خبرگزاری کار ایران

ایلنا از آخرین وضعیت انتقال ۴ کارخانه از شیراز گزارش می دهد؛

حرکت لاک پشتی خروج صنایع از شیراز/ مجموعه واحدی برای توافق اولیه انتقال کارخانه ها به خارج از شیراز وجود ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۶۳۵۶

به رغم هشدارهای فعالان محیط زیستی مبنی بر آلودگی هوا در شیراز و قرار گرفتن شیراز به عنوان دومین کلانشهر آلوده اما هنوز کارخانه های بزرگ در دل این شهر مشغول به فعالیت هستند و شواهد نشان می دهند که عزمی هم برای انتقال آن ها به خارج از شهر وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز وجود تعدادی کارخانه در این کلانشهر و نگرانی از بروز مشکلات در زمینه بهداشت و سلامت موجب شد تا بحث انتقال شرکت های آلاینده به بیرون از این شهر با هدف کاهش آلودگی هوا در دستورکار مسئولین استانی و شهری قرار بگیرد اما در عمل اتفاق ملموسی رخ ندهد.

وجود صنایع و مشاغل آلاینده در حریم شهر یکی از مشکلات بزرگ کلانشهرهای کشور است.

شیراز یکی از این کلانشهرها دارای همین مشکل بزرگ است؛ هرچند آشنا و بیگانه این شهر را پاک‌ترین کلانشهر کشور می‌دانند، اما وجود صنایع آلاینده، برای پاک‌ترین کلانشهر کشور نیز یک معضل بزرگ محسوب می‌شود.

کارخانه پشم شیشه تعهد داده تا یک سال آینده از شهر خارج شود

آن طور که ظهرابی مدیر کل محیط زیست فارس می گوید: واحدهایی مانند سیمان، پشم شیشه، روغن نباتی و ریشمک جزو کارخانه هایی هستند که باید در سال های گذشته به خارج از شهر انتقال پیدا می کردند.

حمیدرضا ظهرابی در گفت و گو با ایلنا می افزاید: در حال حاضر کارخانه ریشمک به صورت کامل از شهر خارج شده است و این در حالی است که کارخانه پشم شیشه تعهد داده است تا ظرف یک سال آینده از شهر شیراز خارج شود.

وی با اشاره به اینکه زمین برای کارخانه پشم شیشه در منطقه ویژه اقتصادی تعیین شده است و در حال حاضر 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، می افزاید: مسئولان محیط زیست به صورت دقیق روند پیشرفت فیزیکی کارخانه های در حال احداث در منطقه ویژه اقتصادی را مورد پایش قرار می دهند و این در حالیست که مسئولان کارخانه پشم شیشه تمام تلاششان را برای راه اندازی این مجموعه در یک سال آینده در منطقه ویژه اقتصادی به کار گرفته اند.

مدیر کل محیط زیست فارس در ادامه با اشاره به اینکه بخش های اصلی آلاینده مانند روغن کشی و ..... کارخانه روغن نباتی هم از شهر خارج شده است ادامه می دهد: در حال حاضر تنها مجموعه بسته بندی در کارخانه روغن نباتی مشغول به فعالیت است که تمام پیگیری هایمان را برای انتقال این مجموعه به کار گرفته ایم.

ظهرابی با اشاره به اینکه کارخانه سیمان در دو دهه گذشته متعهد شده که به خارج از شهر انتقال پیدا کند بیان می کند: قطعا کارخانه سیمان یکی از مجموعه هایی است که آلایندگی های زیادی درون شهر ایجاد کرده است و این در حالی ست که کارخانه سیمان در سال های گذشته متعهد شده بود که نهایتا تا پایان سال 96 به خارج از شهر انتقال یابد که متاسفانه این اتفاق رخ نداد.

مدیر کل محیط زیست فارس با اشاره به اینکه مسئولان کارخانه سیمان در سال های گذشته جهت خروج این کارخانه به خارج از شهر شیراز زمینی را در منطقه خرامه دریافت کردند، می گوید: از سال های گذشته تاکنون این زمین تنها 15 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که تمام موارد بیانگر این موضوع است که مسئولان کارخانه سیمان اراده ای برای انتقال این مجموعه به خارج از شهر ندارند.

وی با اشاره به اینکه عدم تعهد مسئولان کارخانه سیمان به تعهداتشان، آلایندگی و آثار مخرب کارخانه سیمان بر سلامتی مردم سبب شد تا اداره محیط زیست استان وارد فرآیند قضایی با این مجموعه شود، بیان می کند: مسئولان کارخانه سیمان خواستارند که با تغییر کاربری بخشی از زمین مجموعه سیمان در شیراز را بفروشند و از محل فروش اقدام به ساخت و ساز کارخانه جدید سیمان کنند.

ظهرابی با بیان اینکه اگرچه میزان زمین کارخانه سیمان در شیراز حدود 145 هکتار و در جوار اتوبان قرار گرفته و از ارزش افزوده بالایی برخوردار شده است می گوید:  بنابراین مسئولان کارخانه سیمان تقاضا دارند که با فروش این زمین روند احداث کارخانه را در منطقه خرامه سرعت ببخشند که تمام هماهنگی های لازم با مجموعه مدیریت شهری انجام شده است.

انتقال کارخانه ها به خارج از شهر نیازمند دستور مجموعه از ارگان ها و سازمان ها است

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز هم در ادامه با بیان اینکه موضوع انتقال صنایع و کارخانه ها به خارج از شهر موضوعی بین بخشی و چندوجهی است می گوید: قطعا انتقال کارخانه ها از شهر به خارج از شیراز نیازمند دستورات مجموعه ای از ادارات، ارگان ها و سازمان ها است.

مسعود زارعی در گفت و گو با ایلنا بیان اینکه تمام دستگاه های اجرائی و سیاستگذاری مانند فرمانداری، شهرداری، سازمان صمت و .... در خروج صنایع از شیراز به خارج از شهر نقش دارند می افزاید: اعتباری در نظر گرفته شده برای انتقال کارخانه ها به خارج از شهر باید به صورت یک پک سرمایه گذاری تعریف شود و برای صاحبان صنایع هم جاذبه داشته باشد.

حرکت لاک پشتی خروج صنایع از شیراز/ مجموعه واحدی برای توافق اولیه انتقال کارخانه ها به خارج از شیراز وجود ندارد

عضو شورای شهر شیراز با اشاره به اینکه تعداد زیادی از نیروی کار و کارگر در این مجموعه و کارخانه ها مشغول به فعالیت هستند ادامه می دهد: قطعا موضوع انتقال کارخانه ها به خارج از شیراز موضوعی چند وجهی است.

مجموعه واحدی برای توافق اولیه انتقال کارخانه ها به خارج از شیراز وجود ندارد

وی با اشاره به اینکه متاسفانه مجموعه واحد و نقطه مرجعی برای توافق اولیه انتقال کارخانه ها به خارج از شیراز وجود ندارد می گوید: متاسفانه در طول سال های گذشته موضوع انتقال کارخانه ها در مقطعی از زمان توانسته به نتایج مناسب برسد که عدم پیگیری بعضی از نهاد ها و رها شدن انتقال باعث شده تا کارخانه های درون شیراز به صورت کامل به خارج از شهر انتقال پیدا نکنند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر شیراز در ادامه با بیان اینکه موضوع انتقال کارخانه ها و صنایع به خارج از شهر در دستور کار کمیسیون سلامت، محیط زیست شورای شیراز قرار دارد، ادامه می دهد: متاسفانه رها شدن و نتیجه نگرفتن موضوعات باعث شده تا کارخانه ها به صورت کامل به خارج از شهر اتقال پیدا نکند.

زارعی با اشاره به اینکه میزان آلودگی صنایع پایدار نیست می گوید: درصد آلودگی صنایع در زمان ها و روز ها متفاوت است و عوامل زیادی بر ایجاد آلودگی صنایع تاثیر دارد.

وضعیت بحرانی شهرداری شیراز در بودجه و درآمدزایی

عضو شورای شهر شیراز با اشاره به اینکه در حال حاضر شهرداری شیراز در بخش بودجه و در آمدزایی در یک شرایط بحرانی قرار دارد می گوید: متاسفانه عوامل زیادی مانند شرایط اقتصادی کشور ،کاهش درآمد شهرداری در فصل پاییز سبب شده شهرداری شیراز نسبت به سال های گذشته در یکی از دشوارترین سال ها قرار دارد.

زارعی با اشاره به اینکه انتقال کارخانه ها به خارج از شهر یک کار بزرگی است می افزاید: قطعا انتقال صنایع به عنوان یکی از دغدغه های مردم می تواند تاثیر زیادی بر عملیاتی شدن این مهم باشد.

گزارش: محمدرضا طاهری

انتهای پیام/
محمدرضا طاهری-روزنامه نگار
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز