه، بیش از ۲۵۰ شرکت برای همکاری در این طرح در خراسان رضوی اعلام آمادگی کرده اند.

مقیدی تصریح کرد: در تبریز بیش از ۵۵۰ نفر از نیروی فعلی شرکت ها و ۴ نفر نیروی جدید برای اخذ آموزش های دوگانه شغلی اعلام آمادگی نموده‌اند. در اراک ۴۶۰ نفر از نیروهای فعلی و ۱۲ نفر نیروی جدید و در مشهد هم ۶۰۷ نفر برای شرکت در این طرح، درخواست ارائه کرده‌اند.

وی تاکید کرد: هدف ما این است که ۳۰ درصد آموزش دوگانه در سازمان و ۷۰درصد در محیط کار صورت بگیرد؛ یعنی شرکت ها بتوانند با استفاده از استادکار خود، نیرو را آموزش دهند و این موضوع را مدیریت نمایند. خوشبختانه بسیاری از شرکت‌ها همکاری خوبی در این زمینه دارند و به اجرای این طرح کمک شایانی نموده‌اند.  

مدیر پروژه همکاری آموزش دوگانه شغلی ایران و آلمان با بیان اینکه در فاز اول اجرای این پروژه، بیشتر روی معرفی سیستم آموزش دوگانه تمرکز کردیم، متذکر شد: در خراسان رضوی هم این پروژه آغاز شده و در نهایت شوراهای راهبری تشکیل و دوره هایی هم در چهارچوب آموزش‌های دوگانه برگزار گردید.

وی خاطر نشان کرد: سیستم آموزش دوگانه در آلمان بدین صورت است که شرکت‌ها در امر آموزش همکاری دارند و در قالب قراردادی سه ساله با نیروی کار خود، او را آموزش می دهند. ۷۰درصد این آموزشها در محیط کار انجام می‌گیرد و اتاق‌های بازرگانی نیز نقش نظارتی را در این حوزه ایفا می‌کنند و امتحانات میان دوره و پایان دوره را برگزار می‌نمایند و در نهایت مدرک مربوطه از سوی اتاق صادر می‌شود. مدارس فنی و حرفه‌ای هم ۳۰ درصد کار آموزش را برعهده دارند.

افشین رحیمی گل خندان، مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی نیز اشاره به ماده (۲۷) الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، توضیح داد: به استناد این ماده قانونی، دستگاه های اجرایی مکلف شده اند تا از محل منابع بودجه کل کشور و دارایی‌ های خود، تمهیدات لازم را برای اجرای طرح‌ های نیمه ‌تمام و آماده ‌بهره ‌برداری، از طریق انعقاد قرارداد، واگذاری و یا مشارکت با بخش خصوصی اتخاذ کنند. در استفاده از این ظرفیت قانونی، برای اولین بار با بخش خصوصی در خراسان رضوی (شرکت نیان الکترونیک) وارد تفاهم شدیم و مقرر است تا با پیگیری این بنگاه اقتصادی، اولین مرکز تخصصی برق و الکترونیک استان را در شهرک صنعتی توس ایجاد نماییم.

وی زمان لازم برای اجرای مرحله نخست این طرح را یک سال عنوان و تاکید کرد: تاکنون نیازسنجی لازم در خصوص هزینه های تجهیز این مرکز انجام گرفته و مقدمات کار نیز فراهم شده است.

رحیمی، یک نمونه دیگر از همکاری های مشترک با بخش خصوصی را در قالب ایجاد اولین مرکز تخصصی آموزش دیجیتال مارکتینگ در اتاق بازرگانی مشهد دانست و عنوان کرد: تا به امروز تعاملات ارزشمندی با بخش خصوصی برای احصای نیازهای آموزشی داشته ایم و امیدواریم پروژه آموزش شغلی دوگانه ایران و آلمان که فاز اول آن به مرحله اجرا در آمده، در دومین گام خود نیز با همراهی مطلوب صاحبان صنایع و مدیران بنگاه های اقتصادی، به نتایج مطلوبی منجر شود.

وی از مذاکرات صورت گرفته با کشورهای همسایه نظیر ترکمنستان، افغانستان و تاجیکستان و حتی عراق نیز برای توسعه آموزش های مشترک سخن به میان آورد و یادآور شد: از اتاق های بازرگانی مشهد و ایران دعوت می کنیم تا در اجرای این طرح های مشترک، با ما همکاری داشته باشند تا بتوانیم از ظرفیت آن ها در تسهیل و تسریع اجرای این برنامه بهره بگیریم.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی تاکید کرد: برنامه مذکور در چهارچوب نگاه ویژه به بحث دیپلماسی مهارت دنبال می شود. مذاکراتی پیش از این در همین خصوص صورت پذیرفته است. اجرای این طرح در خراسان رضوی به صورت پایلوت انجام می گیرد و در صورت توفیق، تجارب حاصله، در سایر استان های مرزی نیز قابل اجرا خواهد بود.

در ادامه این نشست، مسئولان دانشگاه های فردوسی و آزاد اسلامی مشهد به ارائه طرح های مهارت آموزی شغلی‌ای پرداختند که در این مراکز آموزشی در دست اجرا است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز