خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از تجمع اعتراضی کارگران اخراج شده پالایشگاه ایلام؛

دستور رئیس‌جمهور مبنی بر بازگشت به کارمان را اجرا نمی‌کنند

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۷۰۵۸

جمعی از کارگران پروژه ای شرکت پالایشگاه ایلام در اعتراض به بیکاری‌شان، مقابل استانداری ایلام دست به تجمع زدند‌.

به گزارش خبرنگار ایلنا، روز گذشته حدود ۶۰ نفر از کارگران پروژه‌ای پتروشیمی ایلام که حکم اخراج‌شان صادر شده است در مقابل استانداری تجمع کردند.

این کارگران می گویند دستور رئیس‌جمهور مبنی بر بازگشت به کارشان اجرا نمی‌شود.

یکی از این کارگران به ایلنا گفت: شرکت آرین تجارت مانا سال ۹۱ با سرمایه‌گذاری ۱۰میلیون دلاری و با هدف حذف مرکاپتان(بوزدایی) از میعانات ترش پالایشگاه گاز ایلام و با استخدام ۶۰ نفر نیروی بومی در ضلع شرقی پالایشگاه گاز ایلام افتتاح شد و تا آذر ماه ۹۹ مدت قریب به ۹ سال به استان و منطقه خدمات ارائه کرد، در سال ۹۶ به دلیل خدمات زیست محیطی و کمترین آلودگی ها در حین انجام کار به عنوان صنعت سبز نیز برگزیده شد اما با افتتاح واحد الفین پتروشیمی و به علت تخصیص کامل میعانات گازی پالایشگاه ایلام به پتروشیمی، شرکت آرین تجارت مانا تعطیل و به طبع آنان تمام ۶۰ نفر نیروی آن بیکار شدند.

وی افزود: در طول یک سال گذشته علیرغم پی‌گیری‌های فراوان و حضور در درب وزارت نفت و مجلس و نهاد ریاست جمهوری و ... به هیچ نتیجه‌ای نرسیدیم.

وی بیان داشت: در تمام این مدت شرکت آرین تجارت پیشنهادات متفاوتی به پتروشیمی ایلام مبنی بر دریافت میعانات به صورت شیرین و موافقت با حذف مرکاپتان و توتال سولفور و بازگشت به کار کارکنان آن و یا تخصیص ۲۰۰تن میعانات گازی پالایشگاه ایلام به آرین تجارت و تولید بنزین و حلال صنعتی توسط این شرکت ارائه کرد که باز هم مورد مخالفت قرار گرفت.

وی تصریح کرد:  خوراک پالایشگاه ایلام ۵۰ درصد ظرفیت پتروشیمی است و مابقی با نفتکش تامین می شود و در صورت موافقت پتروشیمی با تخصیص خوراک به آرین تجارت مانا تضمین‌های لازم به پتروشیمی جهت تخفیف لازم توسط وزارت نفت جهت جبران هزینه ها داده می‌شود و در صورت حمایت مسئولین موجب احیاء شرکت مذکور و بازگشت به کار کارکنان آن و ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر می شود.

وی افزود: با این حال در اول مهر ماه سال ۱۴۰۰ و مصادف با سفر رئیس جمهور و هئیت دولت به استان ایلام و پیگیر های مسئولین نهاد ریاست جمهوری،  نهایتا در جلسه شورای اداری استان،  رئیس جمهور دستور جذب این کارکنان( ۶۰نفر)  در پتروشیمی و پالایشگاه را صادر و توسط وزیر نفت نیز تایید شد و از طریق صدا و سیمای مرکز ایلام پخش سراسری شد.

وی گفت: اما بعد از گذشت چند روز مشخص شد دستور صادر شده نه تنها در قالب پروژه و پیمانکاری بوده بلکه حتی جذبی هم صورت نمی‌گیرد و بعد از اتمام پروژه مجددا ما بیکار می شویم.

در همین خصوص، یکی از مسئولین شرکت پتروشیمی ایلام به خبرنگار ایلنا گفت: این ۶۰ نفر بصورت نیروی پروژه (آرین تجارت مانا شیرین سازی) واقع در پالایش گاز ایلام بصورت موقت مشغول بکار بوده‌اند که پس از پایان کار تسویه شده‌اند.

وی افزود: در جریان سفر رئیس‌جمهور به ایلام، دستوری مبنی بر معرفی ۴۰ نفر از آنان به پروژه فاز دوم پالایش گاز و ۲۰ نفر دیگر به پروژه و پیمانکار pp زیر مجموعه پتروشیمی پترول( ایرانیان ) که مستقل است و صرفا" در داخل شرکت پتروشیمی است،  صادر شد.

وی تصریح کرد: در همین راستا پیمانکار آن پروژه با فعالیت و شروع بکار این کارگران به صورت موقت موافقت کرد اما کارگران حاضر به انعقاد قرارداد کوتاه مدت نیستند.

رئیس روابط عمومی پالایشگاه گاز ایلام نیز در این باره به خبرنگار ایلنا گفت: با توجه به تاخیر در راه‌اندازی عملیاتی شرکت پتروشیمی ایلام و به تبع آن، عدم دریافت میعانات گازی تولیدی پالایشگاه گاز ایلام، مدیریت اموربین الملل شرکت ملی نفت ایران( صاحب اصلی محصول میعانات گازی) به منظور شیرین سازی میعانات گازی استحصالی، با شرکت آرین تجارت مانا، قرارداد حق العمل کاری منعقد و متعاقبا آن شرکت نسبت به احداث تاسیسات شیرین سازی میعانات گازی و بهره برداری از آن در مجاورت پالایشگاه گاز ایلام اقدام کرد. 

علی وحیدی افزود: پس از راه‌اندازی واحد شیرین سازی میعانات گازی شرکت پتروشیمی ایلام، ارسال خوراک(میعانات گازی) به تاسیسات شرکت آرین تجارت مانا متوقف و با توجه به عدم نیاز شرکت ملی نفت به خدمات تاسیسات مذکور، مشخصا شرکت آرین تجارت مانا نیز به ادامه قرارداد این کارکنان خاتمه داده است. 

وی در خصوص دستور رئیس‌جمهور بیان داشت: پس از پیگیری موضوع و دستور رئیس‌جمهور در سفر استانی و بر اساس تصمیمات اتخاذ شده مقرر گردید، تعدادی از این نفرات در فاز 2 پالایشگاه ایلام به کارفرمایی شرکت مهندسی و توسعه گاز در شرکت پیمانکاری جهان پارس و تعدادی دیگر در شرکت پتروشیمی ایلام به کار گیری شوند.

وحیدی اظهار داشت: طی پیگیری صورت گرفته با نماینده شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران به عنوان مجری طرح در خصوص آخرین وضعیت نیروهای مذکور، اعلام نمودند با تمامی ۴۰ نفر نیروی معرفی شده و نماینده کارگران جهت تحویل مدارک تماس حاصل شده و از این تعداد ۱۷ نفر آنان کلیه مدارک و مراحل جذب را طی نموده و با آنها قرارداد منعقد شده است.

وی افزود: ۶ نفر از آنان تاکنون هیچ مراجعه‌ای نداشته و ۱۷ نفر مابقی نیز فعلا نقص مدارک دارند و در حال تکمیل پرونده، سوء پیشینه، آزمایشات و ... هستند.

رئیس روابط عمومی پالایشگاه گاز گفت: بر اساس صحبت مجری طرح، زمان تقریبی شروع بکار نیروها متناسب با پیشرفت پروژه و نیاز پیمانکار در دی ماه سال جاری پیش بینی می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز