خبرگزاری کار ایران

مدیرکل محیط زیست استان خبر داد؛

۴۸۳ هکتار واحد کارگاهی غیرمجاز؛ عمده‌ترین دلایل آلودگی هوا در استان اصفهان/ اصفهان رکوددار مصرف گازوییل در کشور

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۵۶۲۸

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان گفت: اصلی‌ترین مشکل در استان اصفهان آب، آلودگی هوا و تخریب خاک است که عوارض مرتبط با این بخش‌ها را به عینه مشاهده می‌کنیم.

به گزارش ایلنا از اصفهان، ایرج حشمتی امروز با حضور در بیستمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: سازمان ملل در مطالعات انجام شده مشکلات زیست محیطی ایران را در پنج بخش مطرح کرده که شامل آب، آلودگی هوا، تخریب خاک، مصرف بی‌رویه انرژی و انقراض تنوع زیستی است.

وی افزود: اصلی‌ترین مشکل در استان اصفهان آب، آلودگی هوا و تخریب خاک است که عوارض مرتبط با این بخش‌ها را به عینه مشاهده می‌کنیم.

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان با اشاره به شروط حرکت در مسیر توسعه پایدار تصریح کرد: در این راستا فعالیت‌ها باید جنبه‌ اقتصادی داشته باشد، منجر به تخریب محیط زیست نشود، برهم زننده نظم اجتماعی نباشد و حقوق نسل‌های آینده را پایمال نکند. متأسفانه در استان اصفهان اصول حرکت در مسیر توسعه پایدار، رعایت نشده است.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد صنایع استان در ۶ درصد مساحت جغرافیایی یا شعاع ۵۰ کیلومتری واقع شده است، خاطرنشان کرد: ۷۵ درصد جمعیت نیز در همین شعاع زندگی می‌کنند که در این مساحت، ۱۰۰ واحد تولید گچ، ۵۰ واحد تولید قیر سنتی، ۳۵۰ واحد تولید آجر و ۵۰۰ واحد ریخته‌گری سنتی فعالیت می‌کنند.

حشتمی ادامه داد: از مجموع ۱۲ هزار هکتار شهرک صنعتی، ۶ هزار هکتار در همین شعاع قرار دارد و ۸۰ درصد از صنایع در همین مساحت فعالیت می‌کنند.

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان بیان کرد: در محیطی اندک و کوچک، هم زیست می‌کنیم و هم اشتغال داریم؛ بنابراین این آمار، نشان دهنده توزیع نامتوازن صنایع در اصفهان است؛ این در حالی است که در برخی شهرهای استان اصلا توسعه صنعتی نداریم و بیشتر بارگذاری صنایع در کلانشهر اصفهان بوده است.

وی با بیان اینکه با توجه به منابع انسانی، بودجه و امکاناتی که در اختیار داریم نمی‌توانیم پایش مدون داشته باشیم، خاطرنشان کرد: ۵۵۰ صنعت آلاینده در استان اصفهان وجود دارد که ۴۵۰ صنعت آن در شعاع ۵۰ کیلومتری یا ۶ درصد از مساحت استان قرار دارد.

حشمتی با بیان اینکه تمام صنایع آلاینده براساس قانون باید یک درصد از درآمد سالیانه خود را به عنوان عوارض آلایندگی پرداخت کنند، تصریح کرد: آمار سال ۹۷ که از سازمان بازرسی دریافت کردیم متحیر کننده است؛ ما کارخانه‌های گچی داریم که ۱۰۰ هزار تومان یا ۵۰۰ هزار تومان عوارض آلایندگی پرداخت می‌کنند و این به ضرر مردم است.

وی تاکید کرد: عوارض آلایندگی از دانه درشت‌ها گرفته می‌شود در حالی که واحدهای کوچک عوارض خود را طبق قانون پرداخت نمی‌کنند.

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه یک میلیون انواع خودرو و ۶۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت در اصفهان تردد می‌کنند، گفت: اصفهان رکوددار مصرف گازوییل در کشور است و همه اینها عوارض آلایندگی را تشدید می‌کند.

وی با بیان اینکه ایجاد ۴۸۳ هکتار واحد کارگاهی غیرمجاز از عمده‌ترین دلایل آلودگی هوادر استان اصفهان است، گفت: بخشی از این مجموعه کارگاهی را محیط زیست برای سازماندهی صنوف به شهرداری‌ها واگذار کرده است، اما تغییر خودخوانده و غیرمجاز سبب ایجاد مشکلات شده است. به عنوان مثال، ما زمین‌هایی را در خمینی‌شهر واگذار کردیم تا صنوف مزاحم به آنجا منتقل شوند؛ اما تمام این مساحت، به سنگ‌بری تبدیل شده و آلودگی‌های ناشی از سنگ را به اصفهان تحمیل می‌کند. نامه‌ای به سازمان بازرسی نوشتیم تا بررسی شود که کدام دستگاه در این میان ترک فعل کرده است.

حشتمی استفاده از سوخت دوم یا مازوت را از جمله دلایل آلودگی هوا در اصفهان دانست، گفت: میزان بارندگی در استان اصفهان ۷۲ میلیمتر، در کرج ۳۸۲ و تهران ۳۱۷ میلیمتر است. در این میان وقتی می‌خواهند نسخه مازوت را مطرح کنند می‌گویند همه کلانشهرها باید بسوزانند. در وزارت نیرو می‌گویند مگر اصفهان تافته جدا بافته است و  چرا پلمپ‌ سوخت مازوت را باز نمی‌کنند؟ در حالیکه به میزان بارندگی اصفهان توجهی نمی کنند.

وی افزود: اینجا نکته‌ای وجود دارد که پیرامون آن آگاهی رسانی نکرده‌ایم. توضیح نداده‌ایم که سهم ما از صنایع استراتژیک کشور چقدر است و اگر اصفهان بخواهد طبق قانون با این صنایع برخورد کند تولید کشور با مشکل مواجه می‌شود.

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان خاطرنشان کرد: نگفته‌ایم که میزان آلودگی در استان اصفهان به مراتب بیشتر از سایر استان‌هاست؛ شاید هم گفته‌ایم صدای ما به گوش مسئولین نرسیده است. باید بگوییم که در دهه‌های گذشته برخی مسائل را لاپوشانی کرده‌ایم، بنابراین تصور می‌کنند اصفهانی‌ها زیاده‌خواه هستند.

وی با بیان اینکه روزهای آلوده در هشت ماهه امسال ۴۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است، تصریح کرد: هم اقلیم در این میان تاثیرگذار است و هم اقدامات انجام شده در راستای کاهش آلودگی هوا مناسب و اثرگذار نبوده است.

حشمتی یادآور شد: همیشه به مسئولان می‌گویم آیا می‌خواهید مردم در اصفهان زنده بمانند یا در این شهر زندگی کنند؟! که پاسخ شان مثبت است، اما باید بگوییم در این شهر نمی‌توان زندگی کرد، زیرا ترک فعل دستگاه‌ها سبب شده حقوق شهروندی و نسل‌های آتی در این استان پایمال شود و محیط زیست شان به مخاطره افتاده است.

وی خاطرنشان کرد: اصفهان در سال ۹۸، ۱۰۲ روز هوای آلوده داشته است در حالی که این آمار با تعداد روزهای هوای آلوده در تهران، مشهد و تبریز قابل مقایسه نیست.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز