خبرگزاری کار ایران

دادستان قزوین:

در چهل سال گذشته اقدام اثرگذاری برای پیشگیری از وقوع جرم صورت نگرفته است

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۶۶۴۱

دادستان عمومی و انقلاب قزوین با بیان اینکه پیشگیری از وقوع جرم از اهمیت بالایی برخوردار است؛ اما متاسفانه پس از گذشت چهار دهه از انقلاب اقدام اثرگذاری برای پیشگیری از وقوع جرم صورت نگرفته ،گفت: هر روز شاهد افزایش وقوع جرایم، آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی در اقشار مختلف جامعه هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، محمد قاسمی در سومین نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم استان که در سالن جلسات دادگستری برگرار شد، گفت: وقتی موضوعی به‌عنوان وقوع جرم در سطح جامعه بیان و حادث می‌شود، همه از دستگاه قضایی و نیروی انتظامی انتظار برخورد دارند؛ اما باید در نظر داشت که برخوردهای سلبی و قهرآمیز آخرین مرحله از پیشگیری است و باید ریشه وقوع جرایم و ناهنجاری‌های اجتماعی آسیب‌شناسی شود و در این خصوص تمامی دستگاه‌ها و نهاد ها وارد میدان شوند.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین افزود: متاسفانه نگاه پیشگیرانه در بسیاری از حوزه‌ها بخصوص در دیدگاه مدیران وجود ندارد و صرفاً در کلام خلاصه می‌شود و شاید این موضوع در خود دستگاه قضایی هم وجود داشته باشد، اما همه باید خود را در وقوع جرایم و آسیب‌های اجتماعی دخیل بدانیم و قطعاً تبعات آن آسیب و جرم متوجه همه خواهد بود.

وی با بیان اینکه برنامه و اقدامات پیشگیرانه باید جزء اصول اولیه تمامی دستگاه‌ها و نهادها باشد، تصریح کرد: بسیاری از دستگاه‌ها و نهادها در نشست‌ها اعلام می‌کنند که اعتباری برای اقدامات پیشگیرانه ندارند؛ اما پس از وقوع مسائل، مشکلات و جرایم اعمال آمادگی می‌کنند و برای برون رفت از مشکلات اعتبار اختصاص می‌دهند و در این خصوص شاهد تناقض در اقدامات دستگاه‌ها هستیم و اگر اقدامات پیشگیرانه در اولویت قرار نگیرد، مردم و بیت‌المال متضرر شده و تبعات بعدی بسیار گسترده خواهد بود.

این مقام قضایی استان قزوین تاکید کرد: بسیاری از طرح‌ها، پروژه‌ها و برنامه‌ها اجرایی می‌شود، که اگر از همان ابتدا پیوست پیشگیرانه برای آن‌ها پیش‌بینی می‌شد، سال‌ها در آن حوزه دچار مشکل و آسیب نمی‌شدیم و متاسفانه بسیاری از دستگاه‌ها و نهادها اقدامات پیشگیرانه را هزینه می‌دانند، در صورتی که این سرمایه‌گذاری برای آینده و صیانت از بیت‌المال است.

وی عنوان کرد: در خصوص جمع‌آوری معتادان در استان تلاش‌های زیادی شده، اما همچنان انتظارات مردم و قانون برآورده نشده و باید تلاش شود تا جامعه از این آسیب و ناهنجاری پاک شود و باید برنامه‌ها و طرح‌های این حوزه با جدیت بیشتری پیگیری و اجرایی شود.

قاسمی در خصوص جلب مجرمان متواری گفت: در بسیاری از پرونده‌ها به دنبال فرد مجرم هستیم، در صورتی که همان فرد به راحتی در سطح جامعه حضور دارد و قطعاً زمینه‌ساز جرایم دیگر است و شاید این ایراد به دستگاه قضایی نیز وارد است و صرفاً متوجه دستگاه‌های متولی و متناظر نیست و باید در اخذ تامین کیفری در مراحل ابتدایی تشکیل پرونده جدیت بیشتری صورت گیرد، تا مجرم از خلاء‌ها سوءاستفاده نکند.

وی عنوان کرد: اجرای احکام مهمترین مرحله از دادرسی است، زیرا اگر پرونده در مرحله اجرای احکام به درستی اجرا نشود و یا به دلیل نقص در مراحل ابتدایی قابلیت اجرا نداشته باشد، تمامی زحمات و اقدامات بی اثر خواهد شد و قطعاً اجرای دقیق احکام قضایی نوعی اقدام پیشگیرانه اثرگذار است.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین خاطرنشان کرد: تشکیل کارگروه جلب مجرمان متواری از سوی دادستان کل کشور ابلاغ و در مرکز استان تشکیل شده و نشست‌های این کارگروه به‌صورت مستمر برگزار می‌شود و ضروری است، این کارگروه در شهرستان‌ها نیز تشکیل شود و دستگاه‌های عضو باید مصوبات این کارگروه را با جدیت دنبال کنند و قطعاً پیگیری دقیق مصوبات در اجرای احکام مطروحه در شعب اجرای احکام بسیار موثر خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز